۰
وزیر ارتباطات تشریح کرد

آخرین وضعیت توسعه ارتباطات روستایی در سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۰
آخرین وضعیت توسعه ارتباطات روستایی در سیستان و بلوچستان
آخرین وضعیت توسعه ارتباطات روستایی در سیستان و بلوچستان

آی‌تی‌من-  محمدجواد آذری‌جهرمی ‌در نهمین روز سفر ۱۰ روزه خود به سیستان و بلوچستان در جلسه هماهنگی بین دستگاهی با حضور احمدعلی موهبتی استاندار این استان، مدیران اجرایی و نمایندگان اپراتورها اظهار داشت: در این استان سه هزار و ۴۴۲ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که ۷۳ درصد به نحوی به شبکه ارتباطی متصل هستند و حدود ۲۷ درصد روستاهای منطقه متصل نیستند. 

وی با بیان اینکه براساس آمار وزارت آموزش و پرورش، چیزی حدود ۱۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان به دلیل نداشتن دسترسی به شبکه ارتباطی محروم از تحصیل هستند افزود: این تعداد ۱۲.۵ درصد آمار دانش آموزان این استان شامل می‌شود که به هیج‌وجه قابل قبول نیست، این در حالیست که در روستاهای استان خانه‌های بهداشتی هستند که به شبکه‌های ارتباطی متصل نیستند. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: برای محرومیت‌زدایی حوزه ارتباطات سیستان و بلوچستان طی ۹ روز، برنامه عملیاتی را استخراج کردیم، براساس این برنامه یک خط قرمز برای تکمیل و نهایی کردن پروژه تعیین شد که این خط قرمز پایان اردیبهشت است. 

وی با بیان اینکه ما متعهد به دسترسی تمامی ‌روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تا پایان اردیبهشت هستیم بیان کرد: برنامه عملیاتی خودمان را در سه فاز لحاظ کرده‌ایم، فاز یک و ۲ خیلی نیاز به هماهنگی‌های بین دستگاهی ندارد.

جهرمی‌افزود: در فاز یک ۲۹۴ روستا و در فاز دوم ۳۸۵ روستا متصل خواهند شد اما تحقق فاز سه که قرار بوده ۸۰۸ روستا متصل شوند نیازمند همکاری‌ها و هماهنگی‌های بین‌ دستگاهی است. 

آذری جهرمی ‌با بیان اینکه برای ساخت سایت‌های جدید به طور مثال نیازمند زمین هستیم که باید سازمان محیط زیست یا منابع طبیعی مجوزهای لازم را صادر کنند افزود: برای دسترسی به این مناطق هم نیازمند جاده هستیم که باید اداره راهداری وارد عمل شود و یا برای فعال شدن این سایت‌ها نیازمند برق هستیم که باید اداره برق همکاری کند. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از سوی دیگر در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان هم برای ساخت سایت‌های جدید و تقویت پوشش ارتباطی با کاهش سرعت مواجه‌ شده‌ایم که دلیلش هم معطل ماندن صدور مجوزها در شهرداری‌هاست. 

وی تاکید کرد: بنابراین برای اینکه بتوانیم تمامی ‌روستاهای سیستان و بلوچستان را تا زمان تعیین شده به شبکه ارتباطی متصل کنیم نیازمند یک همت و هماهنگی‌ها همه‌جانبه و کار جمعی هستیم. 

آذری جهرمی ‌ادامه داد: زمان پایان فاز دوم پروژه ۲۰ اسفند بوده و از این تاریخ باید خروجی‌های فاز سه آماده شود به این معنا که باید جلسات هماهنگی بین دستگاهی را از همین فردا آغاز کنیم. 

وی با بیان اینکه خروجی پروژه ما روستاهای متصل هستند؛ زمانی که مردم بتوانند سرویس دریافت کنند تصریح کرد: اگر این پروژه با هماهنگی‌های بین‌دستگاهی موفق شود می‌توانیم آن را نمونه‌ای برای محرومیت‌زدایی در سایر حوزه‌ها در نظر بگیریم. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه خطاب به مدیران سیستان و بلوچستان گفت: من از همه دوستان و مدیران استانی از صمیم قلب می‌خواهم که این پروژه را پروژه خودشان بدانند و احساس کنند تک تک بچه‌هایی که در این روستاها ساکن و از دسترسی به شبکه ارتباطی محروم هستند را بچه‌های خودشان تلقی کنند. 

وی  با بیان اینکه اگر این پروژه تکمیل شود تمام دستگاه‌های سیستان و بلوچستان از مواهب آن برخوردار می‌شوند افزود: اگر پوشش جاده‌ای ۸۰۰ کیلومتری تکمیل شود اورژانس، راهداری، نیروی انتظامی ‌کارشان راحت می‌شود و شاخص‌های کل استان بالا می‌رود.
آذری جهرمی ‌ادامه داد: اگر شبکه ارتباطات تکمیل شود شرایط برای اداره آب، برق و گاز برای تکمیل زیرساخت‌های خودشان تسهیل می‌شود، بنابراین از ثمرات این پروژه همه دستگاه‌های سیستان و بلوچستان بهره‌مند خواهند شد. 

وی گفت: فردا که ما سیستان و بلوچستان را ترک می‌کنیم کار را به یکی از معاون‌های خودمان تحویل می‌دهیم و تا پایان پروژه هر هفته یکی از معاونان وزارت ارتباطات در استان حضور خواهد داشت تا کار به نحو مطلوب به سرانجام برسد. 

در ادامه این نشست نماینده اپراتورها نیازهای خود از دستگاه‌های اجرایی را مطرح کردند و ضمن توافق برای تشکیل کارگروهای هماهنگی‌ بین دستگاه‌ها، مدیران اجرایی سیستان و بلوچستان برای تسهیل پروژه محرومیت‌زدایی ارتباطات استان‌، قول‌ مساعد همکاری را دادند.

در همین رابطه علی شعبانی، سرپرست معاونت استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور وعده راه اندازی ۵ سایت اینترنتی در بازه زمانی دو هفته، تقویت فیبر نوری شهر ایرانشهر و روستاهای اطراف این منطقه و بهبود بخشیدن اینترنت ۳۷روستا بالای ۲۰خانوار به 4G را داد.

وی در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: در حالی که جهان در دوره انقلاب صنعتی چهارم، عصر فناوری‌های مدرن، استارتاپ‌ها، از ظهور فناوری هوشمند می‌گوید و گفته می‌شود زیست جهان بشر تا ۲۰۵۰ به مراتبی از دیجیتال خواهد رسید که جابه جایی مکانی و فیزیک نقش کمتری در تحقق آمال دارند بلکه زمان نیز در سیطره انسان بوده و سیر او در زمان بی مبدأ و منتهی است.

وی افزود: در نقاط روستایی شهرستان ایرانشهر و سایر شهرستان‌ها، زیر ساخت اصلی ارتباطی به عنوان ابزاری برای اعمال حاکمیت مطلوب، اطلاع رسانی به هنگام، نظارت لازم برای برقراری امنیت کامل، پیشگیری و مقابله با تخلفات، ارایه خدمات آموزشی و بهداشتی و توزیعی، حفظ سلامت عمومی ‌را در اختیار نداریم.

وی ادامه داد: به علاوه پیشرفت مورد انتظار، مدرنیزاسیون، صنعت و کشاورزی، ایجاد اشتغال، بهبود کمی‌ و کیفی کالاها و محصولات، کاهش هزینه تولید و انتقال، توان رقابت و رقابت پذیری اقتصاد مان با کشورهای همسایه، تبادل دانش و فناوری و محصول، تجارت و بازاریابی منوط به توسعه زیرساخت ارتباطات در شهرستان ایرانشهر است. این مقام مسوول عنوان کرد: اینترنت، رکن محوری جهانی شدن است و در جهان امروز، توسعه در سطح محلی، ملی و جهانی، بدون فناوری و زیرساخت ارتباطی میسر نیست.

وی گفت: ایرانشهر با توجه به پیشینه، نقش‌های پشتیبانی، توزیعی و فرهنگی به حوزه پیرامونی دارد، تقویت و تعالی این نقش‌ها مستلزم وجود زیر ساخت اینترنتی پرقدرت و ارتباطات با ثبات است.

سرپرست معاونت استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر اضافه کرد: مساله زیر ساخت فناوری فراتر از مشکلات چند روستا و شهر بوده، بلکه باید به عنوان زیرساخت اصلی توسعه در اولویت قرار گیرد.
فرماندار ایرانشهر گفت: با توجه به قول‌های وزیر ارتباطات در راستا ارتقا زیر ساخت‌های اینترنت در این شهرستان در انتظار تحقق وعده‌های داده شده‌اش هستیم.

شعبانی گفت: در دیدار روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور قول راه اندازی ۵ سایت اینترنتی در بازه زمانی دو هفته، تقویت فیبر نوری شهر ایرانشهر و روستاهای اطراف، بهبود بخشیدن اینترنت ۳۷روستا بالای ۲۰خانوار به 4G، تا اردیبهشت سال آینده و همچنین انجام یک سفر ویژه به این منطقه را تا قبل از پایان این دولت، داد.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۵۲۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما