۰

استفاده از هوش مصنوعی برای رصد تخلفات در بازار سرمایه

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۸
استفاده از هوش مصنوعی برای رصد تخلفات در بازار سرمایه
استفاده از هوش مصنوعی برای رصد تخلفات در بازار سرمایه

آی‌تی‌من-  روح الله دهقان با اشاره به سامانه‌های نظارتی سازمان بورس گفت: ناظر بازار به صورت زنده دیتاهای نظارتی تولیدی را دریافت و بر این مبنا نظارت می‌کند. با توجه به گسترش نیازمندی‌های نظارتی ناظر بازار از زمانی که بستر الکترونیکی سامانه معاملات فراهم شده است سامانه‌های نظارتی متعددی توسط شرکت مدیریت فناوری توسعه پیدا کرده و در اختیار ناظران بازار قرار گرفته است. تقریبا در 10 سال گذشته یکی از مهمترین این سامانه‌ها، سامانه‌ای به اسم بیدار یا ‌بستر یکپارچه دسترسی به اطلاعات راهبردی، بوده که این سامانه توسط شرکت مدیریت فناوری بورس توسعه پیدا کرده است.

به گفته دهقان، سامانه کاملا در اختیار متخصصان داخلی شرکت است و این سامانه با تجمیع اطلاعات مختلف معاملات پس از معاملات دارایی افراد و تمام مواردی که مد نظر ناظر بازار و مورد نیازش بوده است سعی کرده گزارش‌ها و هشدارهای مورد نیاز را در اختیار ناظر بازار قرار بدهد.
وی افزود: این سامانه تقریبا عمر ده ساله دارد. قبل از آن سامانه‌های جزیره‌ای را داشتیم. هر بخشی از نظارت به یک منظور خاصی، یک سامانه خاص در اختیار داشت اما از زمان ایجاد سامانه بیدار، ما تمام این سامانه‌ها را داخل سامانه واحد نظارتی تجمیع کردیم از آن به بعد مرجع عمده نظارت‌های بازار سامانه بیدار است. گزارش‌های متعددی را می‌گیرد و تمام اطلاعات مورد نیاز را به صورت تجمیع شده در اختیار ناظر قرار می‌دهد.

وی گفت: با توجه به افزایش معاملات  بازار در سال 99 و افزایش ورود مردم به بازار سرمایه، شاید می‌شود گفت این نظارت‌ها ممکن است با کندی همراه بوده  اما  وقتی حجم معاملات زیاد میشود قاعدتا ممکن است کندی‌هایی داشته باشد اما از نظر دسترسی سامانه ما ایرادی نداشتیم.

به گفته این مقام مسوول، لاگ سامانه‌های‌مان کاملا از ابتدای سال مشخص است و از کسانی که از ما سوال کردند این لاگ‌ها را در اختیارشان گذاشتیم. باوجود اینکه فشار زیادی که در سال 99 به سامانه وارد شده است اما سامانه همیشه فعال بوده و گزارش‌های مورد نیاز را در اختیار ناظر قرار داده است. 

دهقان تاکید کرد، با توجه به افزایش حجم معاملات در سال آینده به دنبال این هستیم که از هوش مصنوعی برای جلوگیری از تقلب‌ها استفاده بکنیم و زیرساخت‌های جدید را تعریف می‌کنیم که بتوانیم پاسخگوی حجم زیاد اطلاعات باشیم.

 
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۷۵۸۸۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما