کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قطعی دوشنبه سرویس‌های گوگل نشان داد

ابر عمومی شکست‌ناپذیر نیست

26 آذر 1399 ساعت 11:07

قطعی گسترده ابر گوگل در روز دوشنبه که موجب از کارافتادن چندین سرویس این شرکت، از جمله یوتیوب، جی سوت (یا Google Workspace) و جی‌میل شد، نشانه‌ای دیگری از این واقعیت است که رایانش ابری عمومی، شکست ناپذیر نیست.



آی‌تی‌من- باب ونرو (Bob Venero) مدیرعامل شرکت فیوچر تک، با بیان این مطلب گفت: در آینده شاهد قطعی‌های بیشتری در خدمات ابر عمومی خواهیم بود و سازمان‌هایی که فقط به سرویس‌های ابر عمومی اتکا دارند، کسب و کار خود را در معرض خطر از دست دادن درآمدها، آسیب‌های امنیتی و افت پیش‌بینی نشده بهره‌وری قرار می‌دهند.

گوگل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سیستم احراز هویت این شرکت، به دلیل مشکلات در تسهیم فضای ذخیره سازی داخلی، به مدت 45 دقیقه با قطعی مواجه بوده است.

یک سخنگوی گوگل در این زمینه گفت: خدماتی که نیازمند لاگ‌این کاربران بودند، در این مدت، با درصد بالای دریافت خطا مواجه شدند. به گفته وی، مشکلات سیستم احراز هویت در ساعت 7:32 دقیقه به وقت محلی حل شده و تمامی سرویس‌ها مجددا برقرار شده است.

این سخنگو افزود: ما از تمامی کسانی که از این مساله متاثر شده‌اند عذرخواهی می‌کنیم و به بررسی دقیق و همه جانبه مشکل خواهیم پرداخت تا مطمئن شویم که این مشکل در آینده تکرار نخواهد شد.

یک ماه پیش از قطعی گوگل، آمازون نیز شاهد قطعی گسترده خدمات‌ وب‌اش بود که هزاران سرویس شخص ثالث آنلاین را با مشکل مواجه کرد. ابر مایکروسافت نیز در تاریخ‌های 28 سپتامبر، اول و هفتم اکتبر نیز با مواردی از قطعی مواجه شده بود.

ونرو گفت: نمی‌توان فرض کرد که سرویس‌های ابر عمومی به طور دایم برقرار باشد و شرکت‌ها همواره باید منتظر بروز قطعی‌ها باشند. 
وی افزود: کسب‌وکارها باید به منظور محافظت از خود، رویکردی ترکیبی اتخاذ کنند و کاربردهایی که برای رشد و موفقیت سازمان حیاتی هستند، باید در محل خود کسب‌وکار میزبانی شوند.

ونرو گفت: بسیاری از شرکت‌های فورچون 500، استراتژی خود را مبتنی بر قرار دادن تمامی سرویس‌ها روی ابر عمومی استوار کرده‌‌اند که راهبری مخاطره آمیز است و می‌تواند به افت درآمد، کاهش اعتبار و قیمت سهام‌شان منجر شود.

ونرو گفت: شرکت فیوچرتک، پیش بینی کرده که با انتقال شرکت‌ها به سرویس‌های ابر عمومی، در آینده شاهد تکرار بیشتر قطعی‌ها خواهیم بود. در واقع، این شرکت از مشتریان خود می‌خواهد که با محاسبه دقیق هزینه قطعی‌های احتمالی، درباره استفاده از راهکارهای ابرعمومی تصمیم بگیرند.

ونرو با تایید نظر مایکل دل، بنیان‌گذار شرکت دل، که گفته بود، راهکارهای در محل (on-premise) بین 85 تا 90 درصد از سرویس‌های ابری مقرون به صرفه‌تر هستند، گفت: شرکت دل، با فراهم آوردن راهکارهای ترکیبی درجهت محافظت از کسب‌وکارها، کار بزرگی انجام داده است. بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل سهولت وبی نیازی به هزینه سرمایه‌ای، به ابر عمومی روی می‌آورند؛ ولی در طولانی مدت، این کار  برای آنها هزینه بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این موضوع بارها و بارها اثبات شده است، افزود: برای مثال ما شرکت بزرگی داشته‌ایم که در یک فصل، بابت هزینه‌های مرتبط با انتقال داده‌ها برای کی محیط توسعه، حدود 11 میلیون دلار بیش از اوقات معمول هزینه داده است.

آلن فالکون، مدیرعامل شرکت کومولوس گلوبال که ارایه دهنده راهکارهای ابری است، گفت: قطعی گوگل ابتدا در ساعت 6:55 دقیقه به وقت محلی روی داشبورد Google Apps گزارش شد و به عدم دسترسی به جیمیل، تمامی نسخه‌های Workspace، یوتیوب و حتی خدمات امنیتی گوگل نست انجامید و در ساعت 7:52 دقیقه این سرویس‌ها مجددا برقرار شد.

برآورد فالکون نشان می‌دهد که تمامی مشتریان ابر گوگل شرکت او، از این قطعی متاثر شده‌اند؛ اما از آنجا که این مساله صبح زود رخ داده و ظرف مدت کوتاهی نیز برطرف شده، فقط ده مورد گزارش از مشتریانش دریافت کرده است.

وی افزود: باید به دقت محاسبه کنم و ببینم آیا این قطعی از موافقت‌نامه سطح خدمات 99.9 درصدی گوگل بیشتر بوده یا نه.
 


کد مطلب: 275088

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/275088/ابر-عمومی-شکست-ناپذیر-نیست

ITMen
  https://www.itmen.ir