کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عرضه قریب الوقوع یوان دیجیتال و بی عملی بانک مرکزی ایالات متحده

چین در مسابقه ارز دیجیتال، آمریکا را شکست داده است

11 آذر 1399 ساعت 12:28

در حالی که آینده ارزهای دیجیتال در دوران ریاست جمهوری جو بایدن نامشخص است، چین در این مسابقه پیش افتاده است.



آی‌تی‌من- دنیا درگیر جنگ تجاری شده و چین، تاکنون پیروز این نبرد بوده است. 

یوآن دیجیتال که به آن پول دیجیتال پرداخت الکترونیکی (DCEP) هم گفته می شود، به زودی  در سرتاسر جهان مورد  استفاده قرار خواهد گرفت. بانک خلق چین، به عنوان یکی از پیشرفته ترین بانک های مرکزی دنیا، در زمینه پول های دیجیتال پیشگام است؛ در حالی که شواهد نشان می دهد که بانک مرکزی یا فدرال رزرو آمریکا، در این زمینه، عقب افتاده است.

حالا که دونالد ترامپ و شعار «اول آمریکا»ی او در رقابت انتخاباتی شکست خورده، برتری چین نیز در حوزه پول دیجیتال تثبیت شده است.

بنا به گزارش کوین تلگراف، جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا، تا کنون سیاست های خود را در زمینه فناوری به طور شفاف اعلام نکرده و سیاست های دولتش در زمینه پول دیجیتال نیز نامشخص است. این نبود شفافیت، به چین فرصت داده که موقعیت خود را در رقابت پول دیجیتال مستحکم تر کند. از سوی دیگر، حفظ موقعیت آمریکا به عنوان ابرقدرت جهانی، در هیچ جای برنامه‌های بایدن دیده نشده است. 

بایدن در سال 2015، زمانی که معاون اول رییس جمهور وقت آمریکا بود، در ستایش همکاری دو کشور چین و آمریکا گفته بود: با این امید که 50 سال بعد، نواده های ما به پشت سر خود نگاه کنند و بگویند که چه تاریخ زیبایی را با هم نوشتیم. در سال 1979 میلادی، پس از اینکه ریچارد نیکسون اقدام به عادی سازی روابط بین چین و آمریکا کرد، جو بایدن به عنوان یک سناتور تازه کار به چین سفر کرد. او  در سال 2011 نیز، به عنوان معاون اول باراک اوباما، سفر دیگری به چین داشت و در جریان بازدید از دانشگاه سیچوان، گفت: من به اتفاقی که در سال 1979 افتاد معتقد بودم و اکنون نیز باور دارم که یک چین رو به پیشرفت، نه تنها برای مردم چین، که  برای ایالات متحده و کل دنیا یک اتفاق مثبت است. پیشرفت چین ، به رشد و شکوفایی اقتصادی دامن می زند و شریک تازه ای را برای ما نوید می‌دهد که می‌توانیم در کنار هم، به مقابله با چالش‌های جهانی بپردازیم.

مطابق انتظار بایدن، چین در این سالها به سرعت رو به پیشرفت رفته و حالا نخستین پول دیجیتال جهان را ضرب کرده است.

بر اساس آنچه اعلام شده، دولت بایدن و کامالا هریس، تمرکز  خود را روی ویروس کرونا و در کنار آن، برابری نژادی و گرمایش جهانی گذاشته است. سیاست خارجی و برنامه رهبری جهانی آمریکا نیز،  با این شعار پیش می رود: «مثالی از قدرت آمریکا: برنامه بایدن برای رهبری جهان دموکراتیک به منظور مقابله با چالش‌های قرن بیست و یکم». همان گونه که مشخص است، واژه دیجیتال حتی یک بار هم در این شعار ذکر نشده است. علاوه بر این، بایدن روابطی پرسابقه با چین دارد و همواره صنعتیسازی و رشد این کشور پیشرو را ستوده  است. زمانی که در یک مصاحبه رادیویی، مجری از او پرسید که آیا تعرفه‌های ترامپ علیه چین را حفظ می کند، بایدن قاطعانه پاسخ داد: نه.

یوان چین از طریق DCEP به ارز مسلط جهانی تبدیل خواهد شد. DCEP نه فقط به دلیل تفکر پیشروی بانک خلق چین، بلکه به دلیل این واقعیت که بیش از 12 میلیون چینی، خارج از چین زندگی می کنند، موفق خواهد شد. 2.5 میلیون چینی از این میان، در آمریکا زندگی می کنند و این افراد می توانند با استفاده  از پول دیجیتال شان، یوان را در سطح جهان رایج کنند و با کمک همین افراد، یوان چین به یک پول بین المللی تبدیل خواهد شد و حتی می‌تواند حاکمیت آمریکا را در نظام پولی جهان پایان دهد.

وضعیت کنونی که با همه گیری ویروس کرونا به وجود آمده، اتکا به سرویس های دیجیتال را افزایش داده است. از سوی دیگر، تنش‌های موجود در آمریکا، به کمک چین آمده از نفوذ جهانی ایالات متحده بکاهد. در حالی که بانک مرکزی آمریکا، با پلتفرم‌های دفتر کل توزیع شده، تجربیاتی انجام داده تا مزایا و معایب احتمالی آن را بسنجد، هنوز تصمیمی قطعی برای به کارگیری ارز دیجیتال در این نهاد پولی آمریکا اتخاد نشده است.

جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا گفته است که دولت ایالات متحده، در زمینه ایجاد پول دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) عجله ای ندارد. موضوعی که کارشناسان، از جمله آنتونی پومپلیانو، هم‌بنیان گذار Morgan Creek Digital درباره آن اظهار نگرانی کرده‌اند.

پاول در تشریح دلایل کندی تلاش‌های آمریکا گفته است: ما هنوز درباره صدور CBDC تصمیم نگرفته‌ایم و به نظر ما کار‌های زیادی باید در این زمینه صورت بگیرد.

به عقیده پاول، ایجاد درست CBDC بسیار مهم‌تر از پیروزی در مسابقه پول دیجیتال است. 

پومپلیانو، پیشرفت سریع چین را در زمینه پول دیجیتال، تهدیدی جدی برای دلار آمریکا می‌داند و می گوید: آنها (بانک مرکزی آمریکا) می‌خواهند ظرف یکی دو سال آینده یک پول دیجیتال معرفی کنند. اما این موضوع امروز است و اگر همین الان اقدام نکنند، آمریکا خیلی از چین عقب می‌افتد؛ زیرا مساله دسترس پذیری این پول‌های دیجیتال، اهمیت دارد.

پومپلیانو، با بیان اینکه دسترس پذیری پول دیجیتال، برنده را در جبهه جدید فین تک مشخص می‌کند، می‌افزاید: اگر من جایی در دنیا نشسته باشم و به اینترنت دسترسی داشته باشم و بخواهم از یک ارز جهانی استفاده کنم، آیا یوان در دسترس خواهد بود یا دلار؟
 


کد مطلب: 274921

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274921/چین-مسابقه-ارز-دیجیتال-آمریکا-شکست-داده

ITMen
  https://www.itmen.ir