۰
نمایندگان مجلس اعلام کردند:

ضعف اینترنت مانع برگزاری انتخابات الکترونیکی است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۰
ضعف اینترنت مانع برگزاری انتخابات الکترونیکی است
ضعف اینترنت مانع برگزاری انتخابات الکترونیکی است

آی‌تی‌من-  جلال رشیدی کوچی به لزوم الکترونیکی شدن انتخابات پرداخت و گفت: الکترونیکی شدن انتخابات باید با احراز هویت صدرصدی براساس کد ملی و اثر انگشت افراد رای دهنده و همچنین یکپارچه شدن سامانه تبادل اطلاعات در سطح حوزه‌های انتخابیه همراه باشد که انجام چنین کاری دشوار نیست.
نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی ‌افزود: با الکترونیکی شدن انتخابات، احتمال وجود رای‌های تکراری یا تخلف به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و در اعلام نتایج آرا، نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت؛ چرا که با الکترونیکی شدن انتخابات شمارش آرا در سریع‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد و دیگر آراء به صورت دستی شمارش نمی‌شوند.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: برای الکترونیکی کردن انتخابات باید زیرساخت‌های موجود اعم از شبکه سازی رایانه‌ای و دسترسی به  تبادل اطلاعات که نیازمند افزایش سرعت اینترنت بوده به درستی انجام شود.
رشیدی کوچی به فوائد الکترونیکی شدن انتخابات پرداخت و گفت: الکترونیکی شدن انتخابات بسیار مناسب بوده اما باید شرایط لازم برای انجام برگزاری اینگونه انتخابات وجود داشته باشد و بایستی سامانه‌های مورد نیاز به میزانی دقیق طراحی شوند که هیچ شک و شبهه‌ای در آن بوجود نیاید.
وی در ادامه افزود: تا حد زیادی زیرساخت‌های الکترونیکی شدن انتخابات فراهم شده، اما در برخی از نقاط به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت نمی‌توان انتخابات را الکترونیکی برگزار کرد.
   زیرساخت‌ها مورد تایید شورای نگهبان نیست
در همین رابطه یک عضو دیگر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: الکترونیکی شدن انتخابات در بلندمدت از لحاظ اقتصادی برای کشور به صرفه خواهد بود، اما در حال حاضر زیرساخت‌ها کافی نیست.
ابوالفضل ابوترابی به عدم وجود زیرساخت‌های موجود برای الکترونیکی شدن انتخابات پرداخت و گفت: براساس قانون اساسی انتخابات را می‌توان به صورت الکترونیکی برگزار کرد و هیچ مشکل قانونی در این زمینه وجود ندارد، اما در قانون اساسی ذکر شده که باید فرآیند انتخابات به تایید هایت نظارت شورای نگهبان برسد.
نماینده مردم نجف آباد و تیران در مجلس ‌افزود: شورای نگهبان زیرساخت‌های موجود برای الکترونیکی شدن انتخابات را فراهم ندانسته است.
این نماینده مردم ‌تاکید کرد: هزینه‌های انتخابات با الکترونیکی شدن بسیار کاهش پیدا خواهد کرد، اما ناگفته نماند که در وضعیت اقتصادی و تحریم باید زیرساخت‌های فنی آن را از دیگر کشورها خریداری کنیم و این خرید از کشورهای دیگر مستلزم هزینه سنگینی است که اگرچه این کار صورت بپذیرد در انتخابات بعدی، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند، ضمن اینکه می‌توانیم با شرکت‌های دانش بنیان داخلی بهتر از خارجی‌ها مسائل فنی انتخابات را طراحی کنیم و بسیار هم ارزان‌تر خواهد بود.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها اظهار کرد: مردم هنوز اطمینان لازم را به سیستم‌های الکترونیکی انتخابات ندارند که باید از بعد فرهنگی شرایط الکترونیکی شدن انتخابات فراهم شود و بسیار مهم‌تر از زیرساخت‌های فنی است؛ بنابراین در حال حاضر الکترونیکی شدن انتخابات در کشور زود است، هرچند به نفعمان خواهد بود.
    انتخابات الکترونیکی اینترنت مطمئن می‌خواهد
عضو هایت رییسه مجلس شورای اسلامی نیز ‌گفت: اگر در اقصی نقاط کشور فیبر نوری و پهنای باند اینترنت به صورت کافی در دسترس قرار نگیرد نمی‌توانیم انتخابات را به صورت کاملا الکترونیکی برگزار کنیم.
 ناصر موسوی لارگانی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: در ادوار گذشته بحث الکترونیکی شدن انتخابات نیز مطرح شد، اما ایراداتی از سوی شورای نگهبان به انتخابات الکترونیکی وارد شد زیرا زیرساخت‌های لازم برای انجام چنین کاری فراهم نشده است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی‌افزود: اگر در اقصی نقاط کشور فیبر نوری وجود نداشته باشد و پهنای باند اینترنت به صورت کافی در دسترس قرار نگیرد قطعا نمی‌توانیم انتخابات دقیق و کاملا الکترونیکی را در کشور برگزار کنیم.
وی به عدم زیرساخت‌های موجود برای الکترونیکی شدن انتخابات پرداخت و گفت: براساس اطلاعاتی که وجود دارد زیرساخت‌های کافی برای برگزاری انتخابات موجود نیست زیرا در بسیاری از روستاها اینترنت ازسرعت بالایی برخوردار نبوده و اگر در زمان برگزاری انتخابات شاهد چنین کمبودهایی باشیم دچار مشکلاتی خواهیم شد.
این نماینده مردم ‌افزود: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی محاسنی دارد ضمن اینکه باید آموزش‌های لازم در این رابطه به مردم داده شود؛ اگرچه با نظارت‌های بسیار قوی که از سوی نهادهای نظارتی بر انتخابات‌های گوناگون صورت می‌گردد امکان تقلب وجود ندارد، اما با این کار شاهد رفع اندک تخلفات هم خواهیم بود.
مرجع : خانه ملت
کد مطلب : ۲۷۴۷۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما