۰
نخستین نمایشگاه‌ مجازی با حمایت اتاق تهران برگزار می‌شود

فرصتی برای معرفی بنگاه‌های کوچک و دانش‌بنیان‌‌های ایرانی به دنیا

تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۴
فرصتی برای معرفی بنگاه‌های کوچک و دانش‌بنیان‌‌های ایرانی به دنیا
فرصتی برای معرفی بنگاه‌های کوچک و دانش‌بنیان‌‌های ایرانی به دنیا

آی‌تی‌من- حسام‌الدین حلاج با اعلام حمایت اتاق بازرگانی تهران از نخستین نمایشگاه مجازی ایران گفت: شیوع ویروس کرونا از همان ابتدا تجار و بازرگانان کشور را با مصائب و محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو کرد، از عدم امکان رفت‌وآمد به دلیل بسته شدن مرزها یا لغو پروازهای خارجی و برهم خوردن عرضه و تقاضای جهانی و به طور کلی زنجیره تامین برای کالاها و خدمات که در نتیجه موجب کاهش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی ایران و سایر کشورها شد.

معاون امور بین‌الملل اتاق تهران افزود: در این میان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به خوبی از تهدید ظهور این سندرم شدید تنفسی حاد، استفاده کرد و به نوعی فرهنگ تعاملات و تبادلات به شیوه‌های سنتی را به الگوهای مدرن در حوزه اقتصاد و تجارت تغییر داد. 

وی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا، انگلیس، سنگاپور، چین، هند و... طی سالیان متمادی روی تحقیق، توسعه و نوآوری در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده بودند و امروز ملاحظه می‌کنیم که به طور مثال در وبینارها و رویدادهای مجازی، راهکارهای خوبی برای رفع نیاز فعلی ارتباط و مذاکره بی‌واسطه میان تجار در پلتفرم‌های مجازی تدارک دیده‌اند.

وی ادامه داد: با داشتن این زیرساخت‌های رایانه‌ای، ارتباطی و اینترنتی، تکثیر نمایشگاه‌های مجازی یکی از راهکارهای مثمرثمر برای بازگرداندن تجارت و سرمایه‌گذاری به شرایط نرمال در شرایط همه‌گیری کروناست که فرصت آشنایی با طیف متنوعی از محصولات و خدمات با امکان مقایسه بین آنها را برای مخاطبان فراهم می‌کند.

حلاج گفت: همچنین این نمایشگاه با صرفه‌جویی در وقت و هزینه در مقایسه با انجام سفرهای تجاری برای ارتباط مستقیم با تولیدکننده و مطرح کردن نیازها، زمینه کسب اطلاعات گسترده‌ای را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم می‌کند.

به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، اکنون دیگر لازم نیست فقط چند نمایشگاه تجاری در سال را به دلیل هزینه‌های بالا برای مشارکت انتخاب کرد چرا که با نمایشگاه‌های مجازی تجاری، این فرصت فراهم است تا در یک زمان مشخص در چند نمایشگاه تجاری در صنایع مرتبط شرکت و در بازارهای جدید کاوش کرد. به‌علاوه، یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های نمایشگاه‌های مجازی این است که حتی به یک عرضه‌کننده کوچک که قبلا توان شرکت در نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی را نداشت این امکان را می‌دهد تا به راحتی جهانی شده و کالای خود را بدون هزینه فوق‌العاده برای شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور، در معرض دید مشتریان جهانی قرار دهد.

به اعتقاد وی، قرار نیست نمایشگاه‌های مجازی، جایگزین نمایشگاه‌های فیزیکی شوند؛ اما چنانچه این راهکار بتواند اعتماد مخاطب داخلی خود را جلب کند، بستر بسیار مناسبی برای معرفی پتانسیل‌های شرکت‌های بخش خصوصی کشور است که چه در سال‌های اولیه پسابرجام و چه در زمان اعمال تحریم‌های ثانویه نتوانستند آن‌گونه که باید ظرفیت‌های واقعی خود را به منصه ظهور و معرفی به همتایان خارجی برسانند.

وی ادامه داد: به‌علاوه، قرار گرفتن در زمره کشورهایی که این روزها سردمدار برپایی نمایشگاه‌های مجازی متنوع و تخصصی هستند، به نوعی نشانگر پیشرفت و توانمندی‌های داخلی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود.

وی گفت: خوشبختانه اتاق تهران نیز اخیرا با امضای یک تفاهم‌نامه همکاری، از پروژه نخستین نمایشگاه مجازی ایران واقع در آدرس iranvirtualexpo.com حمایت کرده و در تلاش هستیم تا همگام با تحول دیجیتال در عرصه کسب و کارها، اعضای اتاق، شرکت‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی را از طریق این بستر و در رویدادهایی که با هماهنگی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی‌در کشورهای هدف و نیز سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران ترتیب داده خواهد شد، از فرصت معرفی ظرفیت عظیم و ناشناخته‌شان به طرف‌های خارجی و علاقمندان به تجارت و سرمایه‌گذاری با ایرانیان یاری برسانیم.

 تسهیلات ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران نیز با بیان اینکه نخستین نمایشگاه مجازی ایران می‌تواند خلاء حضور تجار خارجی در ایران را برطرف کند، اظهار داشت:‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در نخستین نمایشگاه مجازی ایران، از تخفیف ویژه تا سقف 35 میلیون ریال برخوردار خواهند شد.

افشین کلاهی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی ایران که از 5 تا 20 اسفندماه برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه‌های مجازی به دلیل مزیت‌هایی که در کاهش هزینه‌ها، زمان و بهره‌وری دارند، به تدریج سهم مناسبی از برگزاری نمایشگاه‌ها را به خود اختصاص خواهند داد.

کلاهی تصریح کرد: حرکت به این سمت که ابزارهای فناورانه بتوانند زیرساخت بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی باشند، اجتناب‌ناپذیر شده؛ اما کرونا به کارگیری آن‌ها را اجباری کرده اگرچه هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم.

وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در این مقطع ممکن است تمامی‌دستاوردهای برگزاری نماشگاه‌های فیزیکی را به همراه نداشته باشد؛ اما به تدریج در اقتصاد جای خود را باز کرده و به همین دلیل، برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی ایران، آزمونی برای این حرکت است.

کلاهی با اشاره به تاثیری که شبکه‌های مجازی بر زندگی مردم دارند، عنوان کرد:‌ اگرچه دید و بازدیدها و تماس‌های تلفنی همه برقرار هستند؛ اما بسیاری از ارتباطات نیز از مسیر شبکه‌های مجازی در حال انجام است و جای خود را به خوبی در زندگی مردم بازکرده است، به نحوی که به ابزارهای ارتباطی مناسب و کم‌هزینه‌ای برای مردم شده‌اند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های مجازی به تدریج در جایگاهی قرار می‌گیرند که نقش مهمی‌در ارتباط میان تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و متقاضیان کالا و خدمات بازی کنند و هرچه به پیش رویم، این نقش پررنگ‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به نقش و اهمیت برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی ایران گفت:‌ نمایشگاه یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی و کسب وکار است؛ ضمن اینکه غرفه شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها، محلی برای عرضه محصولات، کالاها یا خدمات و آخرین دستاوردهایی هستند که واحد تولیدی موفق به انجام آن شده است؛ ضمن اینکه نمایش اهداف سازمانی و ابعاد کسب وکار در نمایشگاه‌ها نیز از دیگر مواردی است که نشان می‌دهد آن واحد تولیدی چه برنامه‌ای برای آینده تولیدات خود دارد، همین شرایط در نمایشگاه‌های مجازی وجود دارد و همه این امکانات در ساختار نمایشگاه مجازی، قابل پیاده‌سازی است.

کلاهی خاطرنشان کرد:‌ بسیاری از کشورها پس از کرونا از ابزارهای دیگری نیز برای افزایش سهم در بازار استفاده می‌کنند و در ایران نیز کسب و کارهایی که از فناوری استفاده کرده‌اند، جای خود را در اقتصاد ایران پیداکرده‌اند و بر کسب و کارهای سنتی نیز تأثیر گذاشته‌اند، این حرکتی است که آغاز شده و اجتناب‌ناپذیر است.

وی اضافه کرد:‌ نمایشگاه مجازی می‌تواند خلاءحضور تجار خارجی را برطرف کند؛ اما ممکن است این حضور منجر به تبادلات بازرگانی مورد انتظار نشود به این دلیل که تحریم و مشکلات بانکی و پولی همچنان برقرار است. کلاهی درباره ظرفیت‌های پیش‌روی نمایشگاه «نمایشگاه مجازی» اظهار کرد:‌ برای اینکه شرکت‌ها در نمایشگاه مجازی بتواند موفق به جذب مشتری و عقد قرارداد تجاری شوند باید تلاش‌های زیادی انجام گیرد و تنها محدود به پلت‌فرم برگزاری نمایشگاه نخواهد بود.

وی با اشاره به رقابت گسترده در فضای اقتصادی کنونی اظهار کرد: در فرم سیستم حمل و نقل آنلاین شرکت‌هایی زیادی ورود کرده‌اند اما تنها بخشی از آنها فراگیر و محبوب شده‌اند و توانسته‌اند مشتری جذب کنند. شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها نیز باید بتوانند از پتانسیل برگزاری نمایشگاه به گونه‌ای استفاده کنند که بتوانند معرفی درست و کاملی از محصولات خود ارائه دهند و تکنیک‌هایی داشته باشند تا بتوانند در جذب مخاطب و عقد قراردادهای تجاری موفق عمل کنند. وی تاکید کرد: روش‌هایی که می‌تواند منجر به بازدید مخاطبان از نمایشگاه مجازی شود نیز بسیار مهم است و برای نمایشگاه پیش رو که قرار است از پنجم تا بیستم اسفند برگزار شود باید از این روش‌ها و شیوه‌هایی استفاده شود تا مخاطبان که مهم‌ترین هدف از برگزاری نمایشگاه هستند به بازدید از آن ترغیب شوند. کلاهی درباره مشوق‌های نمایشگاهی به فعالان اتاق‌های بازرگانی و اعضای تشکل‌های اقتصادی نیز اظهار کرد:‌ این مشوق‌ها می‌تواند عاملی محرک برای شرکت‌ها و فعالان اقتصادی برای حضور در نمایشگاه مجازی باشد؛ اما باید بیش از میزانی که تاکنون اطلاع‌رسانی شده است در مورد برگزاری این نمایشگاه اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا بخش عمده‌ای از فعالان اقتصادی در جریان برگزاری این رویداد قرار گیرند.
 
کد مطلب : ۲۷۵۴۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما