۰

اینترنت رایگان دانشجویان؛ وعده‌ای که روی کاغذ ماند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۹
اینترنت رایگان دانشجویان؛ وعده‌ای که روی کاغذ ماند
اینترنت رایگان دانشجویان؛ وعده‌ای که روی کاغذ ماند

آی‌تی‌من-  با توجه به اینکه فعالیت‌های حضوری دانشگاه‌ها حدود دو ترم است تحت تاثیر شیوع کرونا ویروس تعطیل شده و آموزش مجازی جای حضور دانشجویان در کلاس‌های درس و تعامل رو در روی دانشجویان با اساتید را گرفته است، یکی از نگرانی‌های اصلی دانشجویان بخصوص دانشجویان مناطق محروم و کم بضاعت دسترسی به اینترنت و هزینه بالای آن برای حضور در کلاس‌های مجازی است، به همین دلیل دانشجویان از ترم گذشته خواستار رایگان شدن حجم اینترنت مصرفی کلاس‌های مجازی شدند و وزارت ارتباطات نیز بارها وعده‌هایی را در راستای رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی داد. ضمن اینکه در نخستین روزهایی که دو وزارت علوم و ارتباطات برای تسهیل حضور دانشجویان در کلاس‌های آموزشی آنلاین و مجازی دانشگاه‌ها باهم تفاهم‌نامه‌هایی را امضاء کردند. 

این در حالی است که سابقه‌ مشکلات اینترنتی در کشور اعم از پوشش‌دهی، سرعت کم و هزینه‌های بالای بسته‌های اینترنتی بر هیچ‌یک از ما پوشیده نیست. گذشته‌ از تمام این کاستی‌ها، آموزش مجازی حق تحصیل رایگان را بیش از پیش به محاق برده است و دانشجویان و تحصیل را بیش از پیش به موضوعی برای کسب سود بدل کرده است.

فراهم کردن لوازم اولیه‌ و ضروری برای آموزش، از اینترنت گرفته تا لوازم الکترونیکی مناسب برای دانشجو، بر عهده‌ دولت است. فراهم نکردن این امکانات، با وجود مشکلات متعدد و کیفیت پایین آموزش مجازی، دانشجویانی را که توان تهیه‌ی این امکانات را ندارند، از آموزش و تحصیل محروم می‌سازد.بنا به گفته دانشجویان در واحدهای دانشگاهی مختلف، هنوز هم هزینه‌ی اینترنت مصرفی‌ بر عهده‌ دانشجویان است. این مساله یا نشان از بی‌تفاوتی اپراتورها به مصوبات وزارت ارتباطات و اجرای ناقص آن‌ها دارد و یا نشان از آن دارد که وزارت ارتباطات بدون توجه به چالش‌ها و اطمینان از اجرای قطعی اقدام به رسانه‌ای کردن این طرح کرد.نتیجتا این انتشار خبر اجرایی شدن این طرح در این شرایط بحرانی، چیزی جز وارد ساختن فشار روانی مضاعف بر دوش دانشجویان، برای‌شان نداشته ‌است. 

به گزارش ایسنا؛ علی رغم وعده‌های مکرر از سوی مسوولان آموزش عالی و وزارت ارتباطات در جهت تامین اینترنت رایگان دانشجویان به نظر می رسد بعد از گذشت حدود دو ترم از ترم تحصیلی مجازی دانشگاه‌های کشور؛ هنوز بسیاری از دانشجویان چشم انتظار تحقق این وعده‌های سَرخَرمن مسوولان هستند و باوجود اینکه زمان زیادی از اعلام وزارت ارتباطات مبنی بر رایگان شدن آموزش مجازی می‌گذرد اما همچنان بسیاری از دانشجویان دغدغه دسترسی به اینترنت و هزینه‌های استفاده از آن را دارند و معتقد هستند حجم اینترنت سامانه‌های دانشگاهی کافی نیست ضمن اینکه دسترسی به این سامانه‌های به اصطلاح رایگان نیز هزینه‌های قابل توجهی را به دانشجویان تحمیل کرده و نمی تواند نیازهای آنها در آموزش‌های مجازی را رفع کنند.بنابراین باید دید خواسته‌های به حق دانشجویان دانشگاه‌های کشور برای دستیابی به اینترنت رایگان چه زمانی محقق می شود و آیا وعده رایگان شدن اینترنت دانشجویان، رنگ واقعیت به خود می‌گیرند.
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۵۰۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما