کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

ارزرمزها در اقتصاد و تجارت کشور یک فرصت است

اتاق بازرگانی تهران , 28 بهمن 1399 ساعت 12:06

به اعتقاد عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، رمز ارزها نه تنها برای اقتصاد کشور تهدید نیست، بلکه فرصتی است که باید از آن برای ترمیم بخشی از آسیب‌های وارد شده به اقتصاد و تجارت کشور، استفاده کرد.



آی‌تی‌من- به گفته علیرضا کلاهی صمدی، در حال حاضر رمز ارزها در کشور نه تنها تولید می‌شود بلکه عموم جامعه به سمت خرید و فروش آن نیز گرایش پیدا کرده‌اند، حال آنکه دولت با تعلل در تدوین قوانین و مقررات مربوط به ارزها دیجیتال، عملا عمده فعالیت‌ها در این حوزه از سوی کاربران این ارزها را به سمت فعالیت‌های زیرزمینی سوق داده‌است.

وی استفاده از رمز ارزها برای تبادلات مالی بنگاه‌های اقتصادی و تجار و بازرگانان را یک فرصت دانست و با بیان اینکه در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی، به پذیرش ارز رمزها روی آورده‌اند، افزود: از سال گذشته، تلاش‌هایی از سوی بخش‌خصوصی در راستای متقاعد کردن دولت و بانک مرکزی برای پذیرش ارز رمزها در مبادلات پولی کشور صورت گرفت و نمایندگان بخش‌خصوصی بر این نکته تاکید کردند که فرآیند جهانی شدن ارز رمزها به سرعت در حال انجام است و ایران نیز باید از این قافله عقب نماند، اما رویکرد مسولان دولتی به این پدیده نو در نظام پولی و مالی جهان، همچنان بلاتکلیف است در حالی که اگر دولت اقدام به تدوین قوانین و دستورالعمل‌های استفاده از ارز رمزها می‌کرد، با پذیرش این ارزها در اسناد مربوط به گمرک و نزد بانک مرکزی، بخش بزرگی از مشکلات تبادلات مالی میان شرکت‌های ایرانی و شرکای تجاری آنها برطرف شده بود.

کلاهی افزود: استخراج ارز رمزها در داخل ایران، یک فرصت تاریخی است چرا که با استفاده از ظرفیت خالی تولید برق در نیروگاه‌ها، می‌توان برق مازاد را با قیمت مناسب در اختیار استخراج‌کنندگان ارز رمز قرار داد و دو طرف از منافع آن بهره‌مند شوند.

به گفته وی، ظرفیت تولید برق در ایران سالانه عددی در حدود 600 میلیارد کیلووات ساعت است در حالی که طی سال گذشته، کل تولید برق در کشور در حدود 284 میلیارد کیلووات ساعت بود. بنابراین، در حدود 50 درصد از توان تولید برق در کشور بلااستفاده است که می‌توان آن را در استخراج ارز رمزها به کار گرفت.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، افزود: در حال حاضر فروش برق از سوی دولت به مزارع استخراج ارز رمزها در کشور که قانونی و دارای مجوز فعالیت رسمی‌است، گران است و عملا سرمایه‌گذاری در این بخش را مخاطره‌آمیز کرده‌است، در حالی که فعالیت این واحدها به گونه‌ای است که می‌توان هر زمان که نیاز مصرف عمومی‌برق در کشور ضروری بود، برق این مزارع را قطع کرد و در مواقع غیر ضرور دوباره وصل کرد و تولید رمز ارز دچار اخلال نمی‌شود، حال آنکه واحدهای تولیدی مانند فولاد و آلومینیوم نیاز متناوب به برق دارند و با قطع مقطعی و کوتاه برق در این واحدها، مشکلات عدیده‌ای در تولید محصولات این صنایع ایجاد می‌شود.

وی گفت: دولت باید تعلل‌ها را کنار گذاشته و با تدوین فرمول مالی مناسب، برق اضافی و بدون تقاضا را با نرخ قابل قبول و با تخفیف، در اختیار استخراج‌کنندگان ارز رمز بگذارد و مقرراتی را نیز برای تبادلات این ارزها و استفاده بنگاه‌ها و افراد در داخل کشور، تدوین کند.
 


کد مطلب: 275681

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/275681/ارزرمزها-اقتصاد-تجارت-کشور-یک-فرصت

ITMen
  https://www.itmen.ir