کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آموزش و فرهنگ‌سازی حلقه مفقوده استفاده از بلاکچین

29 بهمن 1399 ساعت 11:41

وبینار «بررسی کاربرد فناوری بلاکچین در زنجیره تأمین مالی و زنجیره ارزش» به‌طور مشترک میان کمیسیون بازار پول و سرمایه و کمیسیون صنایع اتاق ایران برگزار شد. در این نشست ضمن معرفی این مفهوم، بر ضرورت آموزش و تجهیز زیرساخت‌های فنی، فرهنگی و اجتماعی آن تاکید شد.



آی‌تی‌من-  پیمان مولوی دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران در ابتدای این نشست به ارایه برخی توضیحات درباره مفهوم بلاک‌چین پرداخت. طبق توضیحات او و به زبان ساده، بلاک‌چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دست‌کاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.

مفهوم بلاک چین اولین بار با پیدایش بیت کوین به وجود آمد و پادشاه ارزهای دیجیتال از این راهکار برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران بهره برد.

او بر این باور است که به‌رغم اهمیت بلاک چین در زنجیره تأمین مالی در کشورهای دنیا اما هنوز درک دقیقی از این مفهوم در کشور وجود ندارد. مولوی همچنین نبود شفافیت را یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های بلاک‌چین در کشور دانست و در این زمینه خواستار توسعه این مفهوم به‌ویژه از سوی اتاق‌های بازرگانی شد.

بعدازآن، محمدرضا قدوسی کارشناس رمز ارز و ارز دیجیتال گفت: بلاک‌چین در شرایطی به وجود آمد که اعتماد به روش‌های سنتی در تجارت از بین رفت و یک سیستم و نظام جای این روش‌ها ابداع شد. طبق توضیحات قدوسی، «اعتماد به انجام تراکنش‌های صحیح» و «اعتماد زدایی به انجام تعهدات»، دو مزیت اصلی بلاک چین‌ها به شمار می‌روند. ضمن اینکه منجر به ایجاد جریان اطلاعات شفاف نیز می‌شوند.

حاضران در این نشست تاکید کردند که آموزش و فرهنگ‌سازی دو فاکتور مهمی ‌هستند که باید برای استفاده از این رمزارزها مورد توجه قرار گیرند. در همین زمینه، سادینا آبایی نایب‌رییس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران اظهار کرد: علی‌رغم اینکه اقتصاد پلتفرمی ‌زیرشاخه صنعت است اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم این اقتصاد را جا بیندازیم.

او آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی، اجتماعی و فرهنگی بلاک‌چین‌ها را مهم‌ترین اولویت در شرایط فعلی عنوان کرد و همچنین بر ضرورت آشنایی کسبوکار با این فناوری به صورت تخصصی تاکید کرد.
 


کد مطلب: 275694

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/275694/آموزش-فرهنگ-سازی-حلقه-مفقوده-استفاده-بلاکچین

ITMen
  https://www.itmen.ir