۱
۰

آیفون ۶۰ میلیونی در ایران مشتری دارد؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۲
آیفون ۶۰ میلیونی در ایران مشتری دارد؟
آیفون ۶۰ میلیونی در ایران مشتری دارد؟

آی‌تی‌من- کاربران گوشی‌های اپل از آنجا که این کمپانی در بازار ایران هیچ نمایندگی ندارد، همیشه با مشکلاتی روبه رو هستند؛ اول از همه اینکه این گوشی ها هیچ سرویس و خدماتی از سوی شرکت مادر دریافت نمی کنند.

این در حالی است که اپل در همه جای دنیا فروشگاه ها و نمایندگی‌هایی دارد و محصولاتش را توسط هیچ فروشنده دیگری غیر از فروشگاه های معتبر خودش به فروش نمی رساند. این کمپانی همه خریداران را ملزم می کند که حتما از فروشگاه های اپل خرید کنند و در صورت بروز هر گونه مشکلی برای کاربرانش، مشکل را رفع کرده و خدمات پس از فروش جامع و کاملی به خریدارانش ارایه می‌دهد.

این در حالی است که اپل به دلیل تحریم ها هیچ فروشگاه و نمایندگی در ایران ندارد و حتی کاربران ایرانی به روش های خاصی با دور زدن قوانین اپل مجبور به آنلاک کردن این گوشی ها برای استفاده در شبکه اپراتوری کشورمان هستند؛ چرا که بر اساس قوانین اپل گوشی های آیفون فقط در صورتی فعال می‌شوند که از فروشگاه های این کمپانی یا اپراتورهایی که با آنها همکاری می‌کنند امکان فعال شدن دارند. اما چون اپل نه با اپراتوری در ایران همکاری می کند و نه نمایندگی در کشورمان دارد، کاربران ایرانی هنگام خرید باید قفل گوشی های آیفون را بشکنند تا امکان استفاده از آنها را داشته باشند؛ البته این موضوع بخش خوب ماجرا است.

تعمیرات بخش دیگر ماجراست که کاربران ایرانی در صورتی که گوشی آیفون شان به مشکل برخورد کند، هزینه ای که متحمل می شوند بسیار بیشتر از سایر کشورهاست چرا که یا باید با قیمت‌های بالاتری هزینه تعمیرات را در داخل کشور بپردازند یا در صورتی که امکان تعمیرات وجود نداشته باشد، این دستگاه ها به کشورهای دیگر مثل امارات که مرکز خدمات پس از فروش اپل وجود دارد، فرستاده می شوند. بر این اساس هزینه ای که برای تعمیر این گوشی‌ها صرف می شود بسیار بیشتر از جاهای مختلف دنیاست.

علاوه بر این ورود این گوشی ها به بازار ایران با اما و اگرهایی روبه رو است. از یک سو تحریم های آمریکا که مانعی بر سر راه این گوشی هاست و از سوی دیگر ممنوعیت هایی که برای ورود این گوشی ها به خاک کشورمان وجود دارد و از اوایل امسال نیز موضوع ممنوعیت واردات گوشی های بالای ۳۰۰ دلار هم مطرح شده که ورود این گوشی ها را با مشکلات بیشتری روبه رو کرده است؛ به این ترتیب از اوایل امسال گوشی های آیفون ظاهرا اصلا به شکل قانونی به بازار کشور وارد نشده اند و هر تعداد گوشی وارد ایران شده از طریق مسافری بوده است.

از چندی پیش نیز موضوع ممنوعیت واردات گوشی های لوکس و به طور خاص محصولات اپل به کشور مطرح شد. این موضوع باز هم واردات گوشی های اپل را با مشکل مواجه کرد.

اما قیمت، بزرگ ترین معضل گوشی های اپل در بازار ایران است؛ بعد از مطرح شدن موضوع ممنوعیت واردات، بالا رفتن بهای ارز، مشکل تازه ای را بر سر راه کاربران گوشی های اپل گذاشت؛ این بار افزایش بیش از پیش قیمت گوشی های آیفون بود که حالا برخی از مدل ها با قیمتی حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان در بازار موجودند. از یک سو بالا رفتن نرخ ارز باعث بالا رفتن افسارگسیخته قیمت گوشی شده و از سوی دیگر موضوع ممنوعیت واردات باعث شده تا برخی افراد سودجو اقدام به بالا بردن بهای این گوشی ها کنند. از همه این ها که بگذریم عدم نظارت بر بازار که باعث شده هر فروشگاهی نرخی متفاوت روی گوشی‌ها اعمال کنند.

اما آیا این گوشی‌ها با قیمت‌های نجومی در بازار ایران مشتری دارند؟! در همین رابطه سری به بازار زدیم و نظر فروشندگان را درباره فروش گوشی‌های آیفون در شرایط حال حاضر جویا شدیم.

