۰

آیفون ۹؛ گوشی هوشمندی که هرگز ساخته نشد

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۷
آیفون ۹؛ گوشی هوشمندی که هرگز ساخته نشد
آیفون ۹؛ گوشی هوشمندی که هرگز ساخته نشد

آی‌تی‌من- آیفون X در سال ۲۰۱۷ به جای آیفون ۹ عرضه شده و اپل هرگز توضیح نداد که چرا آیفون را به ترتیب شماره به بازار عرضه نکرد.

پس از آیفون 8 و 8 پلاس، اپل عدد 9 را رد کرد و به عدد 10 رسید که البته این کمپانی برای نامگذاری آیفون ۱۰ از عدد رومی X استفاده کرد. به این ترتیب این سوال پیش می‌آید که آیا اصلا آیفون 9 ساخته شد و اگر چنین است، چه اتفاقی برای آن افتاد؛ به نظر این موضوع کمی عجیب است!

اپل از سال ۲۰۰۷ شروع به ساخت گوشی موبایل کرد و آیفون متولد شد. اپل اولین آیفون را مبتنی بر شبکه 2G عرضه کرد که استاندارد شبکه بی‌سیم در آن زمان بود. مدل دوم در سال ۲۰۰۸ با شبکه 3G عرضه شد و آن را به نام آیفون ضمیمه کرد. بعد آیفون 3GS آمد و همین پسوند اس الگویی از به‌روزرسانی‌های کوچک بود و «S» به نام آیفون اضافه شد. آیفون 4، 5 و 6 همه دارای نسخه‌های «S» بودند. آیفون 6 و 6S در یک مدل پلاس استاندارد و بزرگتر عرضه شدند. آیفون 7 با کنوانسیون پلاس ادامه یافت اما به جای آیفون 7s، اپل آیفون 8 و 8 پلاس را عرضه کرد.

پس از آن انتظار می‌رفت که اپل آیفون 9 را معرفی کند که از این مدل رد شد و دلیل آن هرگز توسط اپل توضیح داده نشد، اما بررسی تاریخچه آیفون و آنچه در صنعت تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد شاید بتواند به توضیح این موضوع کمک کند. 

در طول ۱۳ سال در مجموع بیست و چهار مدل آيفون عرضه شد.

انتظار می‌رفت اپل پس از آیفون 8، آیفون 8s را معرفی کند یا به سراغ آیفون 9 برود اما در سال ۲۰۱۷ اتفاق دیگری افتاد و اپل آیفون X را معرفی کرد و بعد از آن در سال ۲۰۱۸ آیفون XR ، XS و XS Max، یک نامگذاری کاملا جدید بود. سال ۲۰۱۹ اپل دوباره شماره‌گذاری‌های قدیمی را با آیفون 11 ، ۱۱ پرو و ​​۱۱ پرو مکس ادامه داد.

در سال ۲۰۱۷ حاشیه‌های باریک محبوب شد و مورد توجه قرار گرفت و اپل هم لازم بود که از قافله عقب نماند و گوشی‌های جدیدش را همانند ترند بازار عرضه کند. 

با این حال، آیفون 8 و 8 پلاس هیچ چیز فوق العاده و هیجان انگیزی نداشت؛ دکمه هوم هنوز وجود داشت و نیاز بود که حاشیه پایین کاملا بزرگ باشد. 

این زمانی بود که درست ۱۰ سال از معرفی اولین آیفون می‌گذشت و اپل درصدد بود کاری ویژه برای دهمین سالگرد عرضه آیفون انجام دهد؛ ترکیبی از حاشیه‌های باریک‌تر و طراحی متفاوت باعث شد تا زمان مناسب برای عرضه آیفون X ، یعنی اولین مدل “تمام صفحه” از اپل باشد. بنابراین اپل از عدد 10 یا “X” برای تاثیر چشمگیر استفاده کرد و منطقی نبود که از نامگذاری آیفون 9 استفاده کند.

البته باید به این نکته نیز پرداخت که برهم زدن سیستم نامگذاری عددی و اختراع مجدد نام محصولات، منحصر به کمپانی اپل نیست؛ مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ از ویندوز 8.1 به ویندوز 10 رسید و از عدد 9 صرف نظر کرد.

مایکروسافت بعد از ویندوز 7 که بسیار پرطرفدار بود، ویندوز 8 و سپس ویندوز ۱۰ را عرضه کرد که البته هیچ توضیح دقیقی در این باره ارایه نداد و دلیل این نامگذاری مشخص نشد. اما گفته می‌شود شرکت‌های بزرگ از یک شماره رد می‌شوند تا نشان دهند که تغییر بزرگی رخ داده و دو قدم جلوتر رفته‌اند.

البته برخی معتقد بودند که به دلیل ویندوز 95 و ویندوز 98، رمزگذاری ویندوز 9 ممکن است فقط با سیستم عامل قدیمی مغایرت داشته باشد و منجر به کابوس‌های کدگذاری شود.سامسونگ هم یکی دیگر از کمپانی‌هایی بود که در شماره‌‌گذاری محصولاتش تغییر ایجاد کرد؛ مثلا بعد از عرضه گلکسی نوت 9 و نوت ۱۰ به سراغ نوت ۲۰ رفت و بعد از عرضه گلکسی S11 گوشی پرچمدار بعدی را باگلکسی S20 نامگذاری کرد.به این ترتیب می‌توان به این نتیجه رسید که اگرچه اپل هیچ توضیحی درباره عرضه نشدن آیفون ۹ نداد، اما ظاهرا کنار گذاشتن آیفون 9 می‌تواند فقط به دلیل نیاز به یک تغییر بزرگ هم در طراحی و هم به معنای دهمین سالگرد عرضه گوشی‌های آیفون باشد.
 
مولف : ساحره چمنی
کد مطلب : ۲۷۴۷۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما