۰

نگاهی به گوشی‌های پرچمدار سال‌های گذشته

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۳
نگاهی به گوشی‌های پرچمدار سال‌های گذشته
نگاهی به گوشی‌های پرچمدار سال‌های گذشته

آی‌تی‌من- در بازار موبایل دنیا، معرفی گوشی‌های جدید باعث می‌شود تا گوشی‌های قدیمی‌تر ارزان شوند، اما امسال با کاهش ارزش ریال این اتفاق در بازار موبایل کشورمان نیفتاد و قیمت گوشی‌ها برخلاف سال‌های گذشته نه تنها کاهش نیافت بلکه شاهد افزایش قیمت حتی نسبت به زمان عرضه‌ آنها طی سال‌های قبل هم هستیم. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که آیا پرچمداران سال‌های قبل ارزش خرید دارند.

معمولا هنگام خرید گزینه‌های زیادی وجود دارند؛ اگر استطاعت مالی برای خرید گوشی‌های پرچمدار جدید را ندارید، یا یک گوشی میان‌رده انتخاب می‌کنید که این مدل گوشی‌ها حالا از امکانات فوق‌العاده‌ای برخوردارند و البته قیمت بسیار بالایی هم دارند، یا به سراغ گوشی‌های پرچمدار قدیمی می‌روید.

اگرچه گوشی‌های میان‌رده چند سالی است با افزایش جهانی قیمت گوشی، به شبه پرچمدارانی تبدیل شده‌اند که بتوانند جایی در بازار بین گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده را پرکنند، اما در این مقاله قصد داریم به مزیت گوشی‌های پرچمدار قدیمی بپردازیم تا بتوانید به درستی تصمیم بگیرید و یک گوشی مناسب انتخاب کنید.

 دوربین بهتر
همه‌ی ما می‌دانیم که گوشی‌های پرچمدار به قطعات سخت‌افزاری بهتری نسبت به گوشی‌های میان‌رده مجهز هستند. به این ترتیب گوشی‌های فلگ‌شیپ یا همان گوشی‌های پرچمدار از دوربین پیشرفته‌تری بهره می‌برند که معمولا در گوشی‌های میان‌رده به لحاظ فاصله‌ی قیمتی چنین سخت‌افزاری وجود ندارد. اگرچه این روزها در اکثر گوشی‌ها شاهد دوربین‌های چندگانه هستیم اما قطعا کیفیتی که دوربین پرچمداران قدیمی ارایه می‌دهند قابل مقایسه با سایر گوشی‌ها نیست.

 پشتیبانی نرم‌افزاری بیشتر
معمولا شرکت‌ها برای گوشی‌های پرچمدارشان به مدت دو تا سه سال آپدیت‌های نرم‌افزاری ارایه می‌دهند؛ حتی این به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای گوشی‌های اپل به بیش از ۵ سال هم می‌رسد. اما اصولا این به‌روزرسانی‌ها برای سایر گوشی‌ها مدت زمان کمتری است.

 حافظه بیشتر
گوشی‌های پرچمدار معمولا با حافظه‌ی داخلی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت به اضافه‌ حافظه‌ رم ۴، ۶، ۸ و حتی ۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شوند؛ این در حالی است که در میان سایر گوشی‌ها اصولا این حجم حافظه وجود ندارد.

 باتری بزرگ‌تر
یکی دیگر از مزیت‌های پرچمداران باتری‌های بزرگی است که به واسطه‌ عملکردی که دارند، روی آنها قرار می‌گیرد. وجود باتری بزرگتر در کنار توان مصرفی کمتر سبب می‌شود دوام باتری را بالاتر می‌برد.

 پردازنده قدرتمند‌تر
تقریبا همه‌ گوشی‌های پرچمدار حدود سه سال پیش از تراشه اسنپ‌دراگون ۸۴۵ کوالکام یا دیگر نمونه‌های انحصاری شرکت‌ها همچون اگزینوس ۹۸۱۰ یا کایرین ۹۷۰ بهره می‌برند. این پردازنده‌ها به دلیل بهرمندی از سرعت بالا، ساختار پیشرفته، معماری ۱۰ نانومتری و قرار گرفتن در کنار یک چیپست گرافیکی پرقدرت، در رده‌ بهترین سخت‌افزارهای دنیای گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرند و توانایی اجرای برنامه‌های سنگین را دارند.

همچنین پشتیبانی از سیستم خاص مدیریت سخت‌افزار در گوشی‌های بالارده باعث می‌شود تا عملکرد بهتری داشته باشد.

 قیمت گوشی‌‌های پرچمدار قدیمی
در رابطه با قیمت گوشی‌های پرچمدار قدیمی و مقایسه با گوشی‌های میان‌رده می‌توان گفت در حال حاضر فاصله‌ قیمتی بین پرچمداران قدیمی و گوشی‌های میان‌رده وجود ندارد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که قیمت گوشی‌ها امسال با سال‌های قبل متفاوت است و این روزها حتی گوشی‌های پرچمدار قدیمی نیز قیمت کمی ندارند. به هر حال مقایسه‌ای بین پرچمداران امسال و سال‌های قبل شده که در ادامه می‌خوانید.

 اپل
اپل به تازگی گوشی‌های سری آیفون ۱۲ را معرفی و عرضه کرده است، اما با این وجود همچنان شاهدیم که قیمت گوشی‌های سری آیفون ۱۱ با افت چندانی روبه‌رو نشده و همچنان با قیمت‌های بسیار بالایی در بازار موجود است.

قیمت آیفون ۱۲ پرو نسخه ۲۵۶ گیگابایتی در بازار ایران هم‌اکنون ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است در حالی که آیفون ۱۱ پرو نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی هم‌اکنون قیمتی برابر ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. یعنی تفاوت قیمت حدود ۱۲ میلیون تومان؛ ۱۲ میلیون شاید روی کاغذ عدد کمی به نظر برسد اما در واقعیت ۱۲ میلیون تومان اختلاف قیمتی و قیمت‌های ۵۸ میلیون و ۴۶ میلیونی خیلی ارزان نیست به‌خصوص در بازار ایران.

آیفون ۱۱ پرو مکس حالا قیمتی برابر ۵۲ میلیون تومان دارد و نسخه‌ ۲۵۶ گیگابایتی آن بین ۴۵ تا ۴۷ میلیون و ۵۰۰ بنا به رنگ گوشی قیمت دارد. آیفون ۱۱ پرو نسخه ۲۵۶ گیگابایتی ۴۵ تا ۴۶ میلیون و نسخه ۶۴ گیگابایتی این گوشی حالا قیمتی حدود ۴۰ میلیون تومان دارد.

قیمت آیفون ۱۱ نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی هم بین ۲۸ تا ۳۱ میلیون تومان است.

نسخه‌ ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی هم ۳۲ تا ۳۳ میلیون و نسخه‌ ۲۵۶ گیگابایت آن ۳۷ تا ۳۹ میلیون تومان قیمت دارد.

برای طرفداران گوشی دوسال پیش اپل هم که فعلا فقط نسخه‌ ایکس مکس آن در بازار موجود است، قیمتی معادل ۳۴ میلیون تومان دارد. 
با مقایسه‌ قیمت گوشی‌های اپل به این نتیجه می‌رسیم که فرقی نمی‌کند شما چه مدل آیفونی مدنظرتان باشد؛ قدیمی یا جدید، آیفون در ایران گوشی گرانی است و البته باید به این نکته توجه داشت که هر مدل از این برند را خریداری کنید هر زمانی که اراده کنید می‌توانید بفروشید و قیمت آن کم نمی‌شود.

 سامسونگ
در میان گوشی‌های پرچمدار قدیمی سامسونگ فعلا سری نوت ۹ و ۱۰ و گلکسی اس ۹ و ۱۰ موجود است.

در حالی که گوشی‌های سری S20 از ۲۲ تا حدود ۳۰ میلیون تومان قیمت دارند، گوشی S10 که متعلق به سال قبل است، نسخه‌های معمولی و پلاس آن با قیمتی بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون تومان معامله می‌شوند.

همچنین سری S9 نیز بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان قیمت دارند. قیمت سری نوت ۹ نیز ۱۶.۵ میلیون تومان است و نوت ۱۰ پلاس حدود ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد. گلکسی نوت ۱۰ هم قیمتی برابر ۲۱.۵ میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که نوت ۱۰ پلاس حدود ۲۵ میلیون تومان است.
 
مولف : ساحره چمنی
کد مطلب : ۲۷۴۸۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما