کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نامزد انتخابات هیات مدیره نصر تهران مطرح کرد:

سایه «ترک تشریفات» بر سر پروژه‌های حوزه IT

25 آبان 1399 ساعت 18:29

آزاد معروفی، عضو لیست «نصر فراگیر» در انتخابات دور ششم هیات مدیره نصر تهران انتخابات پیش‌روی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را با توجه به حضور کاندیدهای خصولتی، حساس و سرنوشت‌ساز توصیف می‌کند و معتقد است که این موضوع می‌تواند رسالت این سازمان را با «باب شدن پروژه‌های ترک تشریفات» به خطر بیندازد.


 
آی‌تی‌من- آزاد معروفی؛ نامزد  انتخابات ششمین دوره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که لقب «سرلیستی» را به انتخاب اعضای حاضر در لیست «نصر فراگیر» یدک می‌کشد، با بیان اینکه میانگین سنی لیست مذکور کمتر از 40 سال و کمتر از متوسط سنی سایر لیست‌های حاضر در جریان این انتخابات است، اظهار داشت: یکی از انتقاداتی که رقبای ما به لیست نصر فراگیر داشتند، این بود که سن بنده به نسبت بالاتر از سایرین است و این با مقوله جوانگرایی و تحول در تضاد است در حالی که میانگین سنی لیست ما از رقبا کمتر است.

وی با تأکید بر اینکه مسوولیت «سرلیستی» را به پیشنهاد همراهان در این لیست و بنا بر احساس وظیفه‌ای که داشتم پذیرفتم، ابراز داشت: لیست فعلی هم که به جمع‌بندی رسیدیم همسو با شعار « مطالبه‌گری و استقلال - چابکی و تحول» و متشکل از جوانان است.

این فعال صنفی حوزه فناوری اطلاعات با بیان اینکه سازمان نصر در یک «حزب» نیست که برنامه‌هایی از قبل تعریف شده برای ادوار مختلف داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه سازمان نصر یک تشکل مدنی و عضو محور است، در هر دوره و درخور شرایط کشور، گروه‌هایی یا افرادی به‌صورت تیمی یا مستقل بسته به دغدغه‌های‌شان کنار یکدیگر جمع می‌شوند و با اعلام نقاط ضعف و قوت آن دوره، برنامه‌ای برای حضور در انتخابات دور بعد ارائه می‌دهند.

معروفی تصریح کرد: با این تفاسیر، همچنان نمی‌دانم چرا عده‌ای به دنبال باز کردن پای سیاست در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای دارند که محفل بخش خصوصی بوده و قرار است همیشه باشد.

این کاندیدای انتخابات سازمان نصر با اشاره به وجود بیش از 20 کمیسیون تخصصی در نصر تهران، خاطر نشان کرد: وقتی صاحب‌نظران و اعضای این کمیسیون‌ها به نتیجه رسیده‌اند که عده‌ای دور هم جمع شوند و در قالب لیستی واحد برای انتخابات کنند اعلام حضور و در بین آنها نیز رأی‌گیری شده تا یک نفر (با توجه به سابقه و تخصص) سرلیستی را قبول کند، به نظر می‌رسد که باید به نظر جمع احترام گذاشت و تلاش را بر برآورده کردن خواسته آنان گذارد.

رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران اهم تلاش نصرفراگیر را در انتخاب افراد کلیدی برای حضور در این لیست با دغدغه «استقلال و تحول در آینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای» دانست و مطرح کرد: در لیست ما افرادی با تخصص‌های مرتبط با کمیسیون‌های سازمان حضور دارند که از چهره‌های شناخته شده و فعال عرصه IT هستند؛ هر کدام از اعضای لیست نصرفراگیر «مهره‌های استراتژیکی» برای تغییر وتحول به حساب می‌آیند که اغلب کارهای تشکیلاتی و صنفی نیز در رزومه کاری خود دارند.

برنامه‌های «نصر فراگیر» همه جانبه است
معروفی اولویت‌ها و برنامه‌های طرح‌ریزی شده توسط لیست نصر فراگیر را حول هشت محور ترسیم کرد و یادآور شد: اقدام عاجل برای افزایش تاب‌آوری مالی کسب‌وکارهای فاوا در شرایط سخت حاضر، مطالبه‌گری بی قید و شرط و تعامل فعال با حاکمیت، انحصار ستیزی و رقابت‌پذیری با هدف توسعه بازار، مقررات زدایی و خودتنظیم‌گری، باز مهندسی سازمان نظام نصر، توسعه نظام حقوقی و داوری تخصصی، ترویج نوآوری باز در زیست‌بوم فاوا و ارتقاء صلاحیت‌ها و توسعه بازار بین‌المللی محورهای مذکور را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: در قدم نخست، افزایش تاب‌آوری مالی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با هدایت و تجمیع منابع مالی دولتی، نظام بانکی و بازار سرمایه باید مجال بقا را برای نفس‌های به شماره افتاده شرکت‌های آسیب‌دیده از شرایط اقتصاد تحریمی، تورمی و کرونایی فراهم کند.

رییس کمیسیون اینترنت اشیا و داده‌های عظیم سازمان نصر تهران با تأکید بر اینکه تحریم‌های بی‌سابقه، پاندمی کرونا و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت در سال آینده، سه عامل شکل‌دهنده ابعاد و مختصات آتی زیست‌بوم دیجیتال کشور در سال‌های آینده است، اظهار کرد: با نگاهی به این سه مولفه کلیدی و تجربه اندوخته در سالیان گذشته، متوجه حضور جامعه فاوا در یک بزنگاه تاریخی می‌شویم که به باور ما، با وجود تهدیدآمیز بودن این عوامل، هر سه روند واجد فرصت‌های بی‌بدیل و برهم زننده برای صنعت فاواست.

وی گفت: در این پیچ تغییر و تحول اساسی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور، نقش‌آفرینی فعال و کنش‌گرانه صنف، می‌تواند اهرمی بزرگ برای ارتقا جایگاه فاوا در اقتصاد و تغییر پارادایم غالب در رویکردهای برنامه‌ریزی توسعه در نهادهای ذی‌نفع، با محوریت مشارکت فعال بخش خصوصی باشد.
 
زنگ خطر برای نظام صنفی رایانه‌ای به صدا درآمد
این فعال حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به بخشی از شعار نصر فراگیر با عنوان «مطالبه‌گری و استقلال» که پیام‌های مستتر پرمحتوایی در مواجهه بخش خصوصی با دولت دارد، اظهار کرد: سازمان‌های  صنفی و تشکل‌های مردم نهاد، براساس ساختار و در منطق، مدافعان واقعی بخش خصوصی هستند هر چند ممکن است خصولتی‌ها نیز در آن حضور داشته باشند.

وی اما نگرانی اصلی را زمانی دانست که این خصولتی‌ها، ساختار مدیریتی صنف که متعلق به بخش خصوصی است را در دست گیرند و دیدگاه‌های دولتی و حاکمیتی را به «خانه بخش خصوصی» منتقل کنند؛ بنابراین اهالی بخش خصوصی حوزه IT باید نسبت به اتفاقاتی که اکنون در حال شکل‌گیری و احتمالا بعدها ریشه دواندن است، بسیار هوشیار باشند.

این نامزد انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به لیست دیگری که برای انتخابات تشکیل شده است، گفت: متأسفانه شرکت‌های حاضر در آن لیست عمدتا بزرگ و متعلق به بنگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و حاکمیتی هستند و از این جهت بار لیست مذکور «خصولتی» شده است؛ به عبارت دیگر شرکت‌های حاضر در لیست رقیب ما دارای سبد رأی سازماندهی شده‌ای هستند که این موضوع می‌تواند برای بخش خصوصی واقعی، نگران کننده باشد زیرا در صورتی که عنان مدیریتی صنف دست آن بنگاه‌ها باشد، ارزش‌های واقعی سازمان دچار خدشه می‌شود.

به اعتقاد وی، هر چند شرکت‌های خصولتی حاضر در سازمان نظام صنفی دارای گردش‌های بالای مالی هستند و انجام بخشی از کارهایشان نیز به بخش خصوصی واگذار می‌شود که در عمل اتفاق مبارکی است، اما حضور آنها در جایگاه مدیریت می‌تواند چالش برانگیز باشد زیرا نمایندگانی که از سوی آن شرکت‌ها معرفی می‌شوند، کارمندان آن شرکتها هستند و اصلا تجربه حضور و فعالیت در بخش خصوصی را نداشته‌اند.

معروفی با ذکر این نکته که تصدی پست‌های مدیریتی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای توسط بنگاه‌های خصولتی نه تنها می‌تواند «شفافیت در انجام پروژه و برگزاری مناقصات» را از بین ببرد و «ترک تشریفات» را به مدلی در بدنه بخش خصوصی تبدیل کند، تصریح کرد: نمایندگانی که از سوی آن بنگاه‌های خصولتی برای حضور در پوزیشن‌های مدیریتی صنف معرفی می‌شوند، کارمندانی هستند که ممکن است چند صباحی دیگر با امضای مدیریت آن شرکت‌ها تغییر کنند و لذا الزاما باید از صندلی مدیریتی در سازمان نظام صنفی نیز بلند شوند.

وی ادامه داد: بنابراین به وضوح مشخص است فردی که به عنوان نماینده از سمت بنگاه خصولتی برای مدیریت معرفی می‌شود، در بزنگاه‌ها بین «صندلی خود» و «منافع صنفی» دچار تردید می‌شود و در برابر تصمیمات مهم دولتی نظیر «فیلترینگ» یا موضوعاتی از این دست که دامنه فعالیت کسب‌وکارهای بخش خصوصی را محدود می‌کند، باید دست به انتخاب مهمی بزند که در صورت حمایت از صنف، ممکن است از محل کار خود (بنگاه خصولتی که نمایندگی‌اش را برعهده دارد) برکنار شود.
 
ترک تشریفات را باب نکنید!
این مدیر بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات تأکید کرد: این در صورتی است که اگر از اهالی بخش خصوصی برای پست‌های مدیریتی سازمان استفاده شود، هیچگونه خطری صنف و منافع صنفی را تهدید نخواهد کرد و اعضا می‌توانند با خیال راحت، دغدغه‌ها و چالش‌هایشان را مطرح کرده و امیدوار به حل آن از سمت دولت و حاکمیت باشند. حداقل می‌توان دیگر بار شاهد پروژه‌های غیرشفاف نظیر مناقصه ITS که سال 96 با ترک تشریفات انجام شد، نبود.

معروفی حاصل سهل‌انگاری در انتخاب افراد هرچند متخصص اما ناکارا و وابسته را، چیزی غیر از سرکوبی بخش خصوصی ندانست و خاطر نشان کرد: نگاهی به وضعیت ایجاد شده برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده و نظیر آنها، که ماهیت بیزینس‌شان بخاطر تخلف عده‌ای دیگر زیر سوال رفته، بسیار نگران کننده است زیرا متخصصان آنها یا سرخورده می‌شوند که برآیند آن به متلاشی شدن خانواده‌ها می‌انجامد یا نهایتا به خیل فرار مغزها می‌پیوندند؛ در حالیکه با مطالبه‌گری و مذاکره می‌توان مانع از بروز شرایط خطرناک برای بیزینس‌های مرتبط با صنف شد.

وی گفت: آیا توان مذاکره و مطالبه‌گری با دولت در نمایندگان بنگاه‌های خصولتی نیز وجود دارد؟ افرادی که مدعی بودند در مجلس شورای اسلامی دوستان بسیاری دارند اما نهایتا نتوانستند نظر نمایندگان را به ایجاد کمیسیون تخصصی ICT جلب کنند!
 
اقداماتی که خصوصی‌های واقعی رقم زدند
معروفی با اشاره به اقدامات دور قبلی مدیریت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در کشور و استانها گفت: تخصص‌گرایی در آن دوره مدیریتی نشان داد که می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

وی افزود: در آن دوره جلسات متعددی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات برای استاندارد و تدوین مقررات، گمرکات کشور و وزارت صمت داشتیم و برآیند آن شد که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای توانست در جاهای مختلف دولت که کلیدی بودند و تصمیمات اشتباه‌شان می‌توانست اکوسیستم صنعت را بهم بریزد، صاحب کرسی رأی شود؛ نمونه بارز آن حضور رییس سازمان نصر وقت در جلسات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که حاکمیت حوزه ICT را برعهده دارد، بود.

نامزد انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همچنین یادآور شد: از جمله مطالبه‌گری‌های دیگر در حوزه مراکز داده بود و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای توانست به نقطه‌ای با وزارت ارتباطات برسد که مسئولیت ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده به بخش خصوصی واقعی سپرده شود تا شاهد کارهای اشتباه انجام شده در این حوزه نباشیم؛ در راستای این تفاهم‌نامه کارگروه نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده با حضور نمایندگانی از رگولاتوری ارتباطات، اتاق اصناف، اتاق تعاون، وزارت صمت، سازمان فناوری اطلاعات ایران، مالکان – سازندگان مراکز داده و اساتید دانشگاه شکل گرفت.

معروفی با اشاره به اینکه ایجاد دبیرخانه کارگروه مذکور در سازمان نصر نشان‌دهنده فعالیت‌های انجام شده در این عرصه است، اظهار کرد: بنابراین طی همین دو فقره کارهای انجام شده در دوران مدیریتی سابق نظام صنفی رایانه‌ای متوجه می‌شویم که جنس مدیران بخش خصوصی «کار، تعهد و تلاش» است نه شعار؛ آنان برای احقاق حق ذی نفعان اصلی صنف، با تمام توان سعی در برقراری مذاکره با تصمیم‌گیرندگان اصلی کشور دارند که امیدواریم با انتخاب درست افراد در انتخابات پیش‌رو، آن روحیات مجددا احیا شود.
 

 


کد مطلب: 274768

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274768/سایه-ترک-تشریفات-سر-پروژه-های-حوزه-it

ITMen
  https://www.itmen.ir