کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابلاغ سند ملی سیاست‌های و برنامه‌های اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید

انحصار تبلیغ کسب‌وکارهای دیجیتال در صدا و سیما رفع می‌شود

9 آذر 1399 ساعت 22:13

سند ملی «سیاست ھا و برنامه ھای اقدام علمی، فناورانه و فرھنگی جھش تولید» که بنا به پیشنھاد دبیرخانه شورای عالی در جلسه روز ٢۴/۴/١٣٩٩ شورای عالی انقلاب فرھنگی به تصویب رسیده، برای اجرا، ابلاغ شد.


 
آی‌تی‌من- این سند حاوی وظایف لازم الاجرایی برای 11 دستگاه اجرایی متولی در زمینه علم و فناوری و فرهنگ است و کلیه دستگاه‌ھای مجری این سند، باید گزارش اجرای بند مرتبط به وظایف خود را سالانه به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرھنگی ارائه کنند. این گزارش‌ھا بعد از بررسی و در صورت لزوم ارائه در صحن شورای عالی، جھت استحضار مقام معظم رھبری (مدظله العالی) ارسال می شود.

بر اساس این سند، سازمان صدا و سیما مکلف شده که شرایط تبلیغ کسب‌وکارهای دیجیتال را در رسانه ملی، با رویکرد رفع انحصار، بازبینی کند.

مجلس شورای اسلامی نیز باید تصویب قوانین مرتبط با فرهنگ و علم و فناوری را در پیوند با جهش تولید در اولویت‌ قرار دهد. از جمله مواردی که مجلس باید به آن بپردازد، اصلاح قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات است.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس  این سند، موظف به بازنگری در اولویت‌های علم و فناوری مندرج در نقشه جامع علمی کشور، با تاکید بر خوزه‌های تحول آفرین فناوری و ظرفیت‌های بومی شده است. این دبیرخانه همچنین باید برنامه ارتقای شان اجتماعی کارآفرینان عرصه تولید را تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه کند.

بر اساس این گزارش، قوه قضاییه نیز مکلف شده که زیرساخت‌های حقوقی تخصصی مرتبط با کارآفرینی و تولید را در راستای افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه تولید و نوآوری توسعه بدهد.

این سند، وزارت آموزش و پرورش را نیز موظف کرده که بسته تحولی مهارت آموزی را تدوین و اجرا کند. این بسته قرار است زمینه‌ای ایجاد کند که هر دانش‌آموز حداقل یک مهارت را کسب کند و سازوکار مشارکت‌ بنگاه‌های اقتصادی و دانش بنیان را نیز در ارتقای مهارت دانش آموزان مهیا کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، وظایفی برای چند دستگاه دیگر از جمله معاونت علم و فناوری، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت صنعت، معدن وتجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، وزارت علوم و شورای عالی عتف نیز در این سند ذکر شده است.

وظایف و تکالیف دستگاه‌ها در سند ضمیمه این خبر آمده است.


 


کد مطلب: 274899

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274899/انحصار-تبلیغ-کسب-وکارهای-دیجیتال-صدا-سیما-رفع-می-شود

ITMen
  https://www.itmen.ir