۰
وزارت صمت تفاوتی بین گوشی‌های پرفروش و لوکس قایل نیست

تخصیص قطره‌چکانی ارز برای واردات موبایل

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۸
تخصیص قطره‌چکانی ارز برای واردات موبایل
تخصیص قطره‌چکانی ارز برای واردات موبایل

آی‌تی‌من-  امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با بیان مشکلات تخصیص ارز برای واردات موبایل گفت: متأسفانه در بحث تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات گوشی‌ تلفن همراه در ماه گذشته تنها 35 درصد از نیاز واردکنندگان از طریق ارز نیمایی تأمین شده است. در شرایط فعلی بازار موبایل در حال استفاده از گوشی‌های ذخیره‌شده ماه‌های گذشته است و شرایط بازار به‌طور موقت تعادل خود را حفظ کرده ، چرا که از شدت تقاضای گوشی نیز کمی‌کاسته شده است.

وی در همین رابطه افزود: در صورت ادامه یافتن شرایط فعلی و ادامه یافتن محدودیت در تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات، در ماه‌های آینده تعادل عرضه و تقاضا در بازار موبایل به‌هم می‌خورد.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با بیان وضعیت ثبت سفارش گوشی‌های بالای 300یورو گفت: به‌دلیل متوقف شدن اجرای مصوبه مربوط به عدم تخصیص ارز به گوشی‌های بالای 300یورو توسط وزارت صمت، در زمان حاضر محدودیتی برای ثبت سفارش و تخصیص ارز برای گوشی‌های بالای 300یورو و برند اپل وجود ندارد.

   ادامه ثبت سفارش گوشی‌های لاکچری
اسحاقی با ابراز اینکه تخصیص ارز برای واردات به‌صورت قطره‌چکانی است، اظهار داشت: در زمان حاضر تمامی‌مدل‌های گوشی با شرایط یکسان ارز دریافت می‌کنند و تفاوتی بین گوشی‌های پرفروش و گوشی‌های بالای 300یورو وجود ندارد.

وی ادامه داد: به‌باور انجمن واردکنندگان موبایل باید تمام نیاز مردم با سلیقه‌های گوناگون تأمین شود؛ اما در شرایطی که کشور با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کند، بهتر است نگاه ویژه‌ای به واردات گوشی‌های زیر 300یورو بشود و سیاست‌‌گذاری در حوزه واردات گوشی بر اساس محدودیت منابع ارزی صورت پذیرد.

وی همچنین گفت: تنها در صورت ایجاد تسهیلات برای واردکنندگان گوشی‌های زیر 300یورو، می‌توانیم مقابل کارشکنی‌های احتمالی مقابل مصوبات قانونی دولت باشیم.

   تقاضای بازار مربوط به گوشی‌های ارزان‌قیمت است
دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با تأکید بر اهمیت واردات گوشی‌های موردنیاز مردم اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد که با توجه به محدودیت‌ در تخصیص ارز، بهتر است اولویت واردات برای گوشی‌های زیر 300یورو باشد، به‌عنوان مثال اگر کسی تعداد زیادی گوشی‌های ارزان‌قیمت به کشور وارد می‌کند با سرعت بیشتری ارز مورد نیاز خود را دریافت کند و به‌نوعی تسهیلات ویژه‌ای برای واردت گوشی‌های زیر 300یورو دریافت کند.

اسحاقی راجع به میزان تقاضای موبایل در بازار ایران گفت: ما به‌طور میانگین، سالانه به 14 تا 15 میلیون گوشی نیاز داریم؛ به‌عبارت دیگر نزدیک به 1میلیون و 300هزار موبایل جدید در ماه مصرف می‌شود که البته با توجه به مقاطع زمانی خاص این مقدار افزایش و یا کاهش می‌یابد، به‌عنوان مثال به‌دلیل مجازی شدن فرآیند آموزش، در زمان شروع مدارس تقاضای جدیدی وارد بازار شد.

   سالانه 15میلیون گوشی نیاز داریم
وی ادامه داد: بر اساس آمار سامانه همتا، تا پایان مهر‌ماه سال جاری نزدیک به 6میلیون و 500هزار گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده است که در مقایسه با مدت زمانی مشابه در سال گذشته با کاهش واردات روبه‌رو بودیم.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با اعلام اینکه در 12 ماه گذشته نزدیک به 15میلیون گوشی وارد کشور شده است، اظهار داشت: باید به این مسئله توجه شود که زنجیره واردات و توزیع موبایل و فرآیند تأمین این کالا به‌صورت میانگین 45 تا 60 روز زمان می‌برد و در صورت ادامه یافتن مشکلات ارزی با کاهش واردات در ماه‌های پایانی سال 99 مواجه خواهیم شد.

تولید موبایل امکان‌پذیر است
اسحاقی با انتقاد از شرایط نامناسب موجود برای واردات موبایل گفت: حوزه واردات موبایل متولی مشخصی ندارد و وزارت صمت، وزارت ارتباطات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سازمان همتا و نهاد‌های گوناگونی درگیر مسئله واردات موبایل هستند و متأسفانه سیاست واحدی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای تولید موبایل در داخل کشور گفت: متأسفانه حمایت‌های لازم برای تولید بخشی از گوشی‌های مورد نیاز بازار در داخل کشور صورت نگرفته است؛ البته در صورت برطرف کردن موانع موجود و مشخص شدن نهاد‌ اصلی متولی واردات و تولید موبایل در کشور، می‌توان بسیاری از گوشی‌های وارداتی زیر 150یورو را در داخل تولید و از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.

   واردات موبایل 122درصد رشد کرد
در همین خصوص و بر اساس خبری دیگر، آمارهای گمرک نشان می‌هد در هفت ماهه امسال واردات گوشی تلفن همراه به کشور به لحاظ ارزش 122 درصد رشد دارد.

به گزارش فارس آمارهای رسمی‌از گمرک در ۷ ماهه امسال نشان می‌دهد بالغ بر ۱۰۹۸ میلیون دلار گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده است.

آمار واردات گوشی تلفن همراه نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ به لحاظ ارزشی ۱۲۲ و همچنین به لحاظ وزنی ۸۴.۷ درصد رشد دارد.
در هفت ماهه سال 98 بالغ بر 494 میلیون دلار گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده بود.
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۷۴۷۳۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما