کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازارگاه اجتماعی «باسلام» به سوی هوشمندی می‌رود

23 مهر 1399 ساعت 10:35

مدیران استارتاپ «باسلام»، پلتفرم کسب و کارهای خانگی و محلی، دوشنبه گذشته در یک نشست خبری به تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای خود پرداختند. به گفته آنان، باسلام به سوی تبدیل شدن به یک پلتفرم خرید و فروش اجتماعی می‌رود.


 
آی‌تی‌من- محمدرضا آقایا، بنیان‌گذار و مدیرعامل «باسلام» در این نشست خبری به سابقه راه‌اندازی این استارتاپ اشاره کرد و گفت: با سلام از آبان 95 و پس از یک تجربه شکست شکل گرفت.

به گفته وی، جرقه باسلام به شکل فعلی، پس از سفری به روستای سید آباد و آشنایی با بانویی روستایی به نام «بی‌بی قمر» زده شد. بی‌بی‌قمر که برای همسر و پسرانش، با پشم شتر، شال می‌بافت، شال‌های خود را به بنیان‌گذاران با سلام فروخت تا روی این پلتفرم، به عنوان محلی برای فروش کالاها و محصولات کسب‌وکارهای محلی و خانگی عرضه شود.

آقایا افزود: به دلیل ویژگی‌های کسب‌وکارهای خانگی و محلی و محصولات آنها، امکان انبارداری برای ما وجود نداشت، بنابراین به سوی راه‌اندازی بازارگاه (مارکت پلیس) رفتیم. به این ترتیب که هر شخص یا کسب‌وکاری، دارای غرفه‌ای مستقل در این پلتفرم باشد.


به گفته وی، در پایان سال 95، مجموعا 47 غرفه در با سلام دایر شده بود. ما در آن زمان سرمایه‌گذاری سنگینی روی محصول کردیم و به سوی توزیع شدگی بالا رفتیم. هم‌زمان اپ ساخت غرفه را نیز ارایه کردیم و به این ترتیب، تعداد غرفه‌ها در اواخر سال 96 به حدود 500 غرفه رسید.

آقایا افزود: با تکمیل شدن بازارگاه و ارایه امکاناتی مانند خرید و فروش، امکان پرداخت امن و ردگیری محصول، استقبال از باسلام نیز بالا رفت. اما کم کم متوجه کمبود امکان ارتباط و تعامل بین خریدار و غرفه‌دار شدیم و به همین دلیل ویژگی چت را به پلتفرم افزودیم.

به گفته وی، سال 98 به افزوده شدن امکانات شبکه‌های اجتماعی به این پلتفرم اختصاص داشت و پس از چت امکانات دیگری مانند دنبال کردن نیز به پلتفرم اضافه کردیم و در نهایت نیز امکان انتشار ویدیو برای غرفه‌دارها فراهم شد.

به گفته آقایا، هم اکنون 420 هزار محصول در بیش از 48 هزار غرفه در با سلام عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های این پلتفرم، همتایابی و معرفی محصول مناسب به خریداران است، افزود: برای حل این چالش یک تیم پرقدرت هوش مصنوعی شکل دادیم و سعی داریم به سوی هوشمند‌سازی بیشتر حرکت کنیم.

وی سپس به ارایه آمارهایی از رشد باسلام پرداخت و گفت: در یک ماه گذشته، بیش از یک میلیون و 200 هزار گفت‌وگو و 12 میلیون و 526 هزار جست‌وجو در باسلام انجام شده است.

آقایا با بیان اینکه طبق آمار حدود 85  درصد اشتغال در کشور مربوط به مشاغل خرد است و 35 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: این بازار بزرگی است که هنوز آنلاین نشده است.

وی افزود: بر اساس اطلاعات موجود بین 2 تا 6 درصد تجارت در بازار ایران آنلاین شده که عمدتا مربوط  به کسب‌وکارهای بزرگ است. در حالی که 36.6 درصد حجم تجارت چین و 25 درصد تجارت آمریکا در فضای آنلاین صورت می‌گیرد. این مساله نشان می‌دهد که ما با بازار بسیار بزرگ بالقوه‌ای رو‌به‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه تعداد مبادلات  در باسلام در هر ماه 100 درصد رشد می‌کند، افزود: هم اکنون فروش یک روز باسلام، معادل کل شهریور سال گذشته است.

به گفته وی، برخی غرفه‌های باسلام، به ویژه غرفه‌هایی که محصولات پرمصرف عرضه می‌کنند به فروش ماهانه 100 تا 150 میلیون تومانی هم رسیده‌اند.
 
شکل‌گیری اکوسیستم پویا روی باسلام
سجاد عساکره، معاون عملیات و غرفه‌داری باسلام نیز در این نشست به ویژگی‌های رویکرد توزیع‌شده در این پلتفرم پرداخت و گفت: پیش از راه‌اندازی اپلیکیشن ساخت غرفه، ما شهر به شهر از افراد و کسب‌وکارها برای حضور در پلتفرم دعوت می‌کردیم.

وی با بیان اینکه تعداد غرفه‌های با سلام، از 4 هزار غرفه در سال گذشته، امروز به 48 هزار کسب‌وکار رسیده است، افزود: این غرفه‌داران از 923 نقطه جغرافیایی مختلف، محصولات خود را به یک هزار و 24 نقطه عرضه می‌کنند.



وی با بیان اینکه در این سیستم توزیع‌شده، عملا امکان کمک به کسب‌وکارها از سوی خود شرکت وجود ندارد، افزود: ما به این کسب‌وکارها، فناوری ارایه می‌کنیم تا تجارت خودشان را هدایت کنند. از سوی دیگر، در تعریفی که انجام شده، غرفه‌دارهای قدیمی‌تر با عنوان «مربی» به غرفه‌های جدید که آنها را «تازه‌نفس» می‌نامیم، برای رشد و استفاده از امکانات پلتفرم کمک و راهنمایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه روی با سلام، رفته رفته یک اکوسیستم پویا شکل گرفته است، گفت: برخی غرفه‌ها در این پلتفرم راه‌اندازی شده، که به غرفه‌های دیگر، خدماتی مثل تولید محتوا، عکاسی و مشاوره و خدمات آزمایشگاهی ارایه می‌کنند. همچنین برخی کسب‌وکارها در باسلام، اقدام با شکل دادن نوعی صنف کرده‌اند که با هماهنگی هم، کمپین‌های تبلیغاتی اجرا می‌کنند یا قیمت را تعیین می‌کنند.

عساکره درباره اقدامات با سلام برای کسب رضایت مشتری و جلوگیری از تقلب نیز گفت: ایجاد غرفه با دریافت کد ملی و شماره موبایل کسب‌وکار انجام می‌شود و این مساله، امکان تقلب را به حداقل می‌رساند، از سوی دیگر، ما معامله را برای مشتری تضمین می‌کنیم و مبلغ پرداختی نیز تا تایید ارسال و کیفیت کالا از سوی خریدار، نزد باسلام می‌ماند.


 


کد مطلب: 274519

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274519/بازارگاه-اجتماعی-باسلام-سوی-هوشمندی-می-رود

ITMen
  https://www.itmen.ir