کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راه‌هایی برای جلوگیری از ویروسی شدن گوشی

6 آبان 1399 ساعت 12:39

مولف : ساحره چمنی

گاهی ممکن است نگران این موضوع شویم که آیا آنتی‌ویروس برای گوشی هوشمندمان لازم است و تصور کنیم برای امنیت گوشی‌های‌مان شاید لازم باشد به فکر پیدا کردن آنتی‌ویروسی باشیم.



آی‌تی‌من- هنگامی که لپ‌تاپ می‌خریم اولین کاری که توصیه می‌شود اینکه آنتی‌ویروس معتبری روی دستگاه‌مان نصب کنیم تا از بروز هر گونه مشکلی روی لپ‌تاپ‌مان جلوگیری کنیم؛ اما آیا این کار برای گوشی‌های هوشمند هم لازم است.در این مطلب قصد داریم به موضوع آنتی‌ویروس برای گوشی‌های هوشمند بپردازیم و نکاتی را در رابطه با لزوم یا عدم لزوم نصب آنتی‌ویروس روی این دستگاه‌ها ذکر کنیم.

 بلایی که ویروس سر گوشی‌ می‌آورد
قبل از اینکه به آنتی‌ویروس برای گوشی بپردازیم، ابتدا باید بدانیم که ویروس‌های چگونه به گوشی وارد می‌شوند و چه بلایی سر گوشی ما می‌آورند.

ویروس یعنی بدافزار که از طریق اپلیکیشن‌های مخرب وارد گوشی هوشمند ما می‌شوند. اما این ویروس‌ها از کجا و چگونه به گوشی ورود می‌کنند و چطور می‌توانیم تشخیص دهیم که گوشی هوشمند ما ویروسی شده است.

این ویروس‌ها عموما به شکل تبلیغات روی نمایشگر گوشی ما ظاهر می‌شوند؛ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به محض روشن کردن نمایشگر یا باز کردن اپلیکیشن خاصی، یک ویدیوی تبلیغاتی روی دستگاه‌تان پخش می‌شود. این مورد نشان دهنده این است که دستگاه شما ویروسی شده است.

این ویروس‌ها حافظه دستگاه را اشغال می‌کنند و باعث کند شدن عملکرد گوشی می‌شوند و به دلیل اینکه میزان پردازش دستگاه افزایش می‌یابد، گوشی بیش از اندازه داغ می‌شود.

اما دزدیده شدن اطلاعات بانکی یا پسورد و اطلاعاتی مثل عکس‌ها و ویدیوهای شما آخرین کاری است که این ویروس‌ها انجام می‌دهند.

  روش‌های شناسایی ویروس
پس از اینکه متوجه شدید که گوشی شما ویروسی شده بهتر است که برای از بین بردن این ویروس‌ها اقدام کنید، اما چطور؟

بعد از اینکه این تبلیغات را روی گوشی‌تان مشاهده کردید، باید دنبال منبع آن بگردید؛ مثلا آخرین اپلیکیشنی که دانلود یا باز کرده‌اید را در میان اپ‌های گوشی‌تان پیدا کنید؛ احتمالا این اپ‌ها عامل ورود ویروس به گوشی شده‌اند. با غیرفعال یا uninstall کردن اپلیکیشن می‌توانید خود را از شر این ویروس خلاص کنید.

یک روش دیگر برای شناسایی ویروس روی گوشی این است که بعد از باز کردن اپلیکیشن خاصی، دستگاه شروع به داغ شدن کند که از حد معمول داغ‌تر شود.اگر متوجه نشدید که ممکن است کدام اپلیکیشن باعث بروز مشکل شده‌ باشد، بهتر است در میان همه اپلیکیشن‌های رسمی و معروفی که در لیست اپ‌ها وجود دارند مثل تلگرام، اینستاگرم، واتس‌اپ، جی‌میل و غیره، دنبال اپلیکیشن ناآشنا بگردید که خیلی معروف و شناخته شده نیست و از آن روی گوشی استفاده نمی‌کنید. به این ترتیب می‌توانید این بدافزار را شناسایی و از گوشی خود حذف کنید.

 راه‌هایی برای جلوگیری از ویروسی شدن 
مدیر بخش امنیت گوگل معتقد است که نصب آنتی‌ویروس روی گوشی کاری بیهوده است. 

بر این اساس همیشه کارشناسان امنیتی در رابطه با امنیت گوشی‌های هوشمند توصیه می‌کنند که اپلیکیشن‌ها را از جای معتبر روی گوشی‌های هوشمندتان دانلود کنید چرا که اصولا همه ویروس‌ها از طریق نصب اپلیکیشن گوشی را آلوده می‌کنند.

بر این اساس توصیه می‌شود که برای کاربران گوشی‌های اندروید حتما و فقط از گوگل پلی یعنی فروشگاه رسمی گوگل و برای گوشی‌های آیفون از اپ‌استور یا فروشگاه‌های معتبر اقدام به دانلود اپلیکیشن کنند؛ چرا که گوگل پلی یک سرویس بسیار معتبر به نام گوگل پروتکت دارد که پیش از دانلود، امنیت برنامه‌ها را بررسی می‌کند و سپس اجازه دانلود را صادر می‌کند.

از سوی دیگر توصیه می‌شود که هرگز روی لینک‌هایی که در گروه‌های واتس‌اپی و تلگرامی وجود دارند و شما را به دسترسی به برنامه‌های جذاب دعوت می‌کنند، کلیک نکنید.

همچنین ایمیل‌های مشکوک و ناشناخته را باز نکنید و روی لینک‌هایی که با این ایمیل‌ها ارسال شده هرگز کلیک نکنید.

 آنتی‌ویروس‌ مناسب 
در همه فروشگاه‌های فارسی و انگلیسی تا کلمه آنتی‌ویروس را سرچ کنید، با انبوهی از این اپلیکیشن‌ها روبه‌رو می‌شوید که معمولا نمی‌دانید کدام‌یک برای گوشی شما مناسب است.

توصیه مهم ما به شما این است که آنتی‌ویروس برای گوشی را از فروشگاه‌های معتبر مثل گوگل پلی برای گوشی‌های اندرویدی و اپ‌استور برای آیفون دانلود کنید و هرگز سراغ فروشگاه‌های دیگر نروید.

بنابه توصیه برخی کارشناسان، Safe Security آنتی‌ویروس مناسبی برای گوشی‌های اندروید است که فایل‌ها را اسکن و ویروس‌ها را شناسایی می‌کند و در نهایت گوشی را بهینه می‌کند. همچنین اقدام به پاک کردن کش‌های اضافه در گوشی می‌کند.

یکی دیگر از آنتی‌ویروس‌ها برای گوشی‌های اندروید Avira است که قابلیت اسکن دستگاه و کارت حافظه گوشی را داشته و عملکرد خوبی هم دارد.

Avast و Bitdefender دو آنتی‌ویروس دیگر برای گوشی‌های‌ هوشمند هستند که قابلیت اسکن دستگاه را دارند و می‌توانند همه بدافزارها را داخل دستگاه شما اسکن و شناسایی کنند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که اکثر این آنتی‌ویروس‌ها امکان از بین بردن ویروس را ندارند، فقط آنها را شناسایی می‌کنند و لازم است که کاربر به شکل دستی اقدام به حذف و پاک کردن آنها از روی دستگاه خود کند.
 


کد مطلب: 274620

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274620/راه-هایی-جلوگیری-ویروسی-شدن-گوشی

ITMen
  https://www.itmen.ir