۰
رییس کل سازمان نظام پزشکی:

اجرای نسخه الکترونیکی الزامی‌ نیست

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲
اجرای نسخه الکترونیکی
 الزامی‌ نیست
اجرای نسخه الکترونیکی الزامی‌ نیست

آی‌تی‌من-  محمد رضا ظفرقندی رییس کل سازمان در نشست مجازی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با روسای نظام پزشکی‌های سراسر کشورکه به منظور رفع موانع اجرایی نسخه الکترونیکی و همکاری دو سازمان جهت پاسخ به مطالبات و نیازهای جامعه پزشکی امروز در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد؛ درباره اسناد بالادستی و قوانین موجود در جهت اجرای پرونده الکترونیکی سلامت و نسخه‌نویسی الکترونیکی گفت: در این راستا وظایفی به سازمان نظام پزشکی محول شده که از آن جمله می‌توان به صدور کارت هوشمند و امضای الکترونیکی اشاره کرد که گردش کار آن نیاز به مستند سازی قوی دارد.

وی با بیان این که اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی گامی ‌در جهت کاهش هزینه‌ها بوده اما باید بصورت تدریجی انجام شود؛ افزود: باید فرهنگسازی، آموزش، اقناع و مشوق‌های معنادار برای اجرای این طرح مهم در نظرگرفته شود و بحث‌های الزام‌آور پاسخگو نخواهد بود.

وی با بیان این که مشوق‌های معنادار همکاران جامعه پزشکی را به سمت استفاده از نسخه‌نویسی الکترونیکی هدایت می‌کند؛ ادامه داد: جهت‌گیری دنیا و کشورهای پیشرفته به سمت نسخه‌نویسی الکترونیکی است و ما نیز باید با رفع موانع سخت افزاری و نرم‌افزاری بسترهای لازم را برای اینکار فراهم کرده تا بصورت تدریجی قادر به عملیاتی نمودن این طرح باشیم.

 مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز با بیان این که اجرای نسخه الکترونیکی در جامعه پزشکی کشور نقش اساسی و محوری دارد؛ گفت: وظیفه داریم دغدغه جامعه پزشکی را در زمینه نسخه‌نویسی الکترونیکی مرتفع نمائیم و به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری آمادگی‌های لازم وجود دارد.

وی با بیان این که بطور حتم نقص‌های فنی در عملیاتی کردن این طرح مهم که گامی ‌در جهت کاهش هزینه‌ها بوده ؛ وجود دارد؛ افزود: با توجه به قطعی اینترنت و ضعیف بودن آن در برخی مناطق و حتی زمان‌هایی که با قطعی برق مواجه هستیم؛ امکان نسخه‌نویسی آفلاین و  استفاده از اپلیکیشن نیز فراهم شده است، ضمن آن که پرداخت‌ها در این طرح روزانه خواهد بود.

وی در خصوص نحوه پرداخت‌ها گفت: پزشکانی که در نسخه‌نویسی الکترونیکی خود دارای امضای دیجیتال هستند، 95 درصد مطالباتشان و کسانی که فاقد امضای دیجیتال هستند ،80 درصد را همان روز دریافت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر این که محور اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی جامعه پزشکی کشور است؛ گفت: بدون توافق و هماهنگی با سازمان نظام پزشکی گامی ‌بر نمی‌داریم و با رفع تدریجی موانع ؛ این طرح انشاءالله در وضعیت مطلوب عملیاتی خواهد شد.

سالاری با بیان این که سازمان تامین اجتماعی غیرمنصفانه برنامه‌ریزی نکرده و نخواهد کرد؛ افزود: افزایش درصد نسخه‌نویسی الکترونیکی تدریجی است و چاپ دفترچه کاغذی متوقف نشده است، ضمن آن که برای هر گروه از خدمات پزشکی مانند داروخانه‌ها؛ آزمایشگاه‌ها و مطب‌ها سامانه در نظرگرفته شده است و اگر مجموعه‌ای از سامانه داخلی خود برای انجام کارها استفاده می‌کند با شرکت‌های واسطه فنی مذاکره کردیم تا در بستر همان سامانه به تامین اجتماعی متصل شوند.

وی زمانبر بودن شیوه نسخه‌نویسی الکترونیکی و افزایش هزینه‌های ناشی از آن برای پزشکان را پذیرفت و گفت: برای ارایه تسهیلات لازم به مطب‌ها با بانک رفاه کارگران تفاهم کردیم تا بدون مراجعه حضوری و درخواست ضامن؛ پزشکان بتوانند 40 میلیون تومان وام برای تجهیز مطب‌های خود به امکانات نسخه‌نویسی الکترونیکی دریافت کنند.

وی به عدم اعلام ضرب العجل برای نسخه‌نویسی الکترونیکی از بخش خصوصی پرداخت و افزود: این الزام و اجبار که اگر پزشکی نسخه‌نویسی الکترونیکی انجام نداد، طرف قرارداد ما نیست؛ وجود ندارد و حتی پیشنهاد دادیم که شروع این طرح از بخش دولتی و درمانگاه‌های دانشگاهی دولتی باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به آموزش مجازی پزشکان و کاربرپسند بودن سامانه نسخه‌نویسی الکترونیکی پرداخت و گفت: دغدغه جامعه پزشکی قابل درک بوده و اجرای طرح به این مهمی ‌قطعا بدون مشکل هم نخواهد بود؛ اما برای تسهیل کارها اقدامات لازم انجام شده است و هرگاه نیاز باشد با تعامل و همکاری متقابل در جهت رفع موانع کوشش خواهیم کرد.

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز با بیان این که موانع و مشکلات اجرای نسخه الکترونیکی را که  نظام پزشکی‌های سراسر کشور به ما منعکس کرده‌اند در جلسه‌ای با سازمان تامین اجتماعی مطرح کرده‌ایم؛ گفت: می‌توانیم همکاری و هماهنگی چند جانبه با سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه تامین اجتماعی که پیشرو در زمینه اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی است؛ داشته باشیم.

در این جلسه، روسای نظام پزشکی‌های سراسر کشور بصورت وب کنفرانس در مباحث حضور داشته و اهم مشکلات مطرح شده در خصوص اجرای نسخه الکترونیکی شامل موارد ذیل بود:
1- زمانبر بودن نسخه‌نویسی الکترونیکی و کاهش تعداد بیماران
2- افزایش هزینه‌های ناشی از تجهیز مطب‌ها به امکانات نسخه‌نویسی
3- کند بودن سرعت اینترنت و قطعی آن در بیشتر مناطق کشور
4-  لحاظ کردن هزینه‌های نسخه‌نویسی الکترونیکی در تعرفه‌ها
5-  اجرای پایلوت و شناسایی نقاط ضعف در مناطقی که نسخه‌نویسی بصورت پایلوت اجرا شده است
6-  عدم الزام و اجبار در نسخه‌نویسی
7-  ارایه تسهیلات و مشوق‌های لازم برای انجام فرآیند نسخه‌نویسی الکترونیکی
8-  ارایه آموزش‌های لازم و طراحی سامانه کاربر پسند
9-  مذاکره با بیمه‌های تکمیلی به منظورعدم درخواست قبوض کاغذی
10- تعویق اجرای طرح به سال آینده
11- پس از اجرایی شدن طرح و استفاده همگانی جامعه پزشکی از نسخه‌نویسی الکترونیکی ؛ پرداخت‌ها به تعویق نیفتد و همچنان روزانه باشد
12 – پشتیبانی فنی و اطلاع رسانی مناسب تا کسب تبحر لازم برای نسخه‌نویسی الکترونیکی
 
مرجع : سازمان نظام پزشکی
کد مطلب : ۲۷۴۷۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما