۰

5 تحول اساسی که آینده اینترنت را شکل می‌دهد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۶
5 تحول اساسی که آینده اینترنت را شکل می‌دهد
5 تحول اساسی که آینده اینترنت را شکل می‌دهد


آی‌تی‌منپیتر کریستین سن
فیبر نوری همچنان به ارایه دهندگان خدمات اینترنت امکان می‌دهد که برای آینده به طور قابل لمسی برنامه ریزی کنند. این شرکت ها با استفاده از فیبر تاریک، این امکان را خواهند داشت که در زمانی که تقاضا در محدوده ای افزایش پیدا کرد، به راحتی از این فیبرهای اضافی برای افزایش ترافیک استفاده کنند و نیازی به تغییر کابل های موجود نخواهند داشت.

اما با وجود حضور فیبرنوری در سرتاسر تاریخ اینترنت، فناوری فیبر خانگی یا FTTH همچنان درصد اندکی از اینترنت خانگی را در آمریکا به خود اختصاص داده است؛ هر چند بسیاری از آی اس پی ها در حال توسعه زیرساخت های فیبر خود هستند، تعدادی نیز نمی توانند هم پای تقاضا به توسعه بپردازند و به دلیل سرمایه گذاری ناکافی روی فیبرنوری، از بازار خارج می شوند.

در نهایت باید بدانید در حالی که فناوری‌هایی مانند DSL رفته رفته محبوبیت خود را از دست می دهند، فیبر همچنان به حضور در بازار ادامه خواهد داد.

و اما بپردازیم به فناوری‌هایی که آینده اینترنت را شکل می‌دهند.

اینترنت اشیا و پایان عصر دستگاه‌های سنتی
با وجود محبوبیت رو به رشد دستگاه هایی مانند گوشی های هوشمند، تبلت و تلویزیون های هوشمند، جالب است بدانید که هیچ کدام از این دستگاه ها بزرگ ترین سهم را از بازار جذاب دستگاه های متصل به اینترنت ندارند. در واقع، بخشی که سریع ترین میزان رشد را دارد، دستگاه هایی هستند که از ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) برخوردارند.

ارتباطات ماشین به ماشین سالهاست که در تولید و روباتیک استفاده می شود؛ هر چند که این فناوری ها به تازگی راه خود را در قالب چارچوبی که اینترنت اشیا را امکان پذیر می کند، به خانه های ما راه یافته اند. پیش بینی می شود که در سه سال آینده، بیش از نیمی از کل دستگاه های متصل به اینترنت، مربوط به دستگاه های دارای ارتباطات M2M خواهد بود.

اینترنت اشیا چیزی نیست جز ارتباطات M2M در مقیاس وسیع. اینترنت اشیا، به جای روبات های اختصاصی در خطوط تولید که برای انجام وظایف شان با یکدیگر در ارتباطند، رویکردی منعطف تر و عمومی تر دارد. این فناوری به مصرف کنندگان امکان می دهد که تعداد زیادی از دستگاه ها را با هم مرتبط و متصل کنند؛ از حباب چراغ گرفته تا دستگاه قهوه ساز و سیستم امنیت خانگی و سپس همه اینها را به یک اپلیکیشن مبتنی بر ابر متصل کنند. به این ترتیب کنترل همه این دستگاه ها به سادگی با تلفن همراه هوشمند یا ابزارهایی مانند دستیارهای صوتی هوشمند، ممکن می‌شود.

اینترنت چیزها چیزی بیش از یک اکوسیستم برای خانه های هوشمند است. این فناوری ساخت خودروهای هوشمند، تولید هوشمند، شبکه برق هوشمند و سلامت هوشمند و شهرهای هوشمند را ممکن می‌کند و در واقع تصور اینها بدون اینترنت اشیا ممکن نیست.

 انواع جدیدی از ارتباط و همکاری
 ماشین ها و دستگاه های موجود در خانه ما، تنها چیزهایی نیستند که در آینده، بیشتر از اینترنت استفاده می کنند. در واقع شکل ارتباطات، همکاری و سرگرمی ما نیز روز به روز بیشتر به پهنای باند متکی می‌شود.

برخی از این روندها، تغییراتی اساسی را در عادات آنلاین ما موجب می‌شوند.

آیا اینترنت شما به اندازه کافی برای پخش ویدیوهای 4K سریع است؟ حال در نظر بگیرید که تلویزیون هایی با وضوح تصویر 8K مدتی است وارد بازار شده اند و شرکت های فناوری در چشم انداز خود به وضوح تصویر 12K فکر می‌کنند.

روندهای دیگری نیز بر اساس انواع جدیدی از فعالیت های آنلاین شکل گرفته است. بسیاری از مهندسان و توسعه دهندگان نرم افزار امروز به دنبال تولید محصولات مبتنی بر فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، به عنوان ابزارهایی قدرتمند، هم برای سرگرمی و هم ارتباطات و همکاری هستند.

ابزارهایی مانند چت واقعیت مجازی، به کاربران فضایی مجازی برای گردهم آیی و بیان بهتر احساسات و همچنین خلق استودیوهای مجازی سینما برای کاربردهای واقعی می‌دهد.

عجیب نیست که این فناوری‌ها به ارتباطات قوی و پرسرعت اینترنت برای عملکردشان نیاز دارند. پخش ویدیوهای 8K به پهنای باندی 6 برابر نسبت به نیاز ویدیوهای 4K دارد. این میزان درباره واقعیت مجازی UHD به 30 برابر هم می‌رسد.

 وای‌فای 6
حالا که شبکه های خانگی ما در آینده با ده‌ها دستگاه مرتبط با اینترنت مواجه هستند که برخی از آنها پهنای باند زیادی نیز لازم دارند، ما نیاز به ارتباطات فیبر سریع‌تری را در خانه حس می کنیم و در کنار آن، شبکه‌های بی‌سیم بهتری نیز باید داشته باشیم.

خوشبختانه، فناوری مورد نیاز هم اکنون موجود است: وای فای 6 فقط یک نسخه سریع تر از وای فای نیست. بلکه امکان استفاده از چند فناوری تازه را برای بهبود کیفیت شبکه بی‌سیم فراهم می‌کند.

وای‌فای 6 از فناوری چندکاربر-چند ورودی و چند خروجی (MU-MIMO) و فناوری های مشابه به منظور ارایه سرعت بالاتر و فراهم کردن امکان اتصال دستگاه های بیشتر به شبکه بدون مشکل ترافیک، استفاده می‌کند.

وای‌فای 6 ویژگی های دیگری نیز دارد، از جمله بهبود در مصرف باتری دستگاه و سهولت دراتصال به شبکه.

به دلیل همین قابلیت‌ها، پیش‌بینی می‌شود که وای‌فای 6 به سرعت جای وای فای 5 را بگیرد و با آن جایگزین شود. 

مسیریاب های وای فای 6 به بازار عرضه شده است؛ بنابراین اگر قصد خرید یک روتر بی سیم در آینده دارید، حتما روتری با وای فای 6 را در نظر بگیرید.

  تغییر مدل کسب و کار ISPها
یک تغییر بزرگ دیگر، تصویری است که ارایه دهندگان اینترنت از خود نزد مشتریان می‌سازند.

هم اکنون، اینترنت یک کالاست که ISP آن را به شما ارایه می‌دهد و اگر شرکت رقیب، بتواند سرعت و قیمت بهتری را به شما ارایه کند، بازار را به دست می‌آورد. در واقع محصول شرکت‌ها مشابه است، بنابراین گزینه‌های قیمت و سرعت، اولویت انتخاب مشتریان است.

اما در آینده، ISPها به شیوه‌ای که شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل عمل می‌کنند، خود را در بازار متمایز خواهند کرد. بسیاری از ISPها علاوه بر تامین اینترنت، به ارایه یک تجربه کاربری برای مشتری روی خواهند آورد و به همراه اینترنت، اپلیکیشن ها و سرویس‌هایی مانند وای فای مدیریت شده ارایه می‌کنند.

با ادامه این روند، احتمالا آی‌اس‌پی‌هایی را خواهیم دید که به سوی ارایه سرویس‌های خانه هوشمند و رقابت با گوگل هوم و الکسای آمازون می روند. سرویس های دیگری مانند سیستم امنیتی یکپارچه روی گیت وی، محافظت از شبکه های خانگی در برابر بدافزار یا ارایه سرویس‌هایی مانند کنترل والدین نیز بازارهایی است که آی‌اس‌پی‌ها به آن وارد خواهند شد.

  امنیت سایبری دشوارتر خواهد شد
موضوعی که احتمالا در این مقاله متوجه شده‌اید، این است که نرم‌افزارها و دستگاه‌های بسیاری راه خود را به خانه های ما خواهند گشود. اما اگرچه این اتفاق هیجان انگیزی است، نگرانی ها درباره حریم خصوصی و امنیت نیز قابل چشم‌پوشی نیست. در واقع هر دستگاه متصل به اینترنت، یک نقطه دسترسی برای ورود به شبکه خواهد بود که هکرها و مجرمان، آن را در نظر خواهند داشت. کارهایی هست که برای افزایش امنیت می توان انجام داد؛ از جمله خریداری یک روتر امن تر و فعال کردن بالاترین پروتکل‌های امنیتی روی شبکه. البته تمامی مسوولیت امنیت آنلاین با شما نیست. هر کاربر اینترنت نمی‌تواند متخصص امنیت هم باشد و در آینده، این مسوولیت سنگین را باید کسی به عهده بگیرد. به همین دلیل آی اس پی ها نقش فعال تری در تامین امنیت شبکه های خانگی بازی خواهند کرد. به این ترتیب شاهد سرویس هایی مانند امنیت یکپارچه درون تجهیزات، می‌تواند یک مزیت رقابتی در فروش محصولات باشد.
 
کد مطلب : ۲۷۴۵۶۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما