کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتشار گزارش مالی سه‌ماهه سوم 2020 نشان داد

رشد درآمد بخش موبایل سامسونگ

18 آبان 1399 ساعت 17:17

شرکت سامسونگ اعلام کرد در سه ماهه سوم منتهی به 30 سپتامبر 2020 در مجموع 66.96 تریلیون وون کره جنوبی درآمد ثابت و 12.35 تریلیون وون سود عملیاتی کسب کرده است.



آی‌تی‌من- با وجود همه گیری بیماری کووید19 در سراسر جهان، بازگشایی اقتصادهای مهم منجر به افزایش قابل توجه تقاضای مصرف کنندگان شد. شرکت سامسونگ با استفاده از مدیریت انعطاف پذیر زنجیره تامین جهانی خود (SCM) توانست واکنشی قابل توجه نشان داده و بالاترین درآمد خود در یک سه ماهه را کسب کند.

سود عملیاتی سه ماهه در مقایسه با سه ماه قبل 52 درصد افزایش داشت که دلیل آن افزایش تقاضای گوشی های هوشمند و دستگاه های الکترونیکی مصرفی و همچنین مدیریت هزینه بود. همچنین به دلیل فروش بیشتر چیپ های حافظه و محصولات مصرفی، سود عملیاتی سه ماهه سوم در مقایسه با سال گذشته نیز 59 درصد افزایش نشان داد.

با احیای تقاضا برای محصولات موبایلی و کامپیوتری که میزان فروش را به حدی بالاتر از انتظار رساند، تجارت حافظه توانست حاشیه سود قابل توجهی برای شرکت ایجاد کرده و پایین آمدن قیمت چیپ های حافظه را جبران کند. بخش نیمه هادی های سامسونگ هم شاهد افزایش سودآوری به دلیل افزایش تقاضا برای قطعات کامپیوتری بوده و بخش تولید قطعات سامسونگ هم از افزایش تقاضا برای چیپ های کامپیوتری با عملکرد بالا (HPC) و دیگر قطعات سود برد. 

بخش صفحه های نمایشگر سامسونگ هم با توجه به افزایش فروش نمایشگرهای موبایلی در محصولات معرفی شده جدید و افزایش تقاضا برای نمایشگرهای بزرگتر در محیط های فروش، توانست سود بیشتری در مقایسه با سه ماهه قبل کسب کند.

افزایش تقریبا 50 درصدی در فروش گوشی های هوشمند شامل محصولات پرچمدار جدید در کنار مدیریت بهتر هزینه ها، توانست افزایش درآمد بخش موبایل را در مقایسه با سه ماهه قبل افزایش دهد. بخش لوازم الکترونیکی هم شاهد رشد شدید فروش تلویزیون های پرمیوم و لوازم خانگی بود که انعطاف در مدیریت زنجیره تامین و شبکه های فروش هم به کمک آن آمد. 

با نگاهی به آینده، سامسونگ انتظار دارد در سه ماهه چهارم سال به دلیل کاهش تقاضا برای چیپ های حافظه و افزایش رقابت در حوزه گوشی های موبایل و لوازم الکترونیکی، درآمد شرکت کاهش پیدا کند.

قیمت های پایینتر حافظه سرورها به دلیل تغییرات در موجودی انبار مشتریان احتمالا به کاهش سود بخش حافظه منجر خواهد شد هرچند تفاضا برای حافظه موبایلی و لپتاپی ثابت خواهد ماند. بخش نیمه هادی سامسونگ شروع به عرضه چیپ های سیستمی (SoCs) 5G 5 نانومتری در اولین فرصت خواهد کرد و بخش تولیدات سامسونگ هم انتظار دارد تقاضا برای چیپ های HPC و SoCs موبایل هم افزایش پیدا کند. در حوزه نمایشگر هم فروش صفحه های موبایلی در سه ماهه سوم افزایش چشمگیری خواهد داشت.

بخش موبایل احتمالا با کاهش تقاضا برای گوشی هوشمند و افزایش هزینه های بازاریابی به دلیل تشدید رقابت در بازار مواجه خواهد شد. در حوزه لوازم الکترونیکی هم با افزایش رقابت و هزینه های تولید، حتی با ثابت ماندن تقاضا، سودآوری کمتر خواهد شد. 

در سال 2021 شرکت انتظار احیای تقاضای جهانی را دارد اما عدم قطعیت درباره احتمال موج جدیدی از همه‎گیری کووید19 همچنان وجود خواهد داشت.

سامسونگ به دنبال تقویت پیشتازی خود در حوزه چیپ های حافظه از طریق نودهای پردازشی نسل آینده، مدیریت انعطافپذیر تولید و پاسخ فوری به تقاضا و سرمایه گذاری به موقع روی تقاضاهای میان مدت و بلندمدت است.

بخش نیمه هادی ها روی متمایز کردن 5G SoCs و حسگرهای با رزولوشن بالا متمرکز خواهند بود و بخش تولید قطعات هم به دنبال تسریع رشد خود از طریق ایجاد تنوع در HPC و قرارداد با مشتریان بزرگ و جدید خواهد بود.

بخش نمایشگرها هم به دنبال معرفی نمایشگرهای جدید کوانتوم دات در سال 2021 است و تمرکز خود را به تقویت پیشتازی در نمایشگرهای موبایلی قرار خواهد داد. بخش موبایل به دنبال افزایش عرضه گوشی های ارزان قیمت 5G در سطح جهانی بوده و بخش شبکه سامسونگ هم به دنبال تقویت جایگاه جهانی خود با استفاده از خدمات 5G تجاری است. بخش لوازم الکترونیکی مصرفی هم حضور آنلاین و B2B خود را تقویت کرده و محصولات پرمیوم بیشتری را عرضه خواهد کرد.

سرمایه گذاری های جدید شرکت در سه ماهه سوم برابر 8.4 تریلیون وون از جمله 6.6 تریلیون وون روی نیمه هادی ها و 1.5 تریلیون وون روی نمایشگرها بود.

بر این اساس بخش نیمه هادی از درآمد ثابت 18.8 تریلیون وون و 5.54 تریلیون وون سود عملیاتی در سه ماهه سوم خبر داده است. 

تقاضای کلی برای بخش حافظه بهتر از مقدار مورد انتظار بوده و دلیل آن احیای بخش کاربردهای موبایلی بود هرچند در برخی بخشها میزان تقاضا کمتر از نیمه اول است. 

در بخش DRAM تقاضای موبایلی به دلیل شرایط فصلی و افزایش فروش گوشی های پایین و میان رده بیشتر شده است همچنین توسعه 5G و افزایش تنوع محصولات هواوی هم تاثیر مثبتی بر آن گذاشته است. تقاضای سروری به دلیل موجودی انبار برخی مشتریان تا حدی کاهش یافته در حالی که تقاضای کامپیوتری به دلیل فروش بالاتر لپتاپ ها افزایش یافت. علاوه بر این تقاضای گرافیکی هم با تولید نسل جدید کنسول های بازی بیشتر شد. شرکت در زمینه DRAM رشدی بیشتر از میزان پیش بینی های قبلی داشت. 

در بخش NAND با معرفی مدلهای جدید تولیدکنندگان و سفارش های هواوی، میزان تقاضای موبایلی افزایش یافت. در حوزه سرورها، تقاضا به دلیل موجودی انبار مشتریان کاهش یافت اما در بخش SSD تقاضا متناسب با لپ تاپ های پایین و میان رده افزایش یافته و تقاضای SSD برای کنسول های جدید بازی هم افزایش قابل توجهی داشت. بصورت کلی فروش NAND در همه کاربردها افزایش داشته و به عبور شرکت از میزان رشد بازار در سه ماهه سوم کمک کرد. 

در آستانه سه ماهه چهارم، تقاضای موبایلی DRAM احتمالا با معرفی گوشی های هوشمند جدید افزایش خواهد یافت در حالی که تقاضای سروری با توجه به موجودی انبار مشتریان ضعیف خواهد بود. در زمینه کامپیوتری هم تقاضای لپ تاپ های پایین و میان رده احتمالا ثابت خواهد بود در حالی که تقاضای گرافیکی با توجه به عرضه GPUها و کنسول های بازی جدید، افزایش پیدا خواهد کرد. 

با احیای تدریجی بازارهای پیشرفته در سه ماهه چهارم و پیشتازی آنها در تقاضا، سامسونگ روی جشنواره های فصلی انعطاف پذیر و تقویت لجستیک و بازاریابی آنلاین برای بهبود سودآوری خود حساب خواهد کرد.

انتظار داریم بازار لوازم دیجیتال در سال 2021 به تدریج احیا شود. سامسونگ نیز برای رسیدن به رشدی پایدار روی تقویت محصولات پرمیوم مانند یخچال های BESPOKE و تنوع محصولات B2B خود تمرکز خواهد کرد.


کد مطلب: 274696

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274696/رشد-درآمد-بخش-موبایل-سامسونگ

ITMen
  https://www.itmen.ir