کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شیائومی جای هواوی را در بازار موبایل تنگ کرد

اقتصاد آنلاین , 12 آذر 1399 ساعت 12:44

شرکت چینی شیائومی در طول سه ماهه گذشته توانسته عملکرد خوبی در بازار موبایل دنیا به ثبت برساند و از سوی دیگر اعمال محدودیت‌ها بر سر راه هواوی باعث شده تا این کمپانی جای هواوی را در برخی از بازارهای دنیا بگیرد.



آی‌تی‌من-  شیائومی در آوریل سال ۲۰۱۰ با ۸ شریک تجاری و تمركز بر ساخت گوشی‌ هوشمند ارزان‌قیمت، باکیفیت و دیگر تجهیزات الکترونیکی در پكن تأسيس شد. 

این شرکت با سیاست‌هایی که در زمینه‌ی بازاریابی و مارکتینگ در پیش گرفت، اگرچه قدمت زیادی نداشت، توانست جایگاه خوبی در بازار موبایل دنیا به خود اختصاص دهد و امروز یکی از قدرتمندترین شرکت‌های حوزه فناوری به‌حساب می‌آید. 

هواوی قبل از ممنوعیت‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا، به‌ دنبال آن بود که خود را هرچه بیشتر به رقیب دیرینه‌اش سامسونگ نزدیک و سهم بیشتری از بازار تصاحب کند و تا حدودی این امر را محقق کرد. 

هواوی در رقابت با اپل توانست سهم بیشتری از فروش گوشی‌ هوشمند کسب کند و تا قبل از محدودیت‌های آمریکا چندین سال با قدرت در جایگاه دوم پرفروش‌ترین برندهای جهان تکیه زده بود. 

هواوی حتی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی توانست برای اولین ‌بار و به‌صورت مقطعی، از سامسونگ عبور کند؛ اما این امر تا حدودی به دلیل ترکیبی از شرایط بی‌سابقه بازار به‌ دنبال همه‌گیری ویروس کرونا بود. 

هواوی درست در زمانی به این مهم دست یافت که چین در حال بازگشایی بازارها و مراکز فروش بعد از پیک اول همه‌گیری ویروس کرونا بود؛ درحالی‌که در آن مقطع تمامی فروشگاه‌های سامسونگ و اپل در اروپا و آمریکای شمالی به‌صورت کامل تا ماه‌ها تعطیل بود و به تبع آن، لطمه شدیدی به فروش این دو شرکت وارد شد.

درواقع آخرین آمار سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که برتری هواوی به دلیل بازگشایی بازارهای چین در بازه زمانی مشابه بوده، زیرا طبق همین آمار، فروش هواوی رفته‌رفته با کاهش مواجه شده است. 

کاهش فروش هواوی به‌واسطه تحریم‌های آمریکا، شانس دیگر برندها را برای موفقیت در بازار هموارتر کرده و گویی شیائومی بیشترین بهره را از این ماجرا به ‌دست آورده است.

شیائومی در هفته گذشته نتایج مالی سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ خود را منتشر کرد و بر اساس گزارش‌های آن، میزان حمل‌و‌نقل محموله‌های گوشی هوشمند این شرکت در مقایسه با سال گذشته به‌ میزان چشم‌گیر ۴۵ درصد رشد کرده است. 

چندی پیش انجمن آماری Counterpoint Research گزارش داد که کسب‌و‌کار گوشی‌ هوشمند هواوی در مقایسه ‌با بازه زمانی سال گذشته، با ۲۴ درصد کاهش توانسته است ۱۴ درصد از سهم بازار جهانی را به دست آورد و شیائومی در همان بازه زمانی ۱۳ درصد سهم بازار جهانی را دراختیار داشت. با توجه ‌به مشکلات هواوی، پیش‌بینی می‌شود شیائومی سهم بیشتری از هواوی تصاحب کند و به محبوب‌ترین برند چینی تبدیل شود.

طبق گزارش مؤسسه کانترپوینت، رشد ۴۵ درصدی شیائومی بسیار رقم چشم‌گیری است؛ زیرا دیگر بازیگران برتر بازار، در بازه زمانی مشابه با کاهش فروش مواجه شده‌اند و سامسونگ تنها ۲ درصد رشد داشته است. شیائومی در چند سال گذشته، تصاحب بازارهای سنتی هواوی در اروپا و خاورمیانه و تا حدودی آفریقا را هدف قرار داده و در عین ‌حال بازارهای اصلی خود (چین و هند) را مدیریت کرده است. 

شیائومی در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ در بازار اروپا از هواوی پیشی گرفت و اکنون جزو پنج برند برتر ازلحاظ فروش در ۵۴ کشور و برترین فروشنده گوشی هوشمند در ۱۰ کشور محسوب می‌شود.

دلیل موفقیت شیائومی این است که این شرکت از مدت‌ها پیش خود را به یک بازار خاص محدود نکرده و به اصطلاح تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار نداده و اکنون این استراتژی در حال نتیجه دادن است. 

بر اساس گزارش مالی شیائومی، این شرکت ۵۵ درصد از درآمد خود را از بازارهای خارج از خاک چین به ‌دست آورده؛ این به‌ معنی آن است که این برند می‌تواند به بازارهای داخلی و خارجی برای کسب درآمد تکیه کند. حرکت شیائومی به‌نوعی استراتژی هواوی در بازارهای بین‌المللی را یادآوری می‌کند؛ هواوی با همین شیوه در مقطعی به پرفروش‌ترین برند جهان تبدیل شد. 

علاوه ‌بر این، شیائومی همکاری با اپراتورهای مخابراتی را در پیش گرفته و در نبود هواوی به برندی جذاب برای اپراتورهای موبایل تبدیل شده است. طبق گفته‌های شیائومی، این شرکت با ۵۰ شرکت مخابراتی و ۱۰۰ شرکت فرعی در ۵۰ کشور برای پوشش مناسب گوشی‌های هوشمندش همکاری دارد.

یکی از دلایل اصلی رشد شیائومی در سالیان اخیر، قطعا بخش گوشی مقرون‌به‌صرفه این شرکت بوده که به‌طور مداوم باعث رشد این برند شده است؛ به‌طوری‌که با توجه ‌به رتبه‌بندی Cnalys، گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه شیائومی در لیست ۱۰ گوشی محبوب سراسر جهان در سه‌ماهه نخست و سوم سال ۲۰۲۰ قرار داشته‌اند. با این‌ حال چالش بزرگ شیائومی بخش پرچم‌دارها و حق بیمه در بازار جهانی است. شیائومی مدتی است سعی دارد بهترین و بالارده‌ترین گوشی‌های خود را عرضه کند.

در گذشته، گوشی‌های بالارده Mi به‌ پرچم‌داران ارزان‌قیمتی مانند سری Mi 8 و Mi 9 محدود می‌شدند؛ اما به‌تازگی شیائومی در رویکردی جدید، افزایش قیمت گوشی‌های پرچم‌دارش را در نظر گرفته و در سال گذشته، لی ژوئن مدیرعامل این شرکت به افزایش قیمت گوشی‌های شیائومی اشاره کرده است. او گفت که آن‌ها دیگر گوشی پرچم‌دار زیر ۳۰۰۰ یوان (۴۴۷ پوند) تولید نخواهند کرد.

شیائومی،Mi 10  را اوایل سال جاری میلادی با قیمتی بیشتر در مقایسه با گذشته رونمایی و عرضه کرد. درواقع این گوشی کمی گران‌تر از نسل گذشته و در دو نسخه استاندارد و پرو با قیمت ۳۹۹۹ یوان (۵۷۳ دلار) و ۴۹۹۹ (۷۱۶ دلار) در بازار چین عرضه شد؛ اما به دلیل تعرفه‌های مالیاتی، قیمت آن در کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار بیشتر و ۷۹۹ یورو (۹۵۲ دلار) و ۹۹۹ یورو (۱۱۹۱ دلار)  تعیین شده است. 

البته شیائومی هنوز پرچم‌داران ارزان‌قیمت سری Mi موسوم به Mi 10T را ارائه می‌دهد؛ اما اگر قصد دارد مانند سامسونگ و هواوی و اپل سهم و سود بیشتری از بازار پرچم‌دارها داشته باشد، باید برترین گوشی‌های خود را با ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر آب، صفحه‌نمایش بهتر و موارد دیگر عرضه کند تا نظر کاربران را به سمت گوشی‌های پرچم‌دار خود جلب کند.

شیائومی با ورود به بازار پرچم‌دارها باید با سازنده‌هایی همچون سامسونگ و اپل رقابت کند. گلکسی S20 FE  و آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی در بازار اروپا و آمریکا قیمت مناسبی دارند و برای اکثر مصرف‌کنندگان برندهای آشنایی هستند و در اولویت قرار می‌گیرند؛ بنابراین اگر شیائومی بتواند محصولات خوبی ارائه دهد، می‌تواند نگاه کاربران را از پرچم‌دارهای اپل و سامسونگ به سمت خود تغییر دهد.

به گزارش مؤسسه آماری Counterpoint، شیائومی به ‌لطف Mi10 و Mi Note 10، در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۰ بین پنج برند پرفروش گوشی‌ پرچم‌دار بیشتر از ۴۰۰ دلار قرار گرفته است. با‌این‌حال فقط ۲ درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داده و سهم عمده بازار بین سه شرکت اپل، سامسونگ و هواوی با سهم ۱۲ درصدی تقسیم شده است. حال باتوجه‌به محدودیت‌های هواوی در بازارهای جهانی و طبیعتا کاهش فروش، انتظار می‌رود شیائومی سهم بیشتری از این بازار کسب کرده باشد.

همان‌طور که گفته شد، با همه‌گیری ویروس کرونا و عدم اطمینان اقتصادی و همراه ‌شدن با مشکلات هواوی، شرایطی ایده‌آل برای درآمد سایر برندها از جمله شیائومی ایجاد شده است. با این‌ حال برندهای تولیدکننده گوشی‌ پرچم‌دار سود بیشتری در مقایسه‌ با تلفن‌های ارزان‌قیمت به دست می‌آورند و اگر شیائومی امیدوار است در این رقابت با اپل و سامسونگ هم‌رده قرار گیرد، باید پرچم‌دارهای خود را بیش از هر زمان دیگری ارتقا و بازاریابی خود را در کشورهای اروپایی گسترش دهد.

شیائومی سال آینده میلادی علاوه ‌بر رقابت با سامسونگ و رقابت بالقوه با هواوی، با چالش‌هایی از قبیل ویوو، ریلمی و اوپو رو‌به‌رو خواهد شد. درواقع هر سه برند فعالیت‌های خود را به‌تازگی در اروپا شروع کرده و به ‌طرز فزاینده‌ای فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند. 
شیائومی طی سالیان گذشته سرمایه‌گذاری خود را در زمینه تحقیق ‌و توسعه افزایش داده و در سال ۲۰۱۹ حدود ۷٫۵ میلیارد یوان (۱٫۱۴ میلیارد دلار) صرف تحقیق ‌و توسعه کرده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۸، رشد ۲۹٫۷ درصدی نشان می‌دهد. شیائومی ادعا می‌کند که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۰ میلیارد یوان (۱٫۵ میلیارد دلار) افزایش یافته است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که این ارقام در مقایسه با هزینه تحقیق ‌و توسعه ۱۵ میلیارد دلاری هواوی رقم ناچیزی محسوب می‌شود. انتظار می‌رود شیائومی با ارائه قابلیت‌هایی از جمله شارژ سریع‌تر، دوربین سلفی زیر نمایشگر، فناوری بی‌سیم UWB و قیمت‌ رقابتی نیم‌نگاهی به رتبه دوم پرفروش‌ترین برندهای ۲۰۲۱ داشته باشد.
 


کد مطلب: 274948

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/274948/شیائومی-جای-هواوی-بازار-موبایل-تنگ

ITMen
  https://www.itmen.ir