کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پرداخت ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از آسیب کرونا

ايسنا , 4 اسفند 1399 ساعت 13:02

رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه تامین نیاز واردات کشور از طریق درآمدهای نفتی به کمتر از نصف رسیده است، گفت: عمده ارز مورد نیاز کشور از طریق صادرات غیرنفتی تامین شده و در سال جاری ۷۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از آسیب ناشی از کرونا با نرخ ۱۲ درصد پرداخت شده است.



آی‌تی‌من-  عبدالناصر همتی که در رأس هیأتی از معاونان و مدیران بانک مرکزی به استان همدان سفر کرده است، در «جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی» این استان با اشاره به شرایط خاص کشور و فشار حداکثری ناشی از تحریم‌ها طی دو سال و نیم اخیر گفت: در طول مدتی که تحریم‌ها به اوج خود رسید توانستیم با هدایت مقام معظم رهبری تحریم‌ها را خنثی و از شرایط سخت عبور کنیم.

رییس کل بانک مرکزی درباره تجارت خارجی گفت: از ابتدای سال تا به حال ۳۲ میلیارد دلار برای واردات تامین شده است که از این میزان ۹.۲ میلیارد دلار توسط بانک مرکزی و مابقی توسط صادرکنندگان تأمین ارز شده است و توانستیم طی این مدت کشور را عمدتاً با صادرات غیرنفتی اداره کنیم؛ به بیان دیگر بیش از ۲۲ میلیارد دلار از تامین ارز واردات کشور از محل صادرات غیر نفتی بوده است.

وی افزود: در گذشته حدود ۷۰ درصد نیاز وارداتی کشور توسط دولت و به واسطه درآمدهای نفت و گاز تأمین می‌شد، اما در حال حاضر این رقم به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است. 

همتی یادآور شد: رشد اقتصادی در شش ماه ابتدای امسال مثبت بوده است و بر اساس برآوردها و اطلاعات بخش‌ها انتظار می رود این روند در ۹ ماهه سال جاری نیز ادامه یابد.  رییس کل بانک مرکزی با بیان تأمین مالی ۷۵ هزار میلیارد تومانی شبکه بانکی برای حمایت از آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا با نرخ ۱۲ درصد گفت: با کمک دولت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به صورت قرض‌الحسنه به صورت وام به سرپرستان خانوارها پرداخت شد.

طبق اعلام  بانک مرکزی، رییس کل این بانک ضمن تاکید به درنظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و وجود محدودیت منابع، عملکرد بانک‌ها را در زمینه اعطای تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به تولیدکنندگان را قابل قبول دانست و گفت: اگرچه مشکلات ایجاد شده در فضای کسب و کار به دلیل شیوع بیماری کوید ۱۹ فشار مضاعفی برای اصناف ایجاد کرده است لیکن در طرف مقابل نیز باید به محدودیت‌های نظام بانکی توجه شود، چرا که اعطای سود به سپرده‌گذاران را نباید از نظر دور داشت، ضمن آنکه علیرغم همه محدودیت‌ها، نظام بانکی در تخصیص بهینه منابع و با توجه به محدویت‌ها، همواره حامی فضای کسب و کار و تولید بوده است.
 


کد مطلب: 275738

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/275738/پرداخت-۷۵-هزار-میلیارد-تومان-تسهیلات-حمایت-آسیب-کرونا

ITMen
  https://www.itmen.ir