کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل:

۹۸ درصد واردات موبایل قانونی است

1 آذر 1399 ساعت 11:38

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد واردات بازار موبایل در کشور قانونی و شفاف است.



آی‌تی‌من- به گفته امیر اسحاقی، از ابتدای سال جاری تاکنون هشت میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد مملکت شده است.

وی با بیان اینکه بحث تبلت با موبایل کاملا مجزاست، گفت: خوشبختانه طرح رجیستری در کشور برای موبایل اجرا شده اما این طرح برای تبلت هنوز اجرا نشده است.

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه عرضه و تقاضا در بازار موبایل متعادل شده است، گفت: در حال حاضر میزان واردات موبایل و قیمت آن بطور دقیق مشخص اما در تبلت این چنین نیست.

وی در ادامه افزود: متاسفانه بیش از ۷۰ درصد تبلت‌ها به‌صورت غیر رسمی وارد کشور می‌شود.

اسحاقی بیان داشت: طرح رجیستری برای تبلت در کشور اجرا نشده و بیشتر این کالا به صورت قاچاق در حال وارد شدن است به همین دلیل آمار واردات کالای مزبور دقیق نیست و از طرفی با توجه به اختلاف هزینه‌های که دارد و قاچاق آن به صرفه‌تر است طبق قاعده ۳۰۰ تا ۴۰۰ شرکتی که به صورت قانونی واردات موبایل انجام می‌دهند برای آنها صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند در صف تخصیص چند ماهه ارز برای واردات تبلت بایستند و پس از واردات هم نتوانند با قیمت بازار رقابت کنند.

وی ادامه داد: اگر وضعیت تخصیص ارز هر دو کالا تسریع شود وضعیت بازار بهتر از این خواهد بود.

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: کالای که به صورت رسمی وارد می‌شود ۱۷ تا ۱۸ درصد حقوق و عوارض گمرکی و همینطور هزینه‌های دیگر مثل مالیات ارزش افزوده و غیره بر آن تحمیل خواهد شد اما کسی که قاچاق می‌کند بجز هزینه حمل هیچ هزینه دیگری پرداخت نمی‌کند.

وی افزود: اگر فضا شفاف باشد و شرکت‌های قانونی بتوانند تبلت را وارد کنند مثل موبایل این بازار هم به تعادل خواهد رسید و همینطور سقف قیمتی برای مصرف کننده روشن خواهد بود.

اسحاقی یادآورشد: برای فروش کالاهای وارداتی دستور العمل و ضابطه در کشور وجود دارد درضمن تمامی کالاها در سامانه ۱۲۴ ثبت قیمتی می شود که متاسفانه در حال حاضر برای تبلت چنین شرایطی وجود ندارد.


کد مطلب: 274812

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274812/۹۸-درصد-واردات-موبایل-قانونی

ITMen
  https://www.itmen.ir