کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شرایط جدید برای اپراتورهای اینترنت بی‌سیم ثابت

مهر , 7 آبان 1399 ساعت 10:34

مطابق با مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورهایی که تاکنون خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت مانند TD-LTE و FWA ارایه می‌دادند برای ادامه فعالیت باید مجوز فناوری بی‌سیم ثابت WTTX دریافت کنند.



آی‌تی‌من- این مقررات در جلسه شماره ۳۰۵ کمیسیون تنظیم مقررات با عنوان «اصول حاکم بر تجدید اعتبار پروانه‌های انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت (FWA) که در جلسات شماره‌های ۳۷، ۳۸ و ۳۹، ۱۶۹، ۱۹۰ و ۲۰۰ این کمیسیون صادر شده بود، تصویب شد و پروانه‌های انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت تجدید شده به پروانه انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم WTTX تغییر نام یافت.مطابق با این مصوبه، اپراتورهای جدید فناوری بی‌سیم ثابت (WTTX) می‌توانند برای ایجاد دسترسی مشترکان به شبکه ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن، دسترسی به اینترنت پرسرعت بی‌سیم، خدمات شبکه‌های اختصاصی، خدمات صوتی و تصویری، متنی، داده‌ای، خدمات انتقال، انواع خدمات محتوایی و ارزش افزوده، مکالمه صوتی بین‌الملل وارده و صادره، در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور فعالیت کنند.در این مصوبه، شرایط تجدید پروانه‌های قبلی انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت (FWA ) و مدت اعتبار و قلمرو فعالیت هر یک از اپراتورهای متقاضی آمده است. رگولاتوری می‌تواند در صورت درخواست دارندگان پروانه FWA ، مشروط به تعیین تکلیف کلیه تعهدات و تسویه کلیه تعهدات مالی مربوط به مجوز این اپراتورها تا تاریخ اول اسفند ۹۹ نسبت به تجدید پروانه انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت با شرایط مصوبه جدید اقدام کند.از این رو اپراتورهای FWA باید تا تاریخ اول آذرماه ۹۹ درخواست تجدید پروانه فعالیت خود را مطابق با مصوبه جدید، به رگولاتوری ارایه کنند.در تجدید پروانه‌های FWA برای هر شخص دارنده پروانه مبتنی بر این فناوری، صرفاً یک مجوز فعالیت صادر می‌شود و تمامی‌پروانه‌های انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت قبلی، باطل می‌شود.در صورتی که دارنده پروانه FWA در مهلت مقرر درخواست تجدید پروانه فعالیت خود را ارایه نداده باشد، صرفاً تا پایان سال جاری و یا پایان مدت اعتبار پروانه، مجاز به ادامه فعالیت خواهد بود.تاریخ لازم‌الاجرا شدن پروانه فعالیت اپراتورهای WTTX اول فروردین ۱۴۰۰ اعلام شده است و مدت آن نیز ۷ سال شمسی خواهد بود.اپراتور دارای پروانه WTTX باید ۲۸.۱ درصد از درآمد سالیانه خود را به عنوان مبلغ تسهیم درآمد سالیانه در هر سال مالی به خزانه داری کل کشور واریز کند. البته برای حمایت از توسعه این شبکه، مبلغ تسهیم درآمد سالیانه برای سال‌های اول و دوم مالی، صفر تعیین شده است.در همین حال این اپراتور باید معادل ۳ درصد از درآمد سالیانه خود را در چارچوب قوانین و الزامات مربوطه و نیز آیین‌نامه ابلاغی وزارت ارتباطات برای ارایه خدمات عمومی ‌اجباری (USO) هزینه کند. این اپراتور یک درصد از درآمد سالیانه خود را نیز باید به عنوان حق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی واریز کند.

برای دریافت مجوز فعالیت در حوزه اینترنت WTTX ضمانت بانکی به میزان ۵۰۰ میلیارد ریال برای پروانه با قلمرو فعالیت سراسر کشور، مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال برای پروانه با قلمرو فعالیت سراسر کشور به غیر از استان‌های البرز و تهران و مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال برای پروانه با قلمرو فعالیت استان‌های تهران و البرز در نظر گرفته شده است.

مطابق این مصوبه، اپراتورهای اینترنت بی‌سیم ثابت مبتنی بر فناوری WTTX مجاز به استفاده از حداکثر ۶۰ مگاهرتز فرکانس رادیویی اختصاصی در بازه باند فرکانسی ۳۴۰۰ تا ۳۶۰۰ مگاهرتز برای استفاده در شبکه دسترسی اینترنت هستند.

دارنده این پروانه فعالیت، باید برای رعایت مقتضیات ملی، دفاعی و اعمال اختیارات دستگاه‌های امنیتی، تمامی‌تدابیر را اتخاذ و تسهیلات لازم را ایجاد کند؛ رعایت مقتضیات پیوست پدافند غیرعامل نیز که توسط رگولاتوری به این اپراتور ابلاغ می‌شود الزامی ‌است.

اپراتور WTTX باید ارتباطات اضطراری مراکز امدادی، انتظامی، اورژانس و امنیتی را در مواقع بحران و حوادث غیرمترقبه فراهم کند.کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص اپراتورهای FWA که مایل به تجدید پروانه فعالیت خود نیستند نیز تصمیم گیری کرده است. بر این اساس این اپراتورها باید در چارچوب ابلاغ رگولاتوری، نسبت به تعیین تکلیف مشترکان و تجهیزات و تسویه حساب کلیه بدهی‌ها اقدام کنند. پروانه فعالیت این اپراتورها که تا تیرماه ۹۹ تمدید شده بود، بدون تغییر در شرایط تا پایان سال ۹۹ اعتبار خواهد داشت.جدول تعهدات اجرایی، جریمه نقض تعهدات و سایر مقررات و جزییات این پروانه در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دسترس است.
 


کد مطلب: 274627

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274627/شرایط-جدید-اپراتورهای-اینترنت-بی-سیم-ثابت

ITMen
  https://www.itmen.ir