۰
آزمایش‌های محقق دانشگاه آکسفورد نشان داد

شنود اینترنت ماهواره‌ای آسان است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۶
شنود اینترنت ماهواره‌ای آسان است
شنود اینترنت ماهواره‌ای آسان است
 
آی‌تی‌من- ارایه ارتباط اینترنت از طریق ماهواره‌هایی که در مدار نزدیک زمین قرار می‌گیرند، ایده‌ای است که روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند؛ به ویژه با تلاش‌هایی که شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک انجام داده، شبکه ماهواره‌های اینترنتی استارلینک، به زودی ارایه این نوع اینترنت پر سرعت را مستقیما از فضا آغاز خواهند کرد.

البته ارتباط ماهواره‌ای اینترنت چیز جدیدی نیست و هم اکنون نیز، به ویژه در مکان‌هایی مانند چاه‌های نفت یا کشتی‌هایی که در دریا حرکت می‌کنند و همچنین هواپیماها، کارکنان یا مسافران به اینترنت ماهواره‌ای دسترسی دارند. اما امنیت این گونه ارتباطات با آزمایش‌هایی که یک محقق دانشگاه آکسفورد به نام جیمز پاوور (James Pavur) انجام داده، زیر سوال رفته است.

پاوور نتایج آزمایش‌های خود را در کنفرانس بلک‌هت 2020 عرضه کرد و به جامعه امنیتی هشدار داد که ماهیت ناامن ارتباطات پهن‌باند ماهواره‌ای باید مورد توجه قرار گیرد.

پاوور در طول چندین سال موفق شده که سیگنال‌های ارسالی 18 ماهواره را شنود کند. در این آزمایش‌ها، او توانسته انواع ارتباطات را شنود کند. از جمله می‌توان به اطلاعات مسیریابی رمزنگاری نشده ارسالی به یک شرکت هواپیمایی چین اشاره کرد. مورد دیگر، پیام‌های مخابره شده از یک کشتی مصری حامل سوخت بود که پاوور با شنود آن توانست اطلاعات مربوط به کشتی و حتی اطلاعات مربوط به خدمه را رمزگشایی کند. حساب‌کاربری و گذرواژه‌های شبکه کشتی تفریحی یک میلیاردر یونانی نیز از جمله اطلاعاتی است که او از این طریق به دست آورده است.

شنود ترافیک اینترنت ماهواره‌ای ساده است؛ زیرا هنوز فناوری مورد نیاز برای تایید اعتبار یکپارچگی ارتباطات رمزنگاری شده ماهواره‌ای توسعه نیافته است.

این محقق با یک دیش ماهواره 90 دلاری و تیونر 200 دلاری پخش ویدیوی ماهواره‌ای که در بازار قابل خریداری است، توانسته ترافیک اینترنت ماهواره‌ای را شنود کند. او همچنین با استفاده از منابعی که به صورت عمومی در دسترس است، مسیرهای گردش ماهواره‌ها را شناسایی کرده و دیش ماهواره خود را به سمت ماهواره موردنظر تنظیم کرده است.

وی به منظور ضبط داده‌های ارسالی از ماهواره، از یک نرم‌افزار ضبط سیگنال استفاده کرده و با بهره‌گیری از پروتکل‌های HTTP آن را روی ترافیک اینترنت متمرکز کرده است.

تکنیکی که پاوور استفاده کرده، نیازمند سطح بالایی از دانش فنی هم نیست و با همین روش نسبتا ساده، وی توانسته بیش از 8 ترابایت اطلاعات را از ماهواره‌هایی که بر فراز زمین در حال گردش هستند، جمع‌آوری کند.

پاوور اظهار امیدواری کرده که آزمایش‌ها و ارایه او در کنفرانس بلک‌هت امسال، سطح آگاهی را درباره نبود امنیت در ارتباطات اینترنت ماهواره‌ای افزایش دهد.

 
مرجع : TechRadar
کد مطلب : ۲۷۴۲۳۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما