۰

عربستان هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۷
عربستان هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد
عربستان هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد

آی‌تی‌من-   امروزه در بسیاری از کشورهای ثروتمند و فقیر جهان، پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده کالا و خدمات، به امری مرسوم و غیرقابل‌انکار تبدیل شده است. عربستان سعودی نیز به‌عنوان کشوری که به ثروتمندی و اقتصاد نفتی‌اش شهره است، در چند سال اخیر با توجه به کاهش قیمت نفت و به سبب آن، کاهش منابع درآمدی در پی توسعه اقتصاد غیرنفتی خود بوده است.

از این‌رو باهدف افزایش درآمدهای غیرنفتی، شروع به ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید با عناوین مختلف کرده است؛ این اتفاق سبب شده تا سیاست «بدون مالیات، از گهواره تا گور» پایان یابد. برای مثال یکی از پایه‌های مالیاتی، مالیات بر ارزش‌افزوده است، که مشمول کالا و خدمات مختلفی شده است.

یکی از مواردی که در زمره خدمات مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده در نظر گرفته شده، تبلیغات اینفلوئنسر‌ها در شبکه‌های اجتماعی ‌است. در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی اداره کل زکات و مالیات عربستان سعودی اعلام کرد، طبق مفاد سیستم مالیات بر ارزش افزوده و مقررات اجرایی آن، مشاهیر شبکه‌های اجتماعی با درآمد سالانه بیش از ۳۷۵ هزار ریال سعودی که به این فعالیت اقتصادی مستمر می‌پردازند، مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده هستند.

این در حالی است که بنابر گزارش روزنامه‌های سعودی در بین شبکه‌های اجتماعی فعال در این کشور پلتفرم اسنپ‌چت با ۴۸ درصد مصرف کاربران عربستانی در صدر استفاده قرار دارد و ۲۹ درصد از اینستاگرام، ۲۳درصد از توییتر و ۹ درصد از یوتیوب استفاده می‌کنند. همچنین درآمد افراد مشهور که تعداد آن‌ها در سال ۲۰۱۹ به ۱۰۰۰ نفر معروف و مشهور رسیده است، در شبکه‌های اجتماعی از تبلیغات، با توجه به میزان نفوذ و تعداد دنبال کنندگان افراد در بسترهای ارتباطی، از ۳ هزار ریال شروع می‌شود و برای یک تبلیغ به ۷۵ هزار ریال می‌رسد.

 مصوبه مجلس شورای سعودی برای جلوگیری از فرار مالیاتی
در ۱۵ اکتبر سال ۲۰۲۰، مجلس شورای سعودی مصوبه‌ای در راستای تلاش مضاعف برای جمع‌آوری مالیات بر ارزش‌افزوده از مشاهیر شبکه‌های اجتماعی به تصویب رسانده است. علت این تصمیم، فرار برخی از افراد مشهور با ثبت‌نام نکردن در سیستم اداره زکات و مالیات، از پرداخت مالیات بوده است. از این رو اینفلوئنسر‌ها برای ثبت‌نام دیرهنگام باید ۱۰ هزار ریال جریمه نقدی پرداخت کنند، علاوه بر ۵ درصد مالیات برای هر تبلیغ فراموش شده و همچنین مجازات ۵ تا ۲۵ درصد عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی، و در نهایت ۵ درصد جریمه ماهیانه برای تأخیر در پرداخت. همچنین پیش ‌ازاین مصوبه، این مجلس از سازمان غذا و دارو عربستان درخواست داشته تا اقدامات سخت‌گیرانه‌تر و مجازات لازم برای مهار تبلیغات گمراه‌کننده افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۵۸۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما