۰
با هدف ورود به بازار محتوای دیجیتال منطقه

بزرگترین مدیا پارک ایران در مشهد راه‌اندازی می‌شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۱
بزرگترین مدیا پارک ایران در مشهد راه‌اندازی می‌شود
بزرگترین مدیا پارک ایران در مشهد راه‌اندازی می‌شود

آی‌تی‌من- محمد جعفر صدیق، مشاور وزیر ارتباطات و رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در در نشست رسانه‌ای آغاز به کار نخستین «پارک تولید محتوای دیجیتال کشور» در مشهد، اظهار داشت: تعهد ما به امام رئوف‌مان و افتخار خدمت در جوار ایشان، دلیل اصلی ایجاد نخستین مرکز نوآوری محتوای دیجیتال کشور در مشهد است که امیدواریم به برکت نام امام رضا(ع) از طریق این پارک گسترش جهش‌وار تولیدات محتوای دیجیتال در سطح ملی و بین‌المللی را شاهد باشیم.

رییس پارک فاوای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: پارک‌های فاوا نهادهای دولتی هستند که شرکت‌های تابعه قوت آن‌ها به شمار می‌روند و همزمان صدای بخش خصوصی هستند و موجب رشد اقتصادی و گسترش تکنولوژی می‌شوند.

وی اضافه کرد: مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک، چهار پروژه پیشران مهم دارد که یکی از این دو پروژه با همت شرکت پیشگامان فرارسانه سروش که یکی از شرکت‌های خانواده پارک نیتک است، شکل گرفته و آن تولید محتوای دیجیتال است و پروژه دیگر توسعه‌‌ خدمات ابری به همت شرکت گرین‌وب است.

صدیق وظیفه مرکز نوآوری تولید محتوای دیجیتال کشور را نیز حمایت از بخش خصوصی و تامین و توسعه تکنولوژی و رقابتی‌کردن شرکت‌ها دانست و عنوان کرد: ما باید بازار منطقه را به‌دست بگیریم تا بتوانیم از طریق مراکز نوآوری، صادرات محتوای فرهنگی داشته باشیم چراکه این کار برای ما آورده اقتصادی در بر دارد،. این‌گونه هم محصول فرهنگی‌مان را صادر می‌کنیم و هم ترافیک دیتای‌ تولیدی ما افزایش یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ترافیک دیتای صادراتی ما ۱۰ درصد است که باید افزایش یابد تا همان مقدار که از دنیا داده می‌گیریم، به دنیا داده تولید داخلی عرضه کنیم.

مشاور وزیر ارتباطات گفت: پارک نیتک، نخستین مرکز تولید محتوای دیجیتال ملی و بین‌المللی در منطقه است که مجوز فعالیت فرامرزی دارد، از این‌رو به‌زودی وارد بازارهای منطقه، نظیر هرات خواهیم شد.

حمیدرضا بحرینی، مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک نیز در این نشست با بیان اینکه تولید محتوای دیجیتال به نسبت سایر صنایع جز زود بازده‌ترین و کم ریسک‌ترین حوزه‌های سرمایه گذاری است، تصریح کرد: دلیل این مهم، نسبت بسیار کمتر میزان سرمایه‌گذاری در یک محصول محتوایی، به نسبت سایر صنایع است و بازخورد از مصرف‌کننده محتوا، نتیجه موفقیت یا عدم موفقیت محصول محتوایی را در سریع ترین زمان مشخص می‌کند.

وی اضافه کرد: تجربه بیش از یک دهه تولید محتوا ازسوی گروه شرکای ما بر بسترهای مختلف، مثل تلویزیون و شبکه‌های مجازی و همین‌طور ایجاد دو شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه تولید محتوا در دو سال گذشته و برگزاری رویدادهای مختلف، از جمله «کودک آنلاین»، این را به ما نشان می‌دهد که پیش نیاز ورود به این بازار، ایجاد یک اکوسیستم در حوزه تولید محتواست که ما این پروسه را در سه بخش ایجاد «مرکز نوآوری در حوزه تولید محتوا»، ایجاد «بازار ملی محتوای دیجیتال» و خدمات «تجارت آنلاین» که سو گیری آن، موضوع عرضه و تولید محتوا در سطح بین المللی است، برنامه ریزی و عملیاتی کرده ایم.

بحرینی عنوان کرد: در این مرکز نوآوری یک زیست‌بوم تخصصی کسب و کار راه اندازی می‌شود و در قالب یک شبکه فراگیر با رویکرد توسعه زیست بوم محتوای دیجیتال، به انتخاب افراد، تیم‌ها و استعدادهای محلی، آموزش و توانمندسازی آن‌ها، ایجاد کسب و کارهای نوآور و خلاق در حوزه محتوای دیجیتال، توسعه بازار کسب و کار در داخل و به ویژه خارج کشور می‌پردازیم و در نهایت یک شبکه کارآفرین و نوآور تولید محتوایی ایجاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: این مرکز با پیش بینی سرمایه گذاری 240 میلیارد ریالی در فضایی بالغ بر سه هزار مترمربع در یکی از طبقات ساختمان مرکزی پست خراسان رضوی در حال آماده‌سازی است که حدود یک سوم آن استودیوهای هشت‌گانه صوتی و تصویری و ازمایشگاه تولید محتواست.

مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک ادامه داد: در این مرکز 8 استودیو راه اندازی خواهد شد که شامل چهار استودیوی تصویری که بزرگترین آن 200متر مربع است و چهار استودیوی صوتی که بزرگترین آن 50 متر مربع خواهد بود.

وی بخش دیگر این مرکز را فضای کار اشتراکی برای استقرار افراد و تیم‌ها و شرکت‌های نوپا خواند و گفت:  بالغ بر یکهزار و  300 مترمربع مساحت دارد و پیش‌بینی 300 میز کار در این فضا شده و مابقی این مرکز فضاهای عمومی‌ جلسات و ورک‌شاپ‌ها خواهد بود که هم اکنون در حال ساخت و ساز آن هستیم و در اسفندماه به صورت رسمی‌بهره برداری خواهد شد.

مهندس بحرینی گفت: از اهداف اصلی تاسیس این مرکز نواوری می‌توان به تیم‌سازی در حوزه تولید محتوا که در بخش اکادمی‌مرکز صورت می‌گیرد، حمایت از تیم‌ها و شرکت‌های نوپا که در فرآیند شتابدهنده مرکز انجام می‌گیرد و بازارسازی و تجاری سازی که در استارت‌اپ استودیو این مرکز متمرکز خواهد بود، اشاره کرد.

وی افزود: این مرکز یک رسالت ویژه هم به دلیل هم جواری با کشور هم زبان افغانستان دارد و به عنوان مرکز تبادل فرهنگی و تولید محتوا عمل خواهد کرد.

وی اظهارکرد: این اکوسیستم جهت ایجاد چرخه تجاری‌سازی و بازارسازی، در تلاش است با توجه به این‌که یکی از اثرات افزایش نرخ دلار، توجیه اقتصادی فعالیت بین‌المللی در این عرصه و صادرات خدمات محتوایی می‌باشد به ایجاد ثروت برای فعالین این حوزه همت گمارد.

وی با بیان اینکه در این حوزه، ما خدماتی را در سطح ملی با عنوان خدمات تجارت آنلاین با نام obs تعریف کرده‌ایم و در دو سطح ارایه خواهد شد، تصریح کرد: یک روش کارگزاری فروش دارایی‌هایی محتوایی در سطح بین الملل است و با ثبت نام در پلتفرم این امکان برای تمام افراد و تیم‌ها و شرکت‌ها فراهم می‌شود که دارایی محتوایی قابل فروششان را در تمامی‌فروشگاه‌های بین المللی عرضه و درآمد حاصل از فروش این دارایی‌ها را نیز از طریق پلت فرم obs دریافت کنند. روش دوم این‌که با ثبت نام در پلت فرم obs و معرفی توانمندی‌های خود، این امکان برایشان فراهم می‌شود تا پروژه‌های بین المللی را متناسب با توانایی خود دریافت، اجرا کرده و درآمد کسب کنند.

مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک افزود: یکی دیگر از خدمات اصلی این بخش، ارایه زیرساخت ابری تولید محتوا است که در آن نرم‌افزارهای پرکاربرد این حوزه که نیاز به منابع سخت افزاری دارد را در قالب یک میز کار مجازی در پلت فرم ابری در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می‌دهد. به‌نوعی می‌توان گفت که اگر در واقعیت در حال ایجاد 300 میز کار فیزیکی هستیم، در پلت فرم OBS می‌توانیم بیش از چندصد میزکارمجازی  بدون محدودیت زمانی و مکانی ایجاد کنیم.

بحرینی خاطرنشان کرد: فاز اول پلت فرم obs نیز همزمان با افتتاح مرکز، رونمایی و در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

وی تمامی ‌اجزای معرفی شده این اکوسیستم را بستری جهت توسعه و رشد هدفمند صنایع خلاق محتوایی در سطح ملی دانست و اظهار امیدواری کرد: با ایجاد هم افزایی در اکوسیستم تولید محتوای دیجیتال، بتوان عرصه مطلوبی را برای بروز خلاقیت در افراد و تیم‌ها ایجاد کرد.

 
کد مطلب : ۲۷۵۶۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما