۰
با توجه به رشد آموزش مجازی مطرح شد

استفاده طولانی از گوشی تهدیدی برای سلامت دانش‌آموزان است

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۶
استفاده طولانی از گوشی تهدیدی برای سلامت دانش‌آموزان است
استفاده طولانی از گوشی تهدیدی برای سلامت دانش‌آموزان است

آی‌تی‌من- علیرضا رجایی متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی با بیان این که در شرایط شیوع گسترده کرونا همچنان محوریت آموزش رسمی‌در مدارس کشور بر بستر فضای مجازی ارایه می‌شود، آموزش نحوه صحیح استفاده از تلفن همراه به دانش‌آموزان از سوی خانواده‌ها و مسوولان آموزش و پرورش را ضروری دانست.

وی با تاکید بر این که والدین باید ابزارهای مناسب آموزشی را در اختیار فرزندان خود قرار دهند، افزود: هر وسیله ای اعم از گوشی تلفن همراه، لپ تاپ یا رایانه نحوه استفاده خاص خود را دارد و نحوه نشستن و قرارگیری دانش آموزان در زمان استفاده از این ابزارها از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: خم کردن سر به جلو برای استفاده از تلفن همراه یا هر وسیله کمک آموزشی دیگر فشار زیادی به گردن وارد می‌کند.

رجایی به والدین توصیه کرد به فرزندان خود آموزش دهند که در زمان استفاده از ابزارهای آموزش‌های از راه دور سر را خم نکنند و کاملا گردن دانش آموز صاف، بدون زاویه  باشد، به شکلی که هیچ فشاری به ستون فقرات وارد نشود.

وی ادامه داد: دانش آموزان هنگام کار با رایانه و تلفن همراه از قوز و خم کردن گردن خودداری شود تا آسیب وارده به ستون فقرات کاهش یابد.

فوق تخصص روماتولوژی خاطرنشان کرد: مشکلات ساختاری اسکلتی و انحنای ستون فقرات با گذر زمان و بالاتر رفتن سن ایجاد می‌شود بنابراین والدین و بزرگ ترها باید نحوه درست نشستن و استفاده صحیح از ابزارهای آموزش مجازی را با دقت و وسواس به فرزندان خود آموزش دهند.

رجایی با بیان این که احتمال ایجاد درد و کشیدگی در عضلات مختلف بدن در پی استفاده نادرست از ابزارهای الکترونیکی وجود دارد، تاکید کرد: به این دردها اصطلاحا دردهای نقطه ای می‌گویند که مشخصا در استفاده طولانی و نادرست از موبایل و لپ تاپ و سایر ابزار‌های الکترونیکی ایجاد می‌شود. وی افزود: زندگی ماشینی و استفاده از ابزارهای الکترونیکی خالی از چالش و مشکل نسیت، یکی از اساسی ترین مسائلی که باید مورد توجه مسئولان آموزش و پروش و خانواده‌ها باشد، زمانبندی است چرا که آموزش مجازی بیشتر از ۳۵ تا ۴۰ دقیقه و حداکثر در چهار پارت زمانی در روز عملا کارایی و بازدهی لازم را ندارد. عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که واژه اختلالات اسکلتی و عضانی ناشی از آموزش‌های مجازی در مباحث پزشکی شناخته شده است، گفت: آموزش‌های مجازی و از راه دور طولانی مدت، عوارض و بیماری‌های عضلاتی و اسکلتی فراوانی در کودکان و بالغین ایجاد می‌کند که مشخصا این مهم به دلیل اشکالاتی در نشستن ایجاد می‌شود.
 
کد مطلب : ۲۷۴۳۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما