۰

سامانه بومی ‌بورس در مرحله تست است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۳
سامانه بومی ‌بورس
 در مرحله تست است
سامانه بومی ‌بورس در مرحله تست است

آی‌تی‌من-  روح الله دهقان گفت: بازار دوباره در حال رشد است به طوری که در یکی از روزهای هفته گذشته تعداد تراکنش‌های بورس و فرابورس در مجموع به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار معامله ر که این میزان حتی در اوج بازار هم وجود نداشت؛ یعنی رکورد جدیدی که نیاز به ظرفیت‌های جدید دارد.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس افزود: از ابتدای مرداد ماه تاکنون که حجم معاملات در بازار روند صعودی به خود گرفت در حال توسعه سیستم بودیم، چرا که پیش بینی‌ها حاکی از صعود مجدد بازار بود. همین امر، نیاز به ایجاد ظرفیت‌های جدید داشت. طی چند وقت اخیر ظرفیت‌های جدید هم در سیستم معاملات و هم پس از معاملات انجام شده که پاسخگوی تراکنش‌ها است.

دهقان سایت TSETMC را سایت تولید داخل دانست و گفت: سامانه معاملات از یک شرکت خارجی خریداری  و بخش‌های عمده آن توسط تیم داخلی بازنویسی شد و اکنون ظرفیت آن افزایش یافته است. اما سایت TSETMC از ابتدا توسط همکاران شرکت مدیریت فناوری بورس نوشته شد که همواره با تغییراتی مانند بروز رسانی نرم افزاری و سخت افزاری برای پاسخگویی به فشارهای جدید همراه است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه سامانه معاملات و سایت TSETMC متوقف نمی‌شود، اظهار کرد: توسعه زیر ساخت‌ها و بروز رسانی برای سامانه معاملات و سایت متوقف نمی‌شود و برنامه‌های زیادی برای افزایش ظرفیت‌ها وجود دارد. امیدواریم مدیران سیاستگذار فرآیند توسعه فعالیت ما را تسهیل کنند و بتوانیم پاسخگوی حجم بالای معاملات باشیم، در دنیای فنی امکان افزایش ظرفیت‌ها به گونه‌ای که کاربران متوجه آن نشوند وجود دارد و طی ماه‌های اخیر روی این موضوع خیلی تمرکز بودیم.

این مدیر متخصص حوزه آی‌تی و بازار سرمایه درباره بومی‌سازی سامانه معاملات عنوان کرد: حدود ۳ سال است که برای بومی‌سازی سامانه معاملات شرکت فناوری با برخی گروه‌های دانشگاهی همکاری می‌کند و هنوز هم در حال انجام فرایند آن هستیم. از آنجایی که سامانه معاملات بورسی یکی از پیچیده‌ترین سامانه‌ها در دنیا است باید ابعاد مختلف آن مورد آزمایش قرار بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر تست‌های فنی (ظرفیت، مدل انجام معاملات و ...) روی این سامانه انجام می‌شود و مرحله بعدی تست‌های کسب و کار است یعنی افرادی که مسلط به حوزه بیزینس هستند سامانه را آزمایش می‌کنند تا بگویند این سامانه قابل بهره برداری است یا خیر، بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی برای اجرای سامانه اعلام کرد.

دهقان به افزایش دو قابلیت جدید در سایت TSETMC پرداخت و گفت: اولین ظرفیت ایجاد نقشه بازار بود که حاوی فاکتورهایی از معاملات روز یا ارزش بازار است، یعنی بیننده در یک نگاه شرایط روز بازار را متوجه می‌شود. دومین قابلیت نمودار تعاملی است که بر اساس نظر کاربر باز می‌شود و روی قیمت، تاریخچه یا حجم معاملات نمودار تحلیل‌های تکنیکال نشان داده می‌شود، این قابلیت بنا به درخواست کاربران که خواهان دیدن تاریخچه سهم بودند ایجاد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امنیت سایت در چه سطحی قرار دارد، گفت: هیچ سایتی نمی‌تواند ادعای داشتن امنیت ۱۰۰ درصدی داشته باشد، وقتی یک سایت را در بستر اینترنت باز می‌کنیم قطعا مخاطراتی برای آن وجود دارد و ممکن است در هر سطح امنیتی مورد حمله هکرها قرار گیرد، سایت TSETMC هم مستثنی از این موضوع نیست، شرکت مدیریت فناوری بورس تمام تلاش خود برای بالا بودن امنیت سایت از نظر سخت افزاری و نرم افزاری به کار برده است. دهقان افزود: خودمان تست نفوذهای دوره‌ای روی سایت انجام می‌دهیم که اگر نقطه ضعفی وجود داشت قبل از سواستفاده دیگران آن را برطرف کنیم، تیم امنیت ما تمام تلاش خود را می‌کند که سایت در مقابل با حمله‌های سایبری وضعیت مطلوبی داشته باشد، از طرفی هیچ اطلاعات محرمانه‌ای روی سایت نگهداری نمی‌کنیم که به واسطه نفوذ، فاش شود، این سایت صرفا اطلاعات عمومی‌ را دارد که همه می‌توانند آن را مشاهده کنند، همچنین نهادهای بازرسی باید رتبه امنیت سایت را اعلام کنند، اما تیم ما تمام تلاش خود را بر حفظ امنیت آن دارد.
مرجع : عصر مالی
کد مطلب : ۲۷۵۰۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين