کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با افزودن امکانات جدید برای ارتقای امنیت

ساختار و محتوای پیامک رمز پویا یکسان شد

مهر , 9 دی 1399 ساعت 11:42

بانک‌ها طی روزهای اخیر امکانات جدیدی را در سرویس دریافت رمز یکبارمصرف برای تراکنش‌های غیرحضوری اعمال کرده‌اند که بر اساس آن، نوع تراکنش، مبلغ و گیرنده وجه نیز به پیامک رمزپویا اضافه خواهد شد.



آی‌تی‌من-  حدود یکسال است که بانک مرکزی ارسال رمز پویا از سوی بانک‌ها در تراکنش‌هایی که نیاز به استفاده از رمز دوم دارند را اجباری کرده است. بهمن ماه پارسال بود که این بانک در اطلاعیه‌ای تمامی‌بانک‌ها را ملزم به قطع رمز دوم ایستا و الزام به استفاده از رمز پویا یا یکبار مصرف کرد.
حالا دیگر رمز پویا یک مفهوم جاافتاده در اذهان عمومی‌است و هر زمان که موعد استفاده از تراکنش‌های غیرحضوری فرا می‌رسد، ناخودآگاه همه افراد روند‬ اخذ‬ رمز پویا را بدون معطلی انجام داده و تنها ظرف چند ثانیه رمزی عموماً ۵ رقمی ‌را دریافت و تراکنش خود را انجام می‌دهند. آنگونه که بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده، ‏پس از گذشت یک سال از اجرای رمز دوم پویا، آمار حکایت از موفقیت‌آمیز بودن این سیستم در کاهش جرایم بانکی ناشی از کلاهبرداری‌ها و فیشینگ دارد.

بر اساس آمار رسمی  ‌بانک مرکزی، رقم تراکنش‌های مشکوک نیز با اجرای این روش، بیش از ۸۵ درصد کاهش یافته است. حال بانک‌ها امکانات جدیدی را به سیستم رمز پویا اضافه کرده‌اند. بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که برخی از بانک‌ها طی روزهای گذشته با ارسال پیامک‌هایی به مشتریان خود، اعلام کرده‌اند: «از این پس به پیامک رمز پویا، نوع تراکنش، مبلغ و گیرنده وجه نیز اضافه خواهد شد.». اطلاعات دریافتی از برخی شعب بانکی حکایت از آن دارد که برخی بانک‌ها به منظور استفاده از روش‌های نوین در اطلاع‌رسانی به مشتریان، این سرویس‌ها را به پیامک رمز پویا اضافه کرده‌اند تا مشخص باشد اگر وجهی از کارت بانکی فردی که تقاضای دریافت رمز پویا کرده است، کسر می‌شود؛ دقیقاً به همان مقصدی پول مرتبط با آن منتقل شود که مدنظر دریافت‌کننده رمز پویا است.

یکی از متصدیان شعب در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این کار باعث می‌شود تا برخی از تراکنش‌هایی که به هر دلیلی با اشتباه در ارقام شماره کارت، پول را به مقصد دیگری واریز کرده و فرد متقاضی دریافت رمز پویا از دقت کافی در تائید اطلاعات در لحظه انجام تراکنش برخوردار نبوده، به درستی بداند که پول به چه مقصدی واریز شده و احیاناً به دلیل اشتباه به حساب چه فردی رفته است. وی افزود: اگر مبلغی اشتباه به حساب فردی واریز شده باشد، آنگاه می‌توان آن را ردیابی و به نوعی مبلغ منتقل شده را بازیابی کرد؛ ضمن اینکه این کار موجب می‌شود چنانچه برخی در عملیات فیشینگ، به صورت لحظه‌ای در برخی حساب‌ها پول واریز و برداشت می‌کنند؛ کاملاً برای دارنده کارت مشخص باشد که پول به چه مقصدی رفته و این امر، کار رصد و ردیابی تراکنش‌های مشکوک را سرعت می‌بخشد.

در خبری دیگر و در همین راستا رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از پیشگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی با اجرای طرح «یکسان‌سازی ساختار و محتوای پیامک رمز دوم پویا» خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس سرهنگ علی محمد رجبی در تشریح اجرای طرح «یکسان سازی محتوای پیامک رمز دوم پویا» با بیان اینکه رمز دوم پویا در زمینه جلوگیری از سوءاستفاده مجرمان از حساب‌های بانکی می‌تواند کمک شایانی به شهروندان کند و اختیار عمل را از مجرمان بگیرد، اظهارکرد: بر همین اساس ضروری است تا تمامی‌شهروندان که از تراکنش‌های اینترنتی استفاده می‌کنند، با فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف توسط بانک عامل خود از رمز دوم پویا از طریق برنامه کاربردی یا پیامک استفاده کنند.
 
رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در ادامه از اجرای طرح افزایش ضریب امنیت پیامک‌های رمز دوم پویا خبر داد و گفت: در این طرح ساختار و محتوای پیامک رمز دوم پویا در شبکه بانکی کشور یکسان سازی شده است.

وی افزود: از این به بعد در پیامک رمز یک بار مصرف درخواست شده از سوی شهروندان، علت تراکنش، مبلغ تراکنش و رمز دوم پویا همزمان برای کاربر ارسال خواهد شد.

رجبی در ادامه اظهارکرد: کاربران با دقت در اطلاعات دریافت شده و تطبیق آن با تراکنش در حال انجام می‌توانند مطمئن شوند که تراکنش آنان واقعی است و هیچ مجرمی‌از اطلاعات حساب بانکی آنان در یک تراکنش مجرمانه استفاده نمی‌کند.  

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در فرآیند قبلی یعنی استفاده از رمزهای ایستا وجود داشت انتقال وجوه سرقتی بین حساب‌های مختلف بدون اطلاع مالکان این حساب‌ها و در نتیجه مسدود شدن حساب شهروندان در نقاط مختلف کشور بود که با اجرای طرح مذکور این مشکل نیز به شدت کاهش خواهد یافت. رجبی در توصیه به شهروندان گفت: به هیچ عنوان نباید رمز دوم پویا را در اختیار سایر افراد قرار دهند و برخی کلاهبرداران با شگرد مسابقات تلفنی و واریز جوایز، ضمن دریافت اطلاعات کارت بانکی از مردم، نسبت به خرید و انتقال وجه مبالغی با کارت شهروندان اقدام می‌کنند و در ادامه رمز دوم پویا برای افراد پیامک می‌شود و این رمز را از فرد مورد نظر درخواست می‌کنند که ارایه آن باعث می‌شود تا کلاهبرداران نسبت به برداشت وجه به راحتی اقدام کنند. وی ضمن تاکید بر اینکه برای واریز وجه به حساب، نیاز به ارایه هیچ گونه اطلاعات بانکی و حضور پای دستگاه خودپرداز نیست و فقط باید شماره کارت ارایه شود، از هم‌میهنان عزیز خواست: در صورت نیاز به گرفتن مشاوره و راهنمایی درباره موضوعات سایبری و یا اعلام موارد مجرمانه به سایت رسمی ‌پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مراجعه کنند.
 


کد مطلب: 275201

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/275201/ساختار-محتوای-پیامک-رمز-پویا-یکسان

ITMen
  https://www.itmen.ir