کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فرمول ساخت قهرمان جعلی

25 بهمن 1399 ساعت 10:51

مولف : علی شمیرانی

چند سالی می‌شود که با پدیده پیچیده‌ای در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه هستیم و در حالیکه به هر طرف که نگاه می‌کنید با انبوهی از مسایل، مشکلات و به قولی سوژه‌ها مواجه هستید، همزمان سکوت بسیار سنگینی بر فضای رسانه‌ای و ذینفعان این حوزه نیز حاکم است که هیچ تناسبی با واقعیاتِ موجود ندارد.



این پدیده نامتقارن البته از یک جنبه دیگر هم عجیب است. به این نحو که گاهی اوقات این سکوت، جنسی خفت‌بار دارد و در شرایطی که مثلا مدیران برخی شرکت‌های واقعا خصوصی در حال خسران هستند و در خفا از عملکرد فلان مدیر دولتی به بدترین شکل ممکن یاد می‌کنند، اما نه تنها لب به گلایه و انتقادی نمی‌گشایند، بلکه با آن مدیر و مسبب مشکلات‌شان، نشست و برخواست داشته و حتی در مراسم‌های مختلف مجیز ایشان را نیز می‌گویند. خلاصه آنکه هر جا دستور برسد، حتی بیانیه حمایت از عاملان بدبختی خود نیز می‌دهند.

از آن طرف مدیر ناتوان و مشکل‌ساز هم اگر روزی و از جایی بگویند بالای چشمت ابروست، خرواری از حمایت‌های مذکور و لشگری از همان زیان‌دیدگان را برای مصاحبه و پاسخ به خط می‌کند تا نه تنها انتقادات و اتهامات را در نطفه خفه کند، بلکه افراد ناظر و بی‌اطلاع از اصل مشکلات را با این تردید مواجه کند که احتمالا حق با اوست و یک ستاره و قهرمان! از سوی رقبا در حال تخریب است.

چرایی این پدیده یعنی «حمایت قربانی از ضارب»، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. 

در این میان، برخی در ظاهر صرفا نقش قربانی و ناراضی را بازی می‌کنند و اما در پس پرده و در عمل با مقصر و مقصران مشکلات، دست در یک کاسه دارند و در شرکت‌هایشان شریک هستند. از این گروه که بگذریم، برخی نیز عافیت‌طلب بوده و به علت ترس، جانب احتیاط را پیش می‌گیرند که مبادا چیزی بگویند که با انواع سنگ‌اندازی و گره در مسیر کارشان مواجه شوند.

اما دسته سومی که شاید تا حد زیادی پاسخ این ابهام و دوگانگی عجیب را بدهد، در این ضرب‌المثل نهفته است که می‌گوید: «کسی که به دریا افتاده، مار را بغل می‌کند.»

آری! از شرکت‌هایی که بقای ایشان به مو بند است، با وام و بدهی‌های عظیمی مواجه هستند یا پول پروژه‌هایشان در نهادهای مختلف گیر است و کافیست حرفی بزنند تا با یک تلفن از سوی آن مدیر، دار و ندارشان دود شود، خیلی نمی‌توان انتظاری داشت.

این را گفتم تا بگویم فرمول ساخت یک «قهرمانِ جعلی» از یک «ناتوانِ واقعی»، اینگونه است. 
 


کد مطلب: 275635

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/275635/فرمول-ساخت-قهرمان-جعلی

ITMen
  https://www.itmen.ir