کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در آیین گشایش پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی اعلام شد

ظرفیت استارتاپ‌ها در خدمت دستگاه قضا قرار می‌گیرد

مهر , 5 مهر 1399 ساعت 10:43

رییس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان گفت:استفاده از پابند الکترونیکی اقدام دانش بنیان نهادینه است که بسیاری از امور زندانیان را تسهیل کرده است.



آی‌تی‌من-  آیت‌الله رییسی در آیین افتتاح پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی گفت: امروز باید از ظرفیت علمی‌عظیم نیروی جوان و شرکت‌های دانش بنیان برای پیشبرد امور و رفع مشکلات بهره گرفت.

رییس قوه قضاییه، با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند مسایل حقوقی و قضایی خود را از طریق دفتری که در زیرمجموعه دستگاه قضایی تاسیس شده، پیگیری کنند، ادامه داد: از سویی دیگر این شرکت‌ها، ظرفیت‌های خود را در ۴۰۰ موضوع شناسایی شده به بخش‌های مختلف قضایی ارائه می‌دهند تا دسترسی به عدالت برای مردم تسهیل و تسریع شود و شفافیت دستگاه قضایی نیز افزایش یابد.

وی ابراز امیدواری کرد: افتتاح پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی می‌تواند یاری‌رسان دستگاه قضایی در حوزه‌های مختلف ثبت اسناد و املاک، پزشکی قانونی و سازمان زندان‌ها باشد.

رییس قوه قضاییه، پابند الکترونیکی را یکی از نمونه‌های موفق اقدام دانش‌بنیان نهادینه و بومی ‌شده در کشور عنوان کرد که بسیاری از امور مربوط به زندانیان را تسهیل کرده است.

رییسی با بیان اینکه باید از شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌های قانونی، مالی و حقوقی و قضایی شود، گفت: موضوع اعتبارسنجی شرکت‌ها و جلوگیری از تاسیس شرکت‌های صوری که مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کنند امری بسیار ضروری است که این مهم با افتتاح پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی تحقق بیشتری می‌یابد. دولت الکترونیکی، موضوع دیگری بود که رییسی بر لزوم تحقق آن تاکید کرد. رییس قوه قضاییه گفت: برای تحقق کامل دولت الکترونیکی، بخش‌های مختلف کشور باید از امساک اطلاعاتی پرهیز کنند و با رعایت اصول و ضوابط امنیتی اطلاعات خود را با سایر بخش‌ها لینک کنند. وی با بیان اینکه تشکیل دولت الکترونیکی آنطور که انتظار بود محقق نشده است، ادامه داد: تشکیل دولت الکترونیکی در زمینه جلوگیری از طولانی شدن دادرسی‌ها بسیار موثر است، چراکه مکاتبات و استعلاماتی که میان مراجع قضایی و بخش‌های مختلف در زمینه رسیدگی به یک پرونده صورت می‌گیرد بعضاً دادرسی‌ها را طولانی می‌کند.

باقر ذوالقدر معاون راهبردی قوه قضاییه نیز در آیین افتتاح پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی گفت: پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی با هدف رفع مسایل و مشکلات حقوقی و قضایی شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت‌های این شرکت‌ها در بخش‌های مختلف قضایی راه‌اندازی شده است.

معاون راهبردی قوه قضاییه تاکید کرد: حفاظت از مالکیت معنوی شرکت‌های دانش بنیان، نظام ارزشگ‌ذاری و اعتبارسنجی این شرکت‌ها، رفع موانع در ثبت آن‌ها و داوری میان شرکت‌های دانش بنیان در صورت بروز اختلاف مابین آن‌ها با استقرار واحد تخصصی از شورای حل اختلاف از عمده ماموریت‌های پردیس نوآوری حقوقی و قضایی است.

گفتنی است، در جریان افتتاح پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی، تفاهم نامه همکاری میان معاونت راهبردی قوه قضاییه و معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری و صندوق و نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تیم‌های استارتاپی و استفاده از خدمات آن‌ها در بخش‌های مختلف قضایی منعقد شد. «پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی» در فضایی بالغ بر ۳۶۰۰ متر مربع و با استقرار ۴۰ تیم استارتاپی آغاز به کار کرده و قرار است موتور محرکی برای شرکت‌های دانش بنیان و خلاق باشد که می‌توانند ضمن رفع نیازهای قوه قضاییه، به هوشمندسازی و چابک سازی و کارآمدی هر چه بیشتر نظام قضایی کشورمان کمک کنند. این پردیس که با هدف ایجاد زمینه برای ارائه خدمات متقابل شرکت‌های دانش بنیان و دستگاه قضا تشکیل شده، ماموریت حمایت از استارت آپ‌ها فعال در حوزه حقوقی و قضائی را بر عهده دارد. همچنین این پردیس زمینه ساز شکل گیری «شبکه نوآوری حقوقی - قضایی» است که بر اساس آن خدمات مورد نیاز دستگاه قضائی شناسایی و در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد تا شرکت‌هایی که توانایی تامین این نیازها را دارند مورد حمایت قرار گیرند. بر اساس گزارش معاونت راهبردی قوه قضائیه تا کنون ۴۰۰ مورد از خدمات مورد نیاز قوه قضائیه شناسایی و به این شبکه اعلام شده است. همچنین با دستور رئیس قوه قضائیه، خط ویژه سازمان ثبت مالکیت معنوی و ثبت شرکت‌ها برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان این پردیس، در محل پردیس مستقر شده و به شرکت‌ها ارائه خدمات خواهد کرد. این خدمت در کنار استقرار «دبیر خانه کارگروه ساماندهی حقوقی- قضیی شرکت‌های دانش بنیان» در محل پردیس نوآوری‌های حقوقی قضائی، گامی‌مهم در تسهیل گره‌های قضائی شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌رود. ارتقای سلامت دستگاه قضا، توسعه عدالت و دسترسی آسان و ارزان به خدمات قضایی، پیش بینی جرایم و پیشگیری از جرم و افزایش مشارکت‌های اجتماعی در بهبود نظام قضایی از جمله اهداف و برنامه‌های «پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی» است که با استفاده از ارکان موجود در زیست بوم فناوری‌های کشور پیگیری خواهد شد. رئیسی در بخش دیگری از بازدید خود از پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی با استقبال از بررسی سیستم‌ها و فرایندهای قضایی آن را حرکتی در جهت تسهیل و تقویت ارتباطات مجموعه‌های قضایی و حذف زوائد نظام اداری و همچنین شفاف سازی و چابک سازی سیستم قضایی دانست. رئیس دستگاه قضا در جریان بازدید از سامانه معرفی وکیل که طراحان آن مدعی بودند با معرفی وکلای متخصص به طرفین دعاوی حقوقی امکان بهره‌مندی همگانی از وکیل با هزینه کم یا حتی رایگان برای عموم مردم فراهم می‌کند، همکاری کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضاییه با طراحان این سامانه را مورد تأکید قرار داد.
 


کد مطلب: 274326

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274326/ظرفیت-استارتاپ-ها-خدمت-دستگاه-قضا-قرار-می-گیرد

ITMen
  https://www.itmen.ir