۰

مقایسه دوربین گلکسیS21 سامسونگ با آیفون 12اپل

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۲
مقایسه دوربین گلکسیS21  سامسونگ با آیفون  12اپل
مقایسه دوربین گلکسیS21 سامسونگ با آیفون 12اپل

آی‌تی‌من- یکی از نکات قابل توجه در در معرفی گوشی هوشمند Galaxy S21، دوربین بهبود یافته آن بود. سامسونگ در جدیدترین پرچمدار خود برخی از قابلیت‌های فیلمبرداری را ارتقا داده است، با اینحال اپل در طراحی و ساخت iPhone 12 چند ترفند خاص را پیاده کرده است که باعث شده تا دوربین آن در یکسری از بخش‌های خاص مزایایی داشته باشد.

با وجود اینکه مشخصات سخت‌افزاری دوربین گوشی هوشمند Galaxy S21 مشابه پرچمدار قبلی سامسونگ یعنی Galaxy S20 به نظر می‌رسد، اما عملکرد آن مانند این موبایل نیست. این پرچمدار جدید طبیعتا دارای قدرت پردازش بهتری است که سطح عملکرد دوربین آن را افزایش می‌دهد، همچنین این دوربین از تعداد زیادی نرم‌افزار و فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی کمک می‌گیرد که عملکرد آن را در فیلمبرداری به شدت ارتقا می‌دهد. البته همین نکته را نیز می‌توان در مورد iPhone 12 شرکت اپل گفت که دوربین آن نسبت به iPhone 11 با به‌روز رسانی همراه بوده است و شامل تعداد زیادی گزینه درجه یک برای ضبط ویدئو می‌شود.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است: کدام یک از این دو محصول از نظر کیفیت و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سطح بالاتری قرار دارد؟ برای جواب دادن به این سوال بیایید تا سخت‌افزار به کار رفته در دوربین این دو پرچمدار را بررسی کنیم. گوشی Galaxy S21 در پشت خود سه دوربین دارد، دو تا با لنز 12 مگاپیکسلی و یک دوربین با لنز تله‌فوتوی 64 مگاپیکسلی. در مقابل iPhone 12 تنها دو دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض با زاویه دید وسیع دارد. دوربین اصلی فوق عریض iPhone 12 شامل گشودگی دیافراگم f/2.4 می‌شود، در حالی که لنز Galaxy S21 با گشودگی دیافراگم f/2.2 ارایه شده است، بنابراین پرچمدار اپل در هنگام فیلمبرداری در نور طبیعی و به ویژه در نور کم، بدون استفاده از نرم‌افزارهای اضافی می‌تواند تصاویر طبیعی‌تری را بگیرد. با این حال لنز تله‌فوتوی Galaxy S21 در هنگام ضبط فیلم‌هایی که به قابلیت بزرگنمایی بیشتری نیاز دارد، عملکرد بهتری را ارایه خواهد داد. این دوربین می‌تواند تصاویر را با زوم اپتیکال تا سه برابر و با زوم دیجیتالی تا 30 برابر بزرگ کند، در مقابل این ارقام در iPhone 12 به ترتیب به دو و پنج برابر می‌رسد.

هر دو پرچمدار سامسونگ و اپل موافقان و مخالفان زیادی دارند، اما وقتی صحبت از ویژگی‌های فیلمبرداری آن‌ها می‌شود، این اختلاف بیشتر نیز خواهد شد. 

گوشی Galaxy S21 قادر به صبط ویدئوهای 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه است، در حالی که iPhone 12 تنها می‌تواند ویدئوها را به صورت 4K و با 60 فریم در ثانیه فیلمبرداری کند. همچنین دوربین هر دوی این گوشی‌ها قادر هستند تا در ضبط ویدئوهای اسلوموشن 1080p با سرعت حداکثر 240 فریم در ثانیه فیلمبرداری کند، اما تنها Galaxy S21 می‌تواند این شکل از ویدئوها را در وضوح 720p، با سرعت 960 فریم در ثانیه ضبط کند. 

در حالی که هر دو محصول دارای فناوری‌های تثبیت‌کننده بصری هستند، اما در فیلمبرداری با سرعت بیشتر، Galaxy S21 به لطف حالت Super Steady می‌تواند بسیاری از تکان‌ها و لرزش‌های دوربین را که ممکن است در ضبط ویدئو با iPhone 12 برجسته‌تر باشند، خنثی کند.

البته فیلمبرداری ویدئوهای HDR10+ با Galaxy S21 به هیچ وجه در سطح قابلیت Dolby Vision گوشی iPhone 12 که قادر است یک ویدئوی HDR و پرجنب و جوش را با سرعت 30 فریم در ثانیه ضبط کند، نیست. 

البته با وجود این مزیت، در حال حاضر نمایشگرهای زیادی وجود ندارند که بتوانند از مزایای Dolby Vision نهایت استفاد را ببرند و این امر باعث می‌شود تا از کاربردی بودن این ویژگی مقداری کاسته شود، زیرا که کاربران تنها می‌توانند در صفحه کوچکتر خود iPhone 12 از این تصاویر واضح و باکیفیت لذت ببرند.

در مورد قابلیت‌های نرم‌افزاری نیز پرچمدار سامسونگ یکسری ویژگی‌های ویرایش ویدئو را با ابزار Single Take ارایه می‌دهد. همچنین با استفاده از قابلیت فیلمبرداری تصویر در تصویر در حالت Director’s View می‌توان ویدئوهای مستند مانند خلاقانه‌ای را ضبط کرد که در آن هر دو دوربین سلفی و عقب به صورت همزمان فعال می‌شوند.

در مقابل نیز iPhone 12 یک برنامه پیچیده با نام iMovie دارد که می‌تواند در کنار Final Cut Pro ابزارهای بسیار کامل و پیشرفته‌ای را در اختیار شما قرار بدهد. 

به طور کلی در این زمینه هر دوربین بسته به ویدئوهایی که می‌خواهید ضبط کنید، شامل مزایایی می‌شوند. Galaxy S21 یکسری ابزارهای ویرایش ویدئو با تنوع زیاد دارد که برای ایجاد محتوای فوری مناسب هستند، اما iPhone 12 مجموعه‌ای از ابزارهای پیشرفته و حرفه‌ای در اختیار شما می‌گذارد که برخی از آن‌ها از فناوری زمان خود نیز جلوتر هستند.
 
کد مطلب : ۲۷۵۶۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما