۰
آیا ترامپیسم در پایان راه است؟

آینده ترامپ بدون توییتر

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۷
آینده ترامپ بدون توییتر
آینده ترامپ بدون توییتر

آی‌تی‌من- همان رسانه‌های اجتماعی که در دوره ریاست جمهوری آمریکا از او حمایت می‌کردند اکنون به جنگ با او برخاسته‌اند و به نوشته تارنمای آمریکایی پولیتیکو، ترامپ اکنون با بحرانی علیه موجودیتش در لحظاتی بسیار خطرناک مواجه است.

پولیتیکو نوشت: ترامپ رئیس جمهوری پر سر و صدای آمریکا، در یک روز تعیین کننده از دوران متشنج ریاست جمهوری‌اش در رسانه‌های اجتماعی، مجبور شد نه تنها تسلیم بلکه خفه شود. توییتر و فیس بوک در نتیجه چهارشنبه شرم آور در آمریکا با حمله به ساختمان کنگره، حساب‌های رئیس جمهوری آمریکا را که چیزی به رفتنش باقی نمانده است، مسدود کردند و او را از مهم ترین سلاح خود محروم ساخته و به طور بی سابقه‌ای او را به سکوت واداشتند. توییتر همواره موثرترین ابزار رئیس جمهوری آمریکا بوده است. او از این ابزار نه تنها برای بیان مواضع و خواسته‌های خود، بلکه برای جلب توجهات، تهدید اعضای کنگره، نامزدهای انتخاباتی یا فرمانداران و هرکسی که ازنظر او مشکل آفرین هستند یا به‌اندازه کافی مطیع نیست، استفاده کرده است.  اکنون سوالی که مطرح است این است که آیا ترامپ بدون دسترسی به این کانال‌های رسانه‌های اجتماعی و ۸۹ میلیون فالووری که در توییتر دارد و هواداران ۳۳ میلیونی‌اش در فیس‌بوک و مخاطبانی که در اینستاگرام، یوتیوپ و غیره جلب کرده است، می‌تواند همان نفوذ سیاسی و فرهنگی گذشته را در روزهای باقی مانده در دوران ریاست جمهوری‌اش داشته باشد؟ به عبارت دیگر ترامپ بدون توییتر به چه معنا است؟

مایکل کوهن وکیل پیشین آمریکایی می‌گوید: وابستگی ترامپ به توییتر به‌اندازه نیاز او به اکسیژن برای نفس کشیدن مهم است.

کوین مَدِن مشاور سابق میت رامنی سناتور جمهوری خواه در این زمینه گفت: مساله مهم در استفاده ترامپ از پلتفورم توییتر این بود که می‌توانست تولیدکننده چرخه اخبار جهانی باشد. او با یک کلیک کردن می‌توانست لرزه به جان اتاق‌های خبر جهان انداخته و باز هم توجهات را به خود جلب کند. اکنون چنین قدرتی را از دست داده است.

گواندا لیندا بلر نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی که نویسنده زندگی نامه ترامپ نیز هست از دست دادن قدرت ارتباطی ترامپ در توییتر و رسانه‌های اجتماعی را به مثابه «استیضاح مجازی» او توصیف کرده است. با این حال برخی به چنین دیدگاهی مظنون هستند از جمله «اِلی پرایزر» نویسنده کتاب «حباب فیلتر» که معتقد است هنوز برای گفتن این که ترامپیسم به دلیل این که او دیگر حسابی در توییتر ندارد پایان یافته، زود است. روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی در این زمینه نوشت: نزاع شرکت‌های بزرگ فناوری با ترامپ به جنگی تمام عیار در حوزه آزادی بیان محافظه کاران تبدیل شده و منتقدان جمهوریخواه می‌گویند آمازون، اپل، گوگل و توییتر به بهانه جلوگیری از تکرار شورش هفته گذشته در کنگره در روز تحلیف بایدن، صدای ترامپ و هوادارانش را در فضای مجازی خفه کرده‌اند.

مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا در این زمینه گفت: لیبرال‌ها از این حمله به کنگره، نه تنها برای حذف رئیس جمهوری بلکه حذف هر کسی که از او حمایت می‌کند استفاده کردند. چپ از این فرصت برای نابودی راست استفاده کرده و اگر به ترامپ رای داده‌اید و از او حمایت می‌کنید به‌اندازه مهاجمان به کنگره مقصر هستید.

وی گفت: اکنون در کشوری زندگی می‌کنیم که چهار یا پنج شرکت غیرمنتخب و غیرپاسخگو از قدرت انحصار قدرت و تصمیم گیری برای حذف افراد در رسانه‌های دیجیتال برخوردار هستند. ترامپ مدعی است خاموش نخواهد شد و به زودی رسانه خود را تاسیس خواهد کرد. او می‌گوید توییتر مدافع آزادی بیان نیست. اما راهبرد حذف توییتر فقط شامل ترامپ نمی‌شود و برخی از مقامات دولتی و سیاسی آمریکا نیز در چند ساعتی چندین هزار فالوور خود را از دست دادند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توییتر عکسی را منتشر کرد و مدعی شد حساب شخصی اش درتوییتر ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر از فالورهایش را از دست داده و در حساب دولتی خود از ۳۶ هزار و ۲۰۰ فالوور محروم شده است.

پمپئو در حساب شخصی اش در توییتر نوشت: ساکت کردن صداها خطرناک است و با ارزش‌های آمریکایی مغایرت دارد. متاسفانه این تاکتیک جدید چپ نیست و آنها سالها تلاش کرده‌اند صداهای مخالف را ساکت کنند. نمی‌توانیم به آنها اجازه ساکت کردن ۷۵ میلیون آمریکایی رابدهیم. وی اقدامات توییتر را با سانسور شدید در حزب کمونیست چین مقایسه کرده است. واشنگتن تایمز پیش بینی کرده جنگ شرکت‌های فناوری بزرگ با ترامپ احتمالا ادامه خواهد داشت. به گزارش سی بی اس ترامپ ظاهرا قصد دارد قبل از ترک کاخ سفید در سخنانی به شرکت‌های بزرگ فناوری باز هم حمله کند.

از طرف دیگر شرکت‌های فناوری نیز هنوز جنگ با ترامپ را تمام نکرده‌اند.

میشل بیکر مدیر عامل شرکت موزیلا (فایرفاکس) در وبلاگ متعلق به شرکتش نوشت سلب دسترسی ترامپ به پلتفرم‌ها کافی نیست و شرکت‌های فناوری باید ابزارهایی را توسعه دهند تا صداهای واقعی را در مقابل اطلاعات غلط تقویت کنند.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۵۳۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما