کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رییس مرکز پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا تشریح کرد

پرتکرارترین جرایم سایبری در ایران

مهر , 1 شهريور 1399 ساعت 11:25

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، پرتکرارترین جرایم در حوزه فضای مجازی را جرایم مالی، برداشت غیر مجاز و کلاهبرداری‌های اینترنتی عنوان کرد.



آی‌تی‌من-  علی‌محمد رجبی واقعیت گمنامی ‌را از ویژگی‌های فضای مجازی عنوان کرد و گفت: بسیاری از افراد در این فضا با هویت پنهان حضور دارند و شاید چندین چهره داشته باشند که این مساله از طرفی باعث تنو ع و جذابیت است اما از نظر دیگر این موضوع که نمی‌دانیم با چه کسی در این فضا روبرو می‌شویم می‌تواند وحشتناک باشد.

وی با بیان ویژگی‌های فضای مجازی و تاثیر آن در زندگی امروز، ادامه داد: با این شرایط باید به سبک جدیدی از زندگی برسیم و جامعه را آماده ورود به سبک زندگی دیجیتالی کنیم.

رجبی با تاکید به اینکه نباید به دنبال محدود کردن فضای مجازی باشیم، گفت: باید نسل آینده را برای این فضا آماده کنیم و اگر در این حوزه عقب گرد داشته باشیم آینده را از دست داده‌ایم.

وی به دلایل به خطر افتادن امنیت افراد در فضای مجازی پرداخت و افزود: ضعف در قوانین و مقررات، نقص در سامانه‌های کسب و کاری و خدماتی مرتبط با مخاطب و کافی نبودن مهارت استفاده از ابزار و دانش پیشگیری، بیشترین دلایل آسیب کاربران در فضای مجازی است.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، پرتکرارترین جرایم در حوزه فضای مجازی را جرایم مالی، برداشت غیر مجاز و کلاهبرداری‌های اینترنتی عنوان کرد و گفت: با راه اندازی رمز پویا، جرایم در این حوزه کاهش داشته است ولی جرایم مربوط به درگاه‌های جعلی و فیشینگ وجود دارد که به غیر از آگاهی مردم راه دیگری برای برخورد با آن وجود ندارد. وی با بیان اینکه عوامل بیرونی زمینه جرم در فضای مجازی را تشدید می‌کند، افزود: بیشترین ارجاع به سایت‌های فیشینگ از طریق شبکه‌های اجتماعی است که به همین دلیل به مردم توصیه می‌کنیم خرید‌های خود را از فروشگاه‌های اینترنتی که نماد الکترونیکی دارند  انجام دهند و از شبکه‌های اجتماعی خرید نکنند.

رجبی، جرایم بر علیه افراد را بعد از جرایم مالی از پرتکرارترین جرایم عنوان کرد و گفت: در این جرایم مانند انتشار عکس یا اطلاعات خصوصی،  آبرو و حیثیت افراد آسیب می‌بیند و حتی اگر مجرم نیز به زندان برود قابل جبران نیست و باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه نیز می‌شود.

وی با تاکید به اینکه به این موضوعات باید با نگاه غیر پلیسی بیشتر پرداخته شود، افزود: این موضوعات باید از طرف اهالی فرهنگ، رسانه و ارتباطات با نگاه فرهنگ سازی و پیشگیری مطرح شود تا تاثیر بیشتری در جامعه داشته باشد. رجبی در ادامه درباره مسوولیت افراد در برابر نظرات و کامنت‌هایی که در صفحات شخصی این افراد منتشر می‌شود با بیان اینکه بر اساس قانون افرادی که بستر و زمینه جرم فراهم می‌کنند باید پاسخگو باشند، تاکید کرد: تشخیص اینکه این اقدام با انگیزه مجرمانه بوده یا نه بستگی به علم و نظر قاضی دارد و تشخیص با پلیس نیست.

وی افزود: البته سلبریتی‌های و افراد مشهور که دنبال کنندگان بسیاری دارند و افراد به دلیل شهرت آنها مطالب صفحات شخصی آنان را دنبال می‌کنند باید در کنترل و پایش نظرات و کامنت‌هایی که الفاظ رکیک دارد یا در قالب نظرات، سایت‌های فیشینگ را معرفی می‌کنند، مسوولیت اجتماعی داشته باشند و کنترل کنند. رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، تاکید کرد: در این حوزه نیاز به بازتعریف و شفاف سازی قوانین داریم و باید در حوزه مسوولیت افراد در فضای مجازی شفافیت وجود داشته باشد. وی درباره هشدارهای بسیاری که در این حوزه از طرف پلیس فتا داده می‌شود نیز افزود: به دلیل اینکه همه جامعه در یک سطح هشدار نیستند راهبرد ما تعریف هشدارهای منظم است تا هر هشدار مخاطبین خاص خود را پیدا کند. رجبی در پایان به نیازهای کاربران برای کاهش آسیب‌های فضای مجازی پرداخت و گفت: سواد دیجیتال و استفاده از ابزارها به بصورت مناسب و کامل، آموزش سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی که کاربران بتوانند در این دنیای پر از داده و اطلاعات، داده‌های درست را شناسایی و استفاده کنند.
 


کد مطلب: 274042

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274042/پرتکرارترین-جرایم-سایبری-ایران

ITMen
  https://www.itmen.ir