به گفته فعالان بازار، گوشی‌های آیفون این روزها مثل طلا، سکه و ارز خرید و فروش می شوند و افزایش قیمت ها نه تنها باعث کاهش فروش نشده، بلکه موجبات افزایش فروش این گوشی ها را نیز فراهم کرده است؛ به طوری که هر روز با افزایش چند میلیونی قیمت ها تعداد بیشتری از کاربران به دنبال خرید این مدل گوشی‌ها هستند.

وقتی علت را جویا شدیم، فروشندگان اظهار کردند که مردم تصور می کنند که با ممنوعیت واردات و رجیستر نشدن شان احتمالا قیمت آیفون بسیار بالاتر خواهد رفت و خرید این مدل گوشی‌ها را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری می‌دانند.

فروشندگان می گویند در این میان به دلیل احتمالاتی که در زمینه عدم واردات و رجیستر نشدن این دستگاه ها وجود دارد، برخی از سودجویان هم اقدام به احتکار گوشی‌های اپل کرده اند که این موضوع نیز باعث کمیاب شدن برخی از مدل ها شده و به این ترتیب افزایش قیمت‌ها شده است.

به گفته فعالان بازار، از اوایل سال گوشی‌های آیفون به شکل رسمی و از مبادی قانونی وارد بازار کشور نشده و احتمالا با ممنوعیت واردات به شکل مسافری نیز ممکن است امکان رجیستری این گوشی ها به شکلی که هم اکنون وارد کشور شده و در شبکه اپراتوری ثبت می شود وجود نداشته باشد و فقط ممکن است مسافر واقعی بتواند سالانه یک دستگاه وارد کشور کرده و برای استفاده خود ثبت کند، به این ترتیب احتمالا در آینده نزدیک قیمت آیفون باز هم با افزایش روبه رو خواهد شد.

اما در ادامه نگاهی می‌اندازیم به قیمت مدل های مختلف آیفون در بازار ایران.

آیفون ۱۱ پرومکس با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت با سه قیمت متفاوت ۵۵ میلیون و ۲۰۰ تومان، ۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار موجود است؛ جالب است بدانید این قیمت ها برای رنگ های مختلف متفاوت است؛ به این ترتیب اولی نسخه مشکی است، دومی نسخه نقره ای و سومی رنگ سبز دارد.

اما نسخه ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۱۱ پرو مکس با قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارد؛ این گوشی از ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴۸ میلیون و ۷۰۰ تومان قیمت های متفاوتی دارد. مثلا نسخه بدون کد این گوشی به بهای ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و نسخه با گارانتی این گوشی قیمتی بیش از ۴۸ میلیون تومان دارد. البته رنگ نیز در قیمت این گوشی مهم است چرا که نسخه سبز رنگ این دستگاه تقریبا ۱.۵ میلیون تومان از نسخه نقره ای گران تر است.

نسخه بدون کد آیفون ۱۱ پرومکس ۶۴ گیگابایتی هم ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد، در حالی که نسخه باگارانتی این گوشی ۱۴.۵ میلیون تومان گران‌تر است و با قیمت ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

آیفون ۱۱ پرو نسخه ۲۵۶ گیگابایتی هم اکنون قیمتی برابر ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد که این رقم برای نسخه مشکی این گوشی در نظر گرفته شده و نسخه های گلد و سفید آیفون به ترتیب ۲.۵ و ۳ میلیون ارزان‌تر هستند. البته نسخه بدون کد این گوشی هم ۳۱ میلیون تومان ارزش دارد که حدود ۱۵ میلیون تومان ارزان تر است.

آیفون ۱۱ پرو ۶۴ گیگابایتی هم چهار رنگ سبز، سفید، گلد و مشکی دارد که تفاوت قیمتی با یکدیگر ندارند و با قیمت ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار موجودند.

نسخه بدون کد این گوشی ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

آیفون ۱۱ نسخه ۶۴ گیگابایتی قیمتی برابر ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد که نسخه بدون کد این گوشی ۱۷.۵۰۰ میلیون تومان است.

آیفون ۱۱ نسخه ۱۲۸ گیگابایتی هم قیمتی حدود ۲۸ میلیون تومان دارد و نسخه بدون کد آن به بهای ۱۹ میلیون تومان در بازار موجود است.

قیمت نسخه ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۱۱ برای نسخه ارکیده و سبز به ترتیب ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که سه میلیون تومان رنگ های مختلف آن تفاوت قیمتی دارند.

اما ارزان ترین گوشی اپل یا همان گوشی اقتصادی این کمپانی آمریکایی، آیفون SE در بازار ایران برای نسخه ۶۴ گیگابایتی قیمتی برابر ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد که نسخه بدون کد آن ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و مدل ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی با قیمتی برابر ۱۶.۵۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

توجه داشته باشید قیمت‌های ذکر در این مقاله متعلق به یکم مهرماه است و همان طور که طی روزهای گذشته قیمت گوشی‌های آیفون مدام در حال تغییر و افزایش بوده، قطعا طی روزهای آینده نیز قیمت این گوشی‌ها با تغییراتی همراه خواهد شد.
کد مطلب : ۲۷۴۳۶۹
نظرات شما
سارینا
Iran, Islamic Republic of
0917397178
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين