کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معافیت گمرکی به 500 شرکت دانش‌بنیان تعلق گرفت

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری , 22 مهر 1399 ساعت 13:09

یکی از برنامه‌های معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌جمهوری تعامل با سازمان گمرک جمهوری اسلامی‌ایران است تا واردات و صادرات، برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تسهیل شود. در این راستا تا کنون 500 شرکت دانش‌بنیان توانسته‌اند از بسته تسهیلات گمرکی برخوردار شوند.



آی‌تی‌من-  بر اساس توافق صورت گرفته میان دو طرف و تدوین بسته حمایتی گمرکی، شرکت‌های دانش‌بنیان از امتیازات و معافیت‌های گمرکی قابل توجه‌ای برخوردار هستند. معافیت در پرداخت هزینه‌های عوارض و حقوق گمرکی و همچنین معافیت در پرداخت سود بازرگانی و عوارض صادراتی از جمله حمایت‌های تخصیص یافته در این حوزه است.
 
شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند برای واردات کالاهای غیرتجاری خود در راستای فعالیت‌های دانش‌بنیان از این معافیت‌ها استفاده کنند.

کالای دانش‌بنیان برای مهندسی معکوس، کالا و قطعات برای ساخت کالای دانش‌بنیان تا حد ساخت نمونه اولیه، تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل کیفیت و ماشین‌آلات خط تولید، از جمله مواردی هستند که شامل معافیت‌های گمرکی می‌شوند.

در سال 1398 تعداد 95 شرکت دانش‌بنیان از معافیت‌های گمرکی بهره‌مند شده‌اند. در مجموع نیز 500 شرکت دانش‌بنیان توانسته‌اند از معافیت‌های گمرکی در نظر گرفته شده، بهره‌مند شوند.

برای واردات ماشین آلات خط تولید، ثبت سفارش الزامی‌است. در سایر موارد نیز چنانچه به تشخیص گمرک، ارزش کالای وارداتی بالا باشد بهتر است ثبت سفارش انجام شود.

اگر کالای وارداتی ماشین آلات خط تولید باشد و شرکت دانش‌بنیان دارای جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، کارت شناسایی، گواهی فعالیت صنعتی و پروانه اکتشاف یا سایر مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد برای استفاده از معافیت‌ها باید به سامانه بهین‌یاب مراجعه کند.

این شرکت‌ها با مراجعه به این سامانه از معافیت مالیات بر ارزش افزوده نیز برخوردار خواهند شد.

گاهی نیز شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی استفاده از معافیت‌های گمرکی، مدعی می‌شوند که کالای که قصد وارد کردن آن را دارند، فاقد نمونه مشابه داخلی است. دبیرخانه کارگروه مستقر در معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌جمهوری، این ادعا را بررسی و نتیجه را از نهادهای مربوطه استعلام می‌کند.

معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌جمهوری با ایجاد بسته حمایت گمرکی قصد دارد تا دسترسی شرکت‌های دانشبنیان را به کالا، تجهیزات آزمایشگاهی و ماشین‌آلات مورد نظرشان را تسهیل کند.

این خدمت نه برای افزایش واردات، بلکه برای تقویت تولید ملی در نظر گرفته شده است. برای مثال برخی اوقات یک شرکت دانش‌بنیان قصد دارد تا با واردات یک دستگاه خاص و گران‌قیمت، از طریق مهندسی معکوس، فناوری ساخت آن را بومی‌سازی کند.

در صورتی که این شرکت برای واردات این دستگاه با پیچ وخم‌های طولانی اداری روبه‌رو شود یا آن‌که مجبور به پرداخت مبلغ قابل توجهی برای حقوق و عوارض گمرکی شود، ممکن است این طرح توجیه خود را از دست دهد.

با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط محسوب می‌شوند و از نظر مالی دارای محدودیت هستند، بسته‌های حمایتی در حوزه مالیات، گمرک و تامین اجتماعی کمک می‌کند تا آنها گام‌های اولیه را با استواری بیشتری بردارند.
 


کد مطلب: 274512

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274512/معافیت-گمرکی-500-شرکت-دانش-بنیان-تعلق-گرفت

ITMen
  https://www.itmen.ir