۱
در پی اعلام ترور شهید فخری زاده با تیتربار مجهز به فناوری بازشناسی چهره

نگرانی‌ها از استفاده نظامی از هوش مصنوعی تشدید شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۵
نگرانی‌ها از استفاده نظامی از هوش مصنوعی تشدید شد
نگرانی‌ها از استفاده نظامی از هوش مصنوعی تشدید شد

آی‌تی‌من-  به گفته سردار فدوی، سلاح مورد استفاده برای ترور این دانشمند هسته‌ای ایران، که درون یک وانت پیک‌آپ جاسازی شده بود، بدون آسیب‌دیدن همسر شهید که کنار او نشسته بود، او را هدف قرار داده است.
پیش‌تر نیز، دبیر شورای عالی امنیت ملی در مراسم تشییع‌ شهید فخری زاده اشاره کرده بود که ترور او با استفاده از متدهای ویژه و ابزارهای الکترونیکی صورت گرفته است.

به گزارش فناوران، سردار علی فدوی، روز یکشنبه درباره شهادت سردار فخری زاده عنوان کرد: ۱۱ پاسدار همراه شهید فخری زاده بوده‌اند و انفجار نیسان هم به خاطر از بین بردن پاسداران بود. آدمی در صحنه ترور نبود و ۱۳ تیر کلا شلیک شده و همه از تیربار داخل نیسان بوده است و بقیه تیرها توسط محافظان شلیک شده است. تیربار داخل نیسان هم مجهز به یک سیستم هوشمند ماهواره‌ای بوده که روی شهید فخری زاده زوم کرده بود و از هوش مصنوعی بهره می‌برده است. سرتیم حفاظت هم که  تیر خورده بدلیل آن است که خودش را روی شهید انداخته است. شهادت سردار فخری زاده هم به دلیل تیری بوده که به کمر ایشان اصابت کرده و موجب قطع نخاع وی شده است. به گفته وی، تمرکز تیربار فقط روی چهره شهید فخری  زاده بوده، به طوری که همسر وی که فقط 25 سانتی‌متر با او فاصله داشته، تیر نخورده است.

اگرچه اسراییل هنوز نقش داشتن در این ترور را نه تایید کرده و نه تکذیب، شواهد حاکی از این است که رژیم اشغالگر قدس در این ماجرا نقش اصلی را ایفا کرده است.

روز جمعه گذشته نیز، رادیوی اسراییل گزارش کرد که مقامات امنیتی رژیم اشغالگر، به تعدادی از محققان هسته‌ای این کشور هشدار داده‌اند. این محققان در رآکتور هسته‌ای دیمونا، یک سایت فوق‌سری هسته‌ای در صحرای نگو (Negev) فعالیت می‌کنند.

دولت اسراییل درباره این گزارش، اظهار نظری نکرده است. این گزارش یک روز پس از آن منتشر شده که وزارت خارجه رژیم اشغالگر قدس به اسراییلی‌هایی که به خاورمیانه و آفریقا سفر می‌کنند، هشدار داد که در رابطه با تهدیدهایی که ادعا می‌کرد از سوی عناصر ایران وجود دارد، هشیار باشند.استفاده  از هوش مصنوعی در نبردها، موضوعی است که بسیاری از دانشمندان درباره آن هشدار می‌دهند و از این بابت نگرانند. در سال 2015، دانشمند فقید استفن‌هاوکینگ، یکی از هزار دانشمندی بود که نامه‌ای سرگشاده را با درخواست ممنوعیت توسعه هوش مصنوعی برای استفاده نظامی امضا کرد.

البته برخی کارشناسان، از جمله تام ویتینگتون که در زمینه جنگ‌افزارهای الکترونیکی تخصص دارد، می‌گویند که باید به ادعای ایران مبنی بر استفاده از تیربار مجهز به هوش مصنوعی به دیده تردید نگریست. وی می‌گوید که هنوز هیچ نیروی نظامی به چنین دستاوردی نرسیده است.

از سوی دیگر، پروفسور نوئل شارگی، عضو کارزار مقابله با روبات‌های قاتل، می‌گوید که تبعات دسترسی نیروهای نظامی به چنین سلاحی، قابل تصور نیست.

وی می‌افزاید: اگر چنین ابزارهای خودکاری، با استفاده از فناوری بازشناسی چهره به منظور شناسایی و کشتن افراد استفاده شود، ما در سراشیبی شکست امنیت جهانی قرار خواهیم گرفت.
 
مرجع : BBC
کد مطلب : ۲۷۴۹۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما