کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دلار ارزان شد موبایل نه!

تحلیل بازار , 21 آبان 1399 ساعت 13:41

با وجود افت قیمت دلار، بهای موبایل در بازار هیچ تغییری نکرده است. هم اکنون گوشی سامسونگ A21 در بازار به حدود ۵ میلیون و هفتصد وپنجاه هزار تومان، گوشی سامسونگ A31 حدود شش میلیون و هفتصد هزار تومان و گوشی سامسونگ A51 با رم ۶ به قیمت هشت میلیون صد هزار تومان به فروش می‌رسد.



آی‌تی‌من-  قیمت دلار از حدود ۳۲ هزار تومان در روزهای پایانی مهر امسال به حدود ۲۷ هزار تومان رسیده اما هنوز خبری از ارزانی در بازار موبایل نیست. بازاری که  قیمت‌ها در آن به صورت روزانه تعیین می‌شود و با کوچکترین رشدی در بازار ارز روند صعودی به خود می‌گیرد، این روزها توجهی به افت بهای دلار ندارد.

فرزاد یزدان کاشانی فعال حوزه  ICT می‌گوید‌: واردات موبایل بر مبنای ارز نیمایی صورت می‌گیرد که تغییرمحسوسی در قیمت آن رخ نداده است. 

آنگونه که او می‌گوید: انتخابات آمریکا و رسیدن قیمت دلار به ۲۲ هزار تومان هم برخلاف آنچه تصور می‌شد نتوانست ارزانی را به بازار موبایل بازگرداند.

وی ادامه داد: جمعه هفته پیش که قیمت دلار افت قابل توجهی داشت، قیمت گوشی‌های پر فروش پایین رده ومیان رده در بازار حدود ۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان افت کرد. این کاهش قیمت البته در گوشی‌های لاکچری بازار که حدود ۳۰-۴۰ میلیون تومان قیمت دارند حدود یک میلیون تومان بوده است.

اما آنگونه که فعالان بازار می‌گویند عمر این ارزانی خیلی کوتاه‌تر از تصورات همه بود و در روز شنبه قیمت موبایل تقریبا دوباره به حالت قبلی خود بازگشته است. حالا قیمت گوشی سامسونگ  A10 که در ابتدای سال حدود ۲ میلیون تومان قیمت داشت به حدود ۴ میلیون و دویست هزار تومان رسید.

گوشی سامسونگ A21 در بازار به حدود ۵ میلیون و هفتصد وپنجاه هزار تومان، گوشی سامسونگ A31 حدود شش میلیون و هفتصد هزار تومان، گوشی سامسونگ A51 با رم ۶ به قیمت هشت میلیون صد هزار تومان و همین گوشی با رم ۸ به قیمت نه میلیون و یکصد هزار تومان به فروش می‌رسد.

  چرا گوشی ارزان نشد؟
۲۶ مهر امسال بود که قیمت دلار به بالای ۳۲ هزار تومان رسید. به دنبال این رشد نرخ ارز قیمت‌ها در سایر بازارهای هم صعودی شد. دیگر فرقی نمی‌کرد که میزان وابستگی کالا به واردات و بهای دلار چقدر است. هر کسی به نوعی دنبال حفظ ارزش دارایی خود بود. با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و امیدواری‌ها نسبت به شکست ترامپ بهای دلار روند نزولی به خود گرفت، اما خبری از ارزانی در سایر کالاها نبود. 

بازار گوشی تلفن همراه به واسطه وارداتی بودن این کالا و نبود تولید داخل پیش از اعلام نتایج انتخابات بازار گوشی خود را آماده ریزش بزرگ کرده بود. اما محصولی که کوچکترین تغییر در بازار ارز آن را به سرعت تحت تاثیر قرار می‌دهد توجهی به تغییرات کوتاه مدت نداشته و بنای ریزش ندارد. 

به گفته فعالان بازار قیمت موبایل در جمعه هفته پیش که تقریبا بازار در حالت تعطیل بود بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت اما این مقدار اندک کاهش هم در شنبه دوباره به حالت عادی خود بازگشت.
یزدیان کاشانی در این باره می‌گوید: واردات موبایل بر مبنای ارز نیمایی صورت می‌گیرد که بهای آن تغییری نداشته است. جدای از این فروشنده و واردکننده‌ها به دنبال سود بیشتر بوده و حاضر نیستند که سرمایه خود را به قیمت ارزان بفروشند.

  جولان قطعات بی کیفیت در بازار
نگاهی به قیمت گوشی‌های موبایل نشان می‌دهد که حداقل قیمت یک گوشی اندروید در بازار حدود ۳ میلیون تومان یعنی معادل درآمد یک ماه کارگر خرج روی دست متقاضیان می‌گذارد. حالا دیگر کمتر کسی را می‌بیند که به فکر دنبال تعویض مدل گوشی و خرید یک مدل بالاتر آن باشد. بیشتر مردم حتی در صورت خرابی گزینه تعمیر و نگهداری را انتخاب می‌کنند. به گفته یزدیان کاشانی کارشناس ارشد صنایع مخابراتی گرانی‌های اخیر حالا تعمیر موبایل را بیشتر کرده است. 

البته این تعمیر کردن لزوما همیشه به صرفه نیست. چرا که این روزها بازار پر شده از قطعات بی کیفیتی که در برخی موارد عمر آنها به یک ساعت هم نمی‌رسد.به گفته او بیشتر قطعاتی همچون ال سی دی و تاچ گوشی‌ها که در بازار موجود هستند درجه ۲، درجه ۳ و بعضا حتی درجه ۴ هستند و به همین دلیل معمولا عمر کوتاهی را دارند و تنها یک خرج اضافه روی دست دارندگان موبایل می‌گذارند.
 


کد مطلب: 274738

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274738/دلار-ارزان-موبایل-نه

ITMen
  https://www.itmen.ir