۰
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور:

تحول دیجیتال به لایه سیاست‌گذاری کشور رسیده است

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۳
تحول دیجیتال به لایه سیاست‌گذاری کشور رسیده است
تحول دیجیتال به لایه سیاست‌گذاری کشور رسیده است

آی‌تی‌من-  روز دوشنبه هجدهمین جلسه شورای فناوری اطلاعات ایران با حضور رییس‌جمهوری، هیات وزیران و برخی از معاونان رییس‌جمهوری و وزرا برگزار شد.بهمن‌ماه پارسال، پس از ۱۴ سال رییس‌جمهوری برای نخستین بار در جلسه شورای فناوری اطلاعات کشور شرکت کرد و به گفته دبیر شورا پس‌ از آن در اغلب جلسات نیز حضور پیدا کرد.

 همراهی جدی رییس جمهوری در جلسات شورا
رضا باقری‌اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در این‌باره گفت: تحول دیجیتال امروزه نقش مهمی‌ در اداره کشورها دارد. رییس‌جمهوری و هیات وزیران این مهم را به‌خوبی درک کرده‌ و با آن همراه شده‌اند.

وی گفت: از بهمن سال گذشته رییس جمهوری در همه جلسات شورا شرکت کرد و حتی با محدودیت‌های کرونایی نیز جلسات برگزار شد.

باقری‌اصل گفت: رییس‌جمهوری نه‌فقط در جلسات شرکت می‌کند، بلکه مدام پیگیر روند پیشرفت پروژه‌ها هستند، دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز یک روز قبل گزارش‌هایی را برای رییس‌جمهوری ارسال می‌کند و حداکثر با گذشت سه روز آن گزارش‌ها با دستور اجرایی رییس‌جمهوری به دبیرخانه برمی‌گردد که این همراهی در نوع خود بی‌نظیر است.

وی افزود: امروزه سیاست‌گذاری و حتی تنظیم مقررات بدون استفاده از داده‌ها و اطلاعات شدنی نیست، نکته‌ای که روز گذشته رییس‌جمهوری با اشاره به مزایای راه‌اندازی سامانه توسعه تجارت الکترونیکی به آن تاکید کرد.

 تکمیل زنجیره اعتباربخشی مدارک تحصیلی
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با بیان این‌که روز گذشته شاهد تکمیل شدن زنجیره اعتباربخشی به اسناد و مدارک تحصیلی بودیم، تاکید کرد: مدتی قبل اعتبارسنجی مدارک آموزش عالی را تکمیل کردیم و اکنون نیز امکان لازم برای اعتبارسنجی دیپلم مهیا شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: تا پیش از این، تبادل‌ها به‌صورت داده سیستمی ‌انجام نمی‌شد و کار را با سختی مواجه می‌کرد، اما اکنون این مشکلات رفع شده و در نظر داریم فرآیندهای مربوط به آن را به‌صورت الکترونیکی ارایه کنیم.

باقری‌اصل درباره هجدهمین جلسه شورای فناوری اطلاعات افزود: روز گذشته سه گزارش روند پیشرفت ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت، پیشرفت پروژه‌های ۲۵ پایگاه داده و ۱۰ محوری که رییس‌جمهوری بر الکترونیکی شدن آن تاکید کرده بود را ارایه دادیم.

وی گفت: در جلسه شورا میزان پیشرفت و ضعف برخی از پروژه‌ها را بررسی کردیم، نکته کلیدی این بود که ما در این جلسه دستاوردها را در نظر گرفتیم.

این مسوول ادامه‌داد: این‌که سازمانی فقط یک سامانه را برای پروژه خود ایجاد کرده و خدمات آن به‌طور کامل برای استفاده دستگاه‌ها و مردم مهیا نشده است (مانند پروژه‌ دولت همراه) را به‌عنوان دستاورد کامل تلقی نکردیم و به آن نمره کاملی اختصاص ندادیم.

 کارگروه ارزیابی تشکیل شد
باقری‌اصل گفت: علاوه بر آن کارگروه ارزیابی با حضور سازمان اداری استخدامی، سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان فناوری اطلاعات و دبیرخانه شورا برای ارزیابی همه ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت تشکیل شد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تشریح‌کرد: علاوه بر این سه گزارش از رییس‌جمهوری درخواست کردیم و در مصوبه نیز آن را گنجاندیم تا با مشخص کردن یک‌سری اولویت‌ها در زمان باقی‌مانده از دولت، سه‌گام برای نهایی شدن پروژه‌های دولت الکترونیکی مشخص و در این مدت با پیگیری مداوم از دستگاه‌ها مطالبه‌گری کنیم.

 تشویق و تنبیه دستگاه‌ها
باقری‌اصل با تاکید بر این‌که دبیرخانه شورا اکنون اختیار تنبیه و تشویق دستگاه‌ها برای همکاری و عدم همکاری را دارد، گفت: این اجازه برای ما صادر شده که اگر در این بین با مانعی روبه‌رو شدیم که از تحول و پیشرفت پروژه جلوگیری می‌کرد، بتوانیم آن را به‌عنوان تخلف اداری در کارنامه مدیر مربوطه درج کنیم.

وی تاکید کرد: در کنار آن دستگاهی که پیشرفت داشته است را نیز تشویق خواهیم کرد، همچنین دستگاه‌هایی که به‌زعم گزارش‌های ما کم‌کاری داشته‌اند ابتدا باید گزارش‌‎های خود را به دفتر رییس‌جمهوری ارسال کنند و پس‌ از آن اگر دلایل کافی و قوی برای عدم پیشرفت خود نداشتند، آن را به‌عنوان یک تخلف در نظر گرفته و در پرونده دستگاه و مسوول مربوطه درج خواهد شد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور، درباره سه‌گام بعدی که تا پایان دولت در دبیرخانه شورا پیگیری می‌شود، گفت: یک‌سری برنامه که برای دولت لازم است را در سه‌گام دهه فجر، ۲۰ اسفند و خرداد ۱۴۰۰ بر خواهیم داشت. رونمایی از فاز دوم سامانه جامع تجارت الکترونیکی، سامانه مجامع الکترونیکی و پرداخت سود سهام و سفته الکترونیکی از جمله مواردی است که طی این سه‌گام به بهره‌برداری می‌رسد و اطلاعات آن گسترش پیدا می‌کند.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۴۹۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما