۰

کمیته کیفیت اینترنت تشکیل شد

تاریخ انتشار
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۲
کمیته کیفیت اینترنت تشکیل شد
کمیته کیفیت اینترنت تشکیل شد

آی‌تی‌من-  محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مدتی قبل جلسات هفتگی پرسش و پاسخ با کاربران اینستاگرامی‌ را آغاز کرده است. وی پنج‌شنبه شب گذشته نیز طبق روال قبل، به سوالات کاربران فضای مجازی پاسخ داد.

او درباره نمره‌ای که باید به عملکرد دولت داد، گفت: فکر می‌کنم میزان رضایت از تمامی دستگاه‌ها و نهادها با توجه به شرایط دشوار کشور، پایین است. دولت دوازدهم با بدبیاری زیادی روبه‌رو شد، از سیل، زلزله، آتش‌سوزی و کرونا گرفته تا دشوارترین تحریم‌ها و علاوه بر آن مخالفان سرسخت داخلی. من و همکارانم در وزارت ارتباطات، تمامی تلاش‌مان را در حوزه کاری خودمان برای رضایت مردم به کار بسته‌ایم.  

اینترنت رایگان دانشگاه آزاد وصل شد
گلایه از قیمت اینترنت پای ثابت پرسش‌های مردم از وزیر ارتباطات است. 

او در پاسخ به این پرسش گفت: همه چیز گران شده است، هزینه‌های اپراتورها نیز افزایش پیدا کرده و نگهداری شبکه ارتباطی هم با هزینه‌های به مراتب بالایی مواجه است. انصافا تثبیت قیمت اینترنت کار دشواری برای ما بود. اگر امکانش به وجود بیاید، حتما نرخ‌ها را کاهش می‌دهیم. 

وی درباره اینترنت رایگان برای دانشجویان دانشگاه آزاد نیز افزود: لیست سامانه‌های آموزشی دانشگاه آزاد برای اپراتورها ارسال شده و انتظار می‌رود، از امشب (شب پنج‌شنبه) این سامانه‌ها به صورت رایگان در دسترس دانشجویان قرار بگیرند.

 شکست انحصار فیبرنوری 
وی در پاسخ به این پرسش ‌که چرا انحصار فیبر نوری در دست مخابرات است و شرکت‌های اینترنتی دیگر نمی‌تواند آن‌را ارایه دهند، گفت: در نهایت پس از دو سال پیگیری، با قراردادی که بین شرکت مخابرات و آسیاتک به امضا رسید، انحصار مخابرات برای ارایه خدمت شکسته شده است. هر کجا مخابرات امکانات دارد، آسیاتک هم قادر به ارایه خدمات است. قرارداد سیار شرکت‌ها نیز در دست تبادل است.

وزیر ارتباطات با بیان این‌که اینترنت ماهواره‌ای یک فناوری جدید است، گفت: این تکنولوژی جدید تا سال ۲۰۲۵ فراگیر می‌شود. علاوه بر شرکت‌های آمریکایی، چینی‌ها هم به دنبال منظومه‌های ماهواره‌ای اینترنت هستند. این کار یک تحول بزرگ برای دسترس‌پذیر کردن اینترنت در تمام سطح زمین و توسعه فناوری اینترنت اشیا است.  

 رجیستری عامل گرانی تلفن همراه نیست
آذری جهرمی‌ درباره هزینه رجیستر گوشی و احتمال پایین آمدن قیمت آن افزود: هزینه گمرک برای واردات گوشی 5 درصد است. مالیات و ارزش افزوده درهر حال و با وجود و بدون وجود رجیستری مطابق قانون دریافت می‌شود. برخی می‌گویند رجیستری را بردارید تا گوشی قاچاق وارد کشور شده و ارزان شود.

وی گفت: صرف‌نظر از صحت و سقم این ادعا، برای واردات گوشی نیاز به ارز است. منابع ارزی هم محدود است و قاچاقچی‌ها مجبور هستند ارز را از صرفی‌ها تامین کنند. یعنی یک تقاضای بزرگ برای خرید ارز ایجاد می‌شود که نهایتا نرخ ارز را بالاتر می‌برد و زندگی مردم را دچار اختلال می‌کند. رجیستری عامل گرانی تلفن همراه نیست.  

  کمیته کنترل کیفیت اینترنت تشکیل شد
همچنین در خبر دیگری  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره حملات سایبری که چند روز قبل به دستگاه‌های دولتی انجام شد، گفت: برای خنثی کردن حملات سایبری مساعدت کردیم، اما در این‌باره جزئیات این مساله باید وزارت اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی اطلاع‌رسانی کنند.

وی درباره حملات سایبری صورت گرفته به سازمان‌های دولتی افزود: مراکز حساس مانند سازمان بنادر به لحاظ موضوعات حملات سایبری زیر مجموعه وزارت اطلاعات هستند و این وزارتخانه همراه با مرکز ملی فضای مجازی باید اطلاع‌رسانی کنند. اما مساعدت‌هایی که برای مقابله با این موضوع نیاز بود از سوی وزارت ارتباطات انجام شده است.

آذری جهرمی‌درباره آخرین وضعیت اینترنت رایگان برای آموزش مجازی گفت: دانشجویانی به نمایندگی از یک میلیون دانشجوی دانشگاه آزاد، جلسه‌ای با ما داشتند و بحثشان این بود که سامانه‌های دانشگاه آزاد رایگان نشده و دانشجویان این دانشگاه برای استفاده از آموزش در فضای مجازی دارای مشکل هستند.

وی گفت: حرف‌ این دانشجویان درست بود اما باید توجه داشت که دانشگاه آزاد که از دانشجویان، شهریه اخذ کرده و بابت تشکیل کلاس هزینه می‌گیرد، باید این بسترها را فراهم کند.

آذری جهرمی‌گفت: اما در هر حال با رییس جمهوری صحبت کردم و وی گفت تمام سامانه‌های آموزشی دانشگاه آزاد نیز به صورت رایگان از طریق شبکه ملی اطلاعات در دسترس باشد که این اتفاق از فردا رخ خواهد داد.

وزیر ارتباطات افزود: برخی از اساتید دانشگاه‌ها از دانشگاه فرهنگیان و برخی اساتید سایر دانشگاه‌ها به علت این که لیست‌های ابتدایی‌شان تکمیل نبود، از ثبت‌نام برای دریافت بسته آموزشی جا مانده بودند. به همین دلیل با هماهنگی‌های انجام شده امروز سامانه مجدد باز می‌شود تا آن‌هایی که از ثبت‌نام جا مانده‌اند بتوانند از طریق سایت برای دریافت بسته اینترنتی اقدام کنند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در یک هفته اخیر رشد قابل ملاحظه‌ ترافیک را در شبکه شاهد هستیم. تعطیل شدن مدارس نقش بسزایی در بالا رفتن ترافیک شبکه داشته است. به همین واسطه برای کنترل پایش کیفیت، کمیته‌ای را تشکیل دادیم تا وضعیت کیفیت اینترنت را از این طریق بسنجیم و آن را در دسترس عموم قرار دهیم که این کار به صورت دائم در حال پیگیری است.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۴۵۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما