کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با امضای رییس جمهوری

دستور تامین اعتبار تولید کارت هوشمند ملی صادر شد

ايرنا , 25 آذر 1399 ساعت 11:31

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: رییس جمهوری دستور لازم را به سازمان برنامه و بودجه درمورد تامین اعتبار مورد نیاز برای تامین بدنه و تراشه کارت هوشمند ملی صادر کرده است.



آی‌تی‌من- سیف‌الله ابوترابی افزود: با تامین اعتبار مورد نیاز برای ادامه پروژه تولید کارت هوشمند ملی چناچه چاپخانه دولتی که مسوول تامین بدنه کارت هوشمند ملی از نوع تولید داخلی است ماهانه یک میلیون عدد بدنه کارت را تامین کند و به سازمان ثبت احوال تحویل دهد، ثبت احوال برای حدود ۱۰ میلیون نفری که در انتظار دریافت کارت هوشمند ملی هستند، طی ۱۰ ماه کارت را صادر خواهد کرد.

وی ادامه داد: اما اگر چاپخانه دولتی با سرعت بیشتر بدنه کارت هوشمند ملی را تولید کند و با توجه به اینکه سازمان ثبت احوال احوال ظرفیت صدور تا بیش دو میلیون کارت را در ماه دارد، زمان صدور و تحویل کارت هوشمند ملی به متقاضیان کمتر خواهد شد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: تا کنون بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت هوشمند تولید داخل صادر و تحویل متقاضیان شده است.

وی گفت: تا کنون برای حدود ۸۵ درصد از جامعه هدف واجدین دریافت کارت هوشمند ملی، کارت صادر شده و این جامعه هدف ۶۲ میلیون نفر است و اکنون بیش از ۵۹ میلیون نفر برای دریافت کارت هوشمند ملی تکمیل ثبت نام کرده‌اند و نزدیک به ۵۰ میلیون نفر هم کارت هوشمند خود را دریافت کرده‌اند و بیش از ۹ میلیون نفر هم در نوبت گرفتن کارت هوشمند ملی هستند.

ابوترابی تصریح کرد: اما بیش از سه میلیون نفر هستند که شرایط گرفتن کارت هوشمند ملی را دارند (بیش از ۱۵ ساله‌ها) اما تا کنون هیچ اقدامی‌برای گرفتن کارت هوشمند ملی نکرده‌اند و در حقیقت این افراد مشکل ما در روند پروژه کارت هوشمند ملی هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به مسایل فنی و امنیت خاصی که برای کارت هوشمند ملی تعریف شده و خدماتی که در فضای الکترونیکی برای این کارت در نظر گرفته شده و کاربردهای مختلف این کارت، می‌توان گفت که کارت هوشمند ملی مهمترین سند برای احراز هویت است و دستگاه‌های مختلف با ارتباط با پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال می‌توانند برای خدمات مورد نظر خود احراز هویت افراد را انجام دهند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: بانک‌های مسکن، آینده، پست بانک، مهر، ملی، سامان، دفاتر پشخوان دولت و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حال حاضر جزء دستگاه‌های متقاضی برای بهره مندی از خدمات کاربردی کارت هوشمند ملی هستند و در برخی از این دستگاه هم از جمله بانک‌های مسکن، آینده، پست بانک و سازمان ثبت اسناد و املاک این خدمات به صورت پایلوت کاربردی شده است.

وی گفت: کارت هوشمند ملی برای احراز هویت افراد با استفاده از کارت، پین کد و اثر انگشت احراز هویت را انجام می‌دهد و هر جا که نیاز باشد احراز هویت انجام و هویت افراد راستی آزمایی شود از طریق اتصال به پایگاه اطلات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور این کار صورت می‌پذیرد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به این سوال که در برخی رسانه‌ها در چند روز گذشته اعلام شده بود که پروژه کارت هوشمند ملی شکست خورده، گفت : این چنین نیست و دلیل آن هم پوشش دادن ۸۵ درصد جامعه هدف واجدین شرایط دریافت کارت هوشمند ملی است و سازمان ثبت احوال کشور در عمل هم این موضوع را به اثبات رسانده است.
کارت هوشمند ملی با هدف تسهیل فرآیند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی و مبادله‌ خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارایه شده است.

کارت هوشمند ملی دارای تراشه‌ الکترونیکی است که اطلاعات هویتی شهروندان از قبیل اطلاعات شناسنامه‌ای، عکس، اثر انگشت، کد پستی و کلید انجام امضای دیجیتال را به‌صورت امن و محافظت‌شده در حافظه‌ خود ذخیره دارد.

این کارت برای هر ایرانی یک هویت دیجیتال ایجاد می‌کند و وجود آن برای دریافت خدمات دولت الکترونیکی لازم و ضروری است. امنیت بالای این کارت سبب می‌شود تا برای دریافت بسیاری از این نوع خدمات دیگر نیازی به مراجعه‌ حضوری نباشد و فرد بتواند خدمات را به‌صورت غیر حضوری و از طریق اینترنت دریافت کند.

صدور کارت هوشمند ملی به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیکی که موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و مردم خواهد شد، از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و بر اساس هدف گذاری‌ها، قرار بود این کارت تا پایان سال ۱۳۹۷ برای تمام واجدان شرایط صادر شود.

همچنین کارت هوشمند ملی مهمترین کارت هویتی افراد است و افراد باید برای دریافت این کارت، خودشان باید به مراکز اعلام شده مراجعه کنند زیرا اثر انگشت آنها به منظور احراز هویت اخذ می‌شود. همچنین در این کارت‌ها امضای الکترونیکی نیز درنظر گرفته شده است که باید توسط خود افراد ثبت شود.
 


کد مطلب: 275075

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/275075/دستور-تامین-اعتبار-تولید-کارت-هوشمند-ملی-صادر

ITMen
  https://www.itmen.ir