۰

مایکروسافت: آمریکا مقررات رسانه‌ای استرالیا را سرمشق قرار بدهد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۹
مایکروسافت: آمریکا مقررات رسانه‌ای استرالیا را سرمشق قرار بدهد
مایکروسافت: آمریکا مقررات رسانه‌ای استرالیا را سرمشق قرار بدهد

آی‌تی‌من- برد اسمیت، رییس هیات مدیره مایکروسافت در یک پست وبلاگی این خواسته را مطرح کرده است. ایده تسهیم سود که در طرحی جنجالی در پارلمان استرالیا مطرح است؛ با واکنش شرکت‌هایی مانند گوگل مواجه شده است. گوگل تهدید کرده که اگر این قانون تصویب شود، موتور جست‌وجوی خود را در استرالیا مسدود می‌کند. اما مایکروسافت معتقد است که این ایده عالی است و باید از سوی آمریکا هم مورد توجه قرار بگیرد. اسمیت نوشت: شنیده‌ایم که مردم می‌پرسند آیا مایکروسافت از پیشنهاد مشابهی در آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا و سایر کشورها حمایت می‌کند؟ پاسخ کوتاه «بله» است.

مشخصا به نظر می‌رسد که اسمیت طرفدار شیوه «داوری بیس‌بال» برای تعیین قیمت منصفانه‌ای است که ناشران رسانه بابت محتوای تولیدی خود دریافت می‌کنند. بر اساس مقررات پیشنهادی در استرالیا، یک داور مرضی‌الطرفین، از شرکت‌های بزرگ فناوری مانند فیس‌بوک و گوگل و روزنامه‌های بزرگ خواهد خواست که با مذاکره، قیمت منصفانه را تعیین کنند.  اسمیت نوشت: گوگل شدیدا معترض به این «داوری بیس‌بال» است و آن را ناعادلانه می‌داند. استدلال گوگل این است که این نوع از داوری، فقط وقتی مناسب است که دو طرف، قیمت‌هایی نزدیک به هم در نظر داشته باشند که به گفته گوگل، بین آنچه موسسات خبری طلب می‌کنند و آنچه گوگل برای پرداختش آماده است، فاصله زیادی وجود دارد. رییس هیات مدیره مایکروسافت افزود: اما گوگل فراموش کرده که عدم تعادل در چانه‌زنی است که این اختلاف را به وجود آورده است. 

به نوشته اسمیت، سرویس جست‌وجوی بینگ مایکروسافت، کمتر از 5 درصد سهم بازار دراسترالیا دارد که بسیار کوچک‌تر از سهم 15 تا 20 درصدی آن در جست‌وجوهای موبایل و دسکتاپ ایالات متحده و 10 تا 15 درصدی در بازار کانادا و انگلیس است. وی نوشت: ولی ما اطمینان داریم که با یک چشم‌انداز واقع‌بینانه، می‌توانیم سرویسی را که استرالیایی‌ها می‌خواهند و  نیاز دارند، ایجاد کنیم و بر خلاف گوگل، آماده‌ایم که الزامات قانون جدید، شامل تسهیم درآمد با موسسات خبری را بپذیریم.

اسمیت افزود: نکته مهم، ایجاد یک بازار رقابتی است که دولت بتواند در آن تسهیل‌گری بکند. ولی همان گونه که شفاف گفته‌ایم، ما حاضریم یک سرویس جست‌وجوی با کیفیت با حاشیه سود پایین‌تر از گوگل و با بازگشت اقتصادی بالاتر برای رسانه‌ها ایجاد کنیم.
 
کد مطلب : ۲۷۵۶۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما