۰

آیین‌نامه صادرات نرم‌افزار در دولت مانده است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۹
آیین‌نامه صادرات نرم‌افزار در دولت مانده است
آیین‌نامه صادرات نرم‌افزار در دولت مانده است

آی‌تی‌من-  محمدرضا طلایی در مورد وضعیت صادرات نرم‌افزار، گفت: شرکت‌های ما در دفاتر خود میزان صادراتشان را اعلام می‌کنند، زمانی که ممیز سازمان امور مالیاتی برای بررسی دفاتر مالی می‌آید، برای تأیید ارقام مربوط به صادرات، خواستار دریافت پروانه صادراتی می‌شود و زمانی که صاحب کسب و کار اعلام می‌کند که برای صادرات نیازی به پروانه ندارد، ممیز زیر بار نمی‌رود. این در حالیست که طبق قوانین ایران، گمرک، گمرکِ کالاهای فیزیکی است. صادرکننده نرم‌افزار چه کانتینری را برای صادرات ببرد؟ این موضوع را از سال ۸۰ به مسوولان مربوطه می‌گوئیم. این مساله حتی در وضعیت اعلام آمار صادرات نرم‌افزار هم مشکل ایجاد می‌کند.

عضو هیأت مدیره کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه دولت ما سواد اقتصاد دانش‌بنیان را ندارد، افزود: در همین راستا جهت ساماندهی صادرات نرم‌افزار، طی ۴ سال در اتاق بازرگانی و تشکل‌های صادراتی، آیین‌نامه اجرایی حمایت از توسعه صادرات نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات کشور را تهیه کردیم؛ این آیین‌نامه کاملاً موضوع صادرات و شرح وظایف دستگاه‌ها از جمله وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و … و روش‌های بررسی پرونده‌های صادراتی صادرکنندگان نرم‌افزار و خدمات دیجیتال را شفاف می‌کند. هیأت وزیران هنوز آیین‌نامه را بررسی نکرده است وی ادامه داد: این آیین‌نامه پس از تصویب در کمیته شورای عالی صادرات سازمان توسعه تجارت در تیر ماه امسال، قرار بود در هیأت وزیران نیز مطرح شود تا به تصویب نهایی برسد اما تا به این لحظه هنوز این آیین‌نامه در هیأت وزیران طرح نشده است.

رییس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران افزود: بی‌توجهی به این امر، در حالیست که آی‌تی کالای فیزیکی نیست و اگر صادرکننده اعلام نکند، در هیچ جای دنیا نمی‌توان رد این فرد را پیدا کرد. از سویی دیگر نیز سفارت خانه‌های ما برای جذب خریدار به درستی عمل نمی‌کنند و اصلاً از پتانسیل‌های آی‌تی اطلاع ندارند این در حالیست که سفارت خانه سایر کشورها ویترین تبلیغاتی هستند و فقط کار سیاسی نمی‌کنند.

طلایی گفت: همچنین با این آیین‌نامه، بانک مرکزی نیز آپدیت می‌شود زیرا در صورت شفاف شدن ارزش خدمات صادراتی، دارایی‌های نامشهود شرکت‌ها همچون سایر کشورها مشخص می‌شود و دولت هم در حوزه خدمات دانش‌بنیان توان پاسخگویی می‌یابد زیرا در حال حاضر وقتی فعال حوزه آی‌تی برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کند بانک طلب سند ملکی می‌کند در حالی که نرم‌افزار دارایی ملموس نیست یا اینکه می‌گویند برای فعالیت در حوزه نرم‌افزار باید پروانه تولید داشت در حالیکه ماهیت این حوزه متفاوت است و فرد حتی می‌تواند از دخل خانه خود در این حوزه فعالیت کند.

گمرک خدمات راه‌اندازی شد
وی در ادامه با بیان راه‌اندازی گمرک خدمات، گفت: در کنار این آیین‌نامه، برای سهولت در صادرات نرم‌افزار و شفافیت ابعاد موضوع، پیگیری‌هایی برای راه‌اندازی گمرک خدمات کرده بودیم که ۳ ماه پیش سازمان توسعه تجارت، آیین‌نامه گمرک خدمات را ابلاغ کرد و این گمرک به نوعی راه‌اندازی شد.

طلایی افزود: با گمرک خدمات می‌توان ارزش خدمات صادراتی را در حوزه‌های مختلف از جمله خدمات فنی مهندسی، گردشگری، آی‌تی، صنایع خلاق و … تعیین کرد که در صورت تصویب آیین‌نامه صادرات نرم‌افزار در دولت، وضعیت صادرات این بخش شفاف می‌شود.

عضو هیأت مدیره کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: صادرکنندگان آی‌تی می‌توانند از طریق گمرک خدمات، پروانه صادرات خدمات بگیرند که امیدواریم طی سال‌های آتی، صادرکنندگان این حوزه از مزایایی که وجود ندارد، استفاده کنند و به رسمیت شناخته شوند.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۵۳۷۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما