۰
بررسی فنی «گلکسی نوت ۲۰ اولترا » سامسونگ

گوشی لوکس تمام عیار

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۷
گوشی لوکس تمام عیار
گوشی لوکس تمام عیار

آی‌تی‌من- گلکسی نوت ۲۰ اولترا نتیجه تجربه‌ موفق سامسونگ در زمینه ساخت گوشی‌های سری اس و نوت است و امسال یکی از پیشرفته‌ترین محصولاتش را به بازار عرضه می‌کند.

 طراحی
گلکسی نوت 20 اولترا یکی از زیباترین و خوش‌ساخت‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار است.

فریم گلکسی نوت 20 اولترا از فولاد ضد زنگ ساخته شده و دو پنل از جنس شیشه‌ مقاوم شرکت گوریلا گلس روی آن قرار گرفته که بر اساس ادعای شرکت سازنده، درصورت سقوط از ارتفاع دو متری هم آسیب نمی‌بیند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که نیازی به محافظ صفحه نمایش نداشته باشد.

گلکسی نوت 20 اولترا نمایشگری بزرگ و خمیده دارد. این نمایشگر 9/6 اینچی حدود ۹۲ درصد از بخش رویی صفحه را دربرگرفته است.

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر قرار دارد؛ این حسگر از نوع فراصوت است که از نظر دقت و سرعت شناسایی انگشت دست تقریبا شبیه حسگرهای سنتی عمل می‌کند.

در بخش پشتی گوشی برجستگی‌ مستطیلی شکل سه دوربین به‌علاوه فلش و فوکوس لیزری را شامل می‌شود.

در لبه پایینی گلکسی نوت ۲۰ اولترا، میکروفن اصلی، درگاه USB 3.2 Type-C ،بلندگوی اصلی و در نهایت قلم S Pen قرار دارد. 

در لبه‌ سمت چپ شکاف سیم‌کارت و کارت حافظه microSD قرار گرفته است و بخش پشتی بدنه به جای پلاستیک مرغوبی که سال گذشته در سری نوت به کار رفته از شیشه بسیار مقاومی تشکیل شده که به این ترتیب زیبایی دستگاه را دوچندان می‌کند.

  نمایشگر، نرم‌افزار و قلم
گلکسی نوت ۲۰ اولترا از نمایشگر 9/6   اینچی از نوع QHD+ با حداکثر نرخ‌ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گلکسی نوت 20 مربوط به قلم آن است. در این گوشی می‌توان روی فایل‌های PDF نوت اضافه کرد یا حتی از نوت‌هایی که کاربر با قلم نوشته، خروجی PDF یا پاورپوینت گرفت. دستگاه قابلیت تشخیص دستخط را دارد و می‌توان یادداشت‌ها را بین دستگاه‌های مختلف حتی کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز ۱۰ همسان‌سازی کرد.

سرعت پاسخ‌گویی قلم ۹ میلی‌ثانیه است که شباهت زیادی به خودکارهای واقعی دارد و به این ترتیب نسبت به نسل قبل پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

از قلم می‌توان برای نوت‌برداری یا اسکرین شات گرفتن از کل یا بخشی از صفحه استفاده کرد یا می‌توان در بخش Airview وظایف جالبی را برای قلم تعریف کرد مثلا اسکرول صفحه نمایش با بالا پایین بردن قلم یا نمایش عکس‌های گالری با نزدیک کردن قلم به نمایشگر.

از ویژگی‌های نرم‌افزاری گلکسی نوت ۲۰ اولترا می‌توان به قابلیت Nearby Share پرداخت که به گوشی امکان می‌دهد گوشی‌های دیگر سری گلکسی را که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند پیدا کرده و از این طریق می‌توان فایل‌های مختلف را با آنها به اشتراک گذاشت. 

همچنین قابلیت Music Share این امکان را فراهم می‌کند که با استفاده از نسل پنجم بلوتوث، به یک بلندگوی بلوتوث متصل شود و سپس به‌عنوان رابط بلندگو عمل کرده و گوشی‌های دیگری که بخواهند به بلندگو وصل شوند، فقط کافی است به گلکسی نوت 20 متصل شوند.

 دوربین
گلکسی نوت ۲۰ از دوربین سه‌گانه‌ ۱۰۸ مگاپیکسلی به‌همراه دو ماژول تله‌فوتو و اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی برخوردار است.

دوربین اصلی گلکسی نوت ۲۰ اولترا از حسگر ISOCELL Bright HM1 بهره می‌برد که لنز واید و لرزش‌گیر اپتیکال دارد. این حسگر ۱۰۸ میلیون پیکسل ۸ میکرومتری دارد و تجهیز آن به فناوری‌های Smart-ISO و Nonacell امکان ثبت ویدیوهای 8K و عکس‌های با کیفیت فوق‌العاده را فراهم می‌کند.

بر اساس گزارش سامسونگ، دوربین اصلی گلکسی نوت ۲۰ اولترا با پشتیبانی از فناوری HDR پیشرفته برای هر پیکسل مدت نوردهی متفاوتی را تعیین می‌کند که امکان پیش‌نمایش بی‌درنگ HDR را فراهم می‌سازد.

از دیگر ویژگی‌های دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی گلکسی نوت ۲۰ اولترا می‌توان به لرزش‌گیری الکترونیکی تصویر با پشتیبانی از ژیرسکوپ، فناوری تشخیص فاز و زوم ۱۲ مگاپیکسلی تا ۳ برابر بدون افت کیفیت پرداخت.

دوربین تله‌فوتو در گلکسی نوت ۲۰ اولترا از لنزی با لرزش‌گیر اپتیکال و سازوکار پریسکوپی بهره‌ می‌برد و بزرگنمایی اپتیکال پنج برابر را ارایه می‌دهد.

نسبت‌های بزرگ‌نمایی در شرایط نوری ایده‌آل برای گلکسی نوت ۲۰ اولترا شامل نیم برابر، یک برابر، دو برابر، چهار برابر، ۱۰ برابر، ۲۰ برابر و ۵۰ برابر است.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا با هر سه دوربین امکان فیلم‌برداری UHD با وضوح ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل و FHD با وضوح ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل را دارد. 

  پردازنده و عملکرد
سامسونگ طبق معمول هر سال گوشی‌های پرچمدارش را در دو نسخه با پردازنده‌های متفاوت راهی بازار کرده است؛ اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس و اکسینوس ۹۹۰ که برای ایران نسخه اکسینوس ۹۹۰ ارایه شده است.

بر اساس گزارش سامسونگ، پردازنده‌ اکسینوس ۹۹۰ تا ۲۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل گذشته دارد و به دلیل پشتیبانی از اکسینوس ۵۱۲۳ اتصال 5G با سرعتی برابر ۷/۳۵ گیگابیت‌ بر ثانیه امکان فیلم‌برداری 8K با نرخ ۲۴ فریم‌برثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا در سه نسخه‌ی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی به همراه ۱۲ گیگابایت رم به بازار عرضه شده است که امکان ارتقای حافظه با کارت microSDXC را دارد. 

  باتری
گلکسی نوت ۲۰ اولترا به دلیل وجود قلم که بخشی از فضای داخلی را اشغال کرده، امکان برخورداری از باتری ۵ هزار میلی‌آمپرساعتی را ندارد و از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد. این باتری با توجه به ابعاد، میزان روشنایی و وضوح نمایشگر برای پخش ویدیو بیشتر از ۲۴ ساعت دوام می‌آورد.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا برخلاف نسل قبل از شارژ ۴۵ واتی برخوردار نیست و حداکثر با توان ۲۵ واتی سازگاری دارد. شارژر ۲۵ واتی این گوشی طی ۳۰ دقیقه می‌تواند باتری را حدود ۴۰ درصد شارژ کند. 

گلکسی نوت ۲۰ اولترا با فناوری شارژ بی‌سیم سریع ۱۵ واتی نیز سازگاری دارد و می‌تواند با حداکثر توان خروجی ۹ وات، نقش یک پاوربانک بی‌سیم را نیز ایفا کند.

  نقاط قوت
گلکسی نوت ۲۰ اولترا را شاید بتوان بهترین گوشی‌ سامسونگ معرفی کرد چرا که این گوشی بهترین نمایشگر موبایل را با وجود نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نمایشگر دارد، از دوربین آن می‌توان در طول روز و شب بهترین عکاسی را کرد و هنگام بزرگ‌نمایی تا ۱۰ برابر کمترین افت کیفیت را دارد. همچنین می‌توان با هر سه دوربین آن با کیفیت 4k فیلمبرداری کرد. از سوی دیگر قلم اس‌پن نزدیک‌ترین تجربه را به قلم واقعی با تأخیر ۹ میلی‌ثانیه‌ای دارد. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که سامسونگ برای این گوشی در نظر گرفته ۳ سال پشتیبانی نرم‌افزاری است. همه‌ این موارد، گوشی گلکسی نوت ۲۰ اولترا را در جایگاه بهترین گوشی‌ هوشمند اندرویدی دنیا قرار می‌دهد.

 نقاط ضعف
اگرچه این گوشی یکی از بهترین‌های بازار دنیا است اما نقاط ضعفی هم دارد که از آن جمله می‌توان به برآمدگی نسبتا زمخت دوربین، وزن زیاد گوشی به اضافه‌ ابعاد بزرگ و لبه‌های خمیده که ارگونومی نامناسبی برای برخی کاربران گوشی ایجاد می‌کند، اشاره کرد.

اما شاید بزرگ‌ترین ایراد این گوشی قیمت بسیار زیاد آن باشد که برای کاربران ایرانی حدود ۳۷ میلیون تومان تمام می‌شود که قیمت بسیار بالایی است و اکثر کاربرانی که پیشتر طرفدار پروپاقرص گوشی‌های سری نوت سامسونگ بودند، فعلا امکان خرید این گوشی را ندارند.

 کلام آخر
در نهایت باید بگوییم که گلکسی نوت ۲۰ اولترا یکی از بهترین گوشی‌های بازار دنیا است که با توجه به دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی با امکانات فوق‌العاده، صفحه نمایش بی‌نظیر و پردازنده قوی و البته طراحی و جنس فوق‌العاده بدنه، یک گوشی همه چیز تمام به شمار می‌رود. اما با توجه به قیمت بالایی که دارد، شاید هر کسی امکان خرید آن را نداشته باشد و می‌توان از آن به عنوان یک گوشی لوکس نام برد.

این گوشی هم اکنون در بازار ایران با قیمتی بین ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بنا بر رنگی که انتخاب می‌کنید، موجود است.
 
مولف : ساحره چمنی
کد مطلب : ۲۷۴۶۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما