۰
با اجرای سیاست‌های بازبینی روی موضوعات حساس

گوگل، کنترل روی مقالات محققان را تشدید کرد

تاریخ انتشار
شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۸
گوگل، کنترل روی مقالات محققان را تشدید کرد
گوگل، کنترل روی مقالات محققان را تشدید کرد

آی‌تی‌من- ارتباطات و مصاحبه‌های داخلی فاش شده گوگل با محققانی که برای این شرکت کار می‌کنند، نشان می‌دهد که گوگل، حداقل در سه مورد، از نویسندگان مقاله خواسته درباره نقاط منفی فناوری‌های این شرکت، چیزی ننویسند.

بر اساس صفحات وبی که سیاست‌های گوگل را تشریح می‌کند، در فرایند جدید بازبینی مقالات در گوگل، از محققان خواسته شده که پیش از نگارش مقاله و تحقیق در موضوعاتی مانند تحلیل چهره، تحلیل احساسات، دسته‌بندی نژادی، جنسی یا گرایش سیاسی، با تیم‌های حقوقی، سیاست‌گذاری و روابط عمومی این شرکت مشورت کنند.

در یکی از صفحات مرتبط با کارکنان محقق در گوگل آمده است: «پیشرفت‌ در فناوری و پیچیدگی روزافزون محیط خارجی ما، به طور فزاینده منجر به شرایطی می‌شود که پروژه‌های بی‌ضرر، با خود مسایل اخلاقی، اعتباری، نظارتی یا قانونی به همراه می‌آورد.»

 خبرگزاری رویترز که این گزارش را منتشر کرده، نتوانسته که زمان درج این مطلب را روی وب مشخص کند، اما سه‌ نفر از کارکنان کنونی گوگل به این خبرگزاری گفته‌اند که اجرای این سیاست از ماه ژوئن گذشته آغاز شده است.

به گفته 8 نفر از کارکنان پیشین و کنونی گوگل، فرایند «موضوعات حساس» یک دور به بررسی‌های استاندارد گوگل روی مقالات که به منظور جلوگیری از افشای اسرار تجاری انجام می‌شد، افزوده است.

همچنین در برخی از پروژه‌ها، مقامات گوگل در مراحل نگارش مقالات دخالت کرده‌اند. براساس نامه‌نگاری‌های داخلی این شرکت که به دست رویترز رسیده، یکی از مدیران ارشد گوگل، پس از بازبینی تحقیقی درباره فناوری توصیه متحوا، کمی پیش از انتشار آن در تابستان امسال، به نویسندگان آن گفته است که بسیار مراقب باشید که مقاله را با لحن مثبت بنویسید. وی افزوده است: این بدان معنا نیست که چالش‌های واقعی ناشی از نرم‌افزار را مخفی کنیم.

همچنین نامه‌نگاری بین یک محقق با بازبینی کنندگان، نشان می‌دهد که از نویسندگان مقالات خواسته شده که تمامی ارجاعات به محصولات گوگل را حذف کنند. رویترز پیش‌نویسی را دیده که در آن به یوتیوب اشاره شده است.
چهار محقق این شرکت، از جمله مارگارت میچل، محقق ارشد، گفته‌اند که به اعتقاد آنها، گوگل دخالت در تحقیقات کلیدی درباره آسیب‌های احتمالی فناوری را آغاز کرده است.

میچل گفت: اینکه ما درموضوعاتی که در تخصص ماست، تحقیق کنیم و به این دلیل که منطبق با بازبینی‌های سختگیرانه گوگل نیست، اجازه انتشار آن را نداشته باشیم؛ به این معنی است که با مشکل جدی سانسور روبه‌رو هستیم.

البته گوگل در وب‌سایت‌های عمومی خود تاکید کرده که محققان در این شرکت، از آزادی درخور توجهی برخوردارند.

تنش‌ها بین گوگل و تعدادی از کارکنان این شرکت، پس از آن تشدید شد که ماه گذشته، این شرکت تیمنیت گبرو، محقق برجسته هوش مصنوعی را اخراج کرد. گبرو به همراه میچل، تیمی 12 نفره را هدایت می‌کرد که در زمینه اخلاق هوش مصنوعی به تحقیق می‌پرداختند.

گبرو می‌گوید که از او خواسته شده که از انتشار مقاله‌ای درباره تقلید هوش مصنوعی از گفتار انسان و مضراتی که می‌تواند بر گروه‌های اقلیت داشته باشد، خودداری کند. گبرو به این دستور اعتراض کرده و به همین دلیل اخراج شده است.

اسناد فاش شده نشان می‌دهد که بر اساس سیاست‌های جدید گوگل، تحقیق در مورد سوگیری در سرویس‌های گوگل، جزو موضوعات حساس  قرار گرفته است. موضوعات دیگری نیز همچون صنعت نفت، چین، ایران، اسراییل، کووید-19، امنیت داخلی، بیمه، اطلاعات مکانی، مذهب، خودروهای خودران، مخابرات و سیستم‌هایی که محتوای وب را پیشنهاد می‌کنند نیز در میان موضوعات حساس قرار گرفته‌اند.
 
کد مطلب : ۲۷۵۱۶۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما