۰

مکزیک به آسانژ پناهندگی می‌دهد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۸
مکزیک به آسانژ پناهندگی می‌دهد
مکزیک به آسانژ پناهندگی می‌دهد

آی‌تی‌من-  آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: من از وزیر امور خارجه تقاضا خواهم کرد هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد تا از دولت انگلیس درخواست کند، جولیان آسانژ را آزاد کند تا این که مکزیک بتواند به وی پناهندگی سیاسی اعطا کند.

دستگاه قضایی انگلیس روز دوشنبه درخواست آمریکا برای استرداد جولیان آسانژ را رد کرد. بعد از این که آسانژ، صد‌ها هزار اسناد محرمانه را منتشر کرد، آمریکا به دنبال بازداشت و محاکمه او است. دستگاه قضایی انگلیس همچنین به خطر خودکشی جولیان آسانژ، تبعه ۴۹ ساله استرالیایی اشاره کرده است.

رئیس جمهور مکزیک افزود: ما برای اعطای پناهندگی آماده هستیم و از تصمیم دستگاه قضایی انگلیس استقبال می‌کنیم.

جولیان آسانژ در صورتی که آمریکا به او دست یابد، ممکن است برای انتشار بیش از ۷۰۰ هزار سند محرمانه درباره فعالیت‌های نظامی‌ و دیپلماتیک آمریکا به ویژه در عراق و افغانستان، او را به ۱۷۵ سال حبس محکوم کند. آسانژ این اسناد را از سال ۲۰۱۰ به این طرف منتشر کرده است.

جولیان آسانژ در آوریل ۲۰۱۹ بعد از هفت سال ماندن در پشت دیوار‌های سفارت اکوادور در لندن، پایتخت انگلیس بازداشت شد. آسانژ بعد از نقض شرایط آزادی با وثیقه او از بیم استرداد به آمریکا یا سوئد به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده بود. در این دو کشور آسانژ به اتهام تجاوز تحت پیگرد قرار گرفته است، اما او به این اتهام که مشمول مرور زمان شده است، معترض است.

مکزیک، سنتی طولانی در اعطای پناهندگی سیاسی دارد. اوو مورالس، رئیس جمهور سابق بولیوی نیز در نوامبر ۲۰۱۹ بعد از استعفا به دنبال انتخاب جنجالی به ریاست جمهوری برای چهارمین دوره، به طور موقت از پناهندگی سیاسی در مکزیک بهره‌مند شد.
 
کد مطلب : ۲۷۵۲۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما