۰
تشکر ویژه نایب‌رییس مجلس از اقدامات اپراتور اول

چهارمین سایت 5G همراه‌اول در تهران افتتاح شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۲
چهارمین سایت 5G همراه‌اول در تهران افتتاح شد
چهارمین سایت 5G همراه‌اول در تهران افتتاح شد

آی‌تی‌من-  آیین افتتاح چهارمین سایت 5G همراه‌اول روز قبل در مجموعه باغ کتاب تهران با حضور علی نیکزاد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، مهدی اخوان بهابادی مدیر عامل همراه‌اول، جلالی مدیرعامل باغ کتاب تهران و جمعی از اصحاب رسانه و مدیران حوزه ارتباطات کشور برگزار شد.

 سرمایه گذاری 11 هزار میلیارد ریالی همراه‌اول 
اخوان بهابادی در این مراسم ضمن خیرمقدم به نایب رییس مجلس با بیان اینکه «همراه‌اول» نخستین و بزرگترین اپراتور ارتباطی کشور است، اظهار کرد: امروز 100 میلیون سیم‌کارت دست مردم شریف کشورمان داریم و نخستین اپراتوری هستیم که در HLR به این رکورد رسیدیم؛ این تعداد سیم‌کارت که از تعداد جمعیت کشور نیز بیشتر است، به غیر از گوشی مشترکان بعضا در دستگاه‌های مختلف استفاده و بکار گرفته می‌شود.

مدیرعامل همراه‌اول در ادامه گفت: پیش بینی می‌شود همپای توسعه اینترنت اشیاء، در سال‌های آینده تعداد اشیای متصل به شبکه بسیار بیشتر از انسان‌ها شود؛ به‌عنوان مثال مقوله هوشمندسازی کنتورها که چندین سال است توسط همراه‌اول در دستور کار اجرا قرار گرفته یک نمونه در حال تسری به سایر بخش‌ها و صنایع است که استفاده بهینه از منابع و صرفه جویی اقتصادی را به ارمغان می‌آورد.

وی به حضور فعال و پای‌کار همراه‌اول در متن شیوع کرونا پرداخت و گفت: علاوه بر اینکه در سال‌جاری به‌علت شیوع کرونا میزان مصرف اینترنت مردم بسیار زیاد شد که ظرفیت‌های آن را فراهم کردیم، همراه‌اول شانه‌هایش را زیر بار پروژه بزرگ حوزه مدارس و دانش آموزی قرار داد و «سرویس شاد» را آغاز کرد که تماما توسط این شرکت طراحی و اجرا شده و پشتیبانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران نگاه جدی به مقوله بومی‌سازی در همراه‌اول را دستاورد دیگر این شرکت عنوان کرد و گفت: یک‌سال است مرکز تحقیق و توسعه در همراه‌اول ایجاد کردیم و در سال‌جاری و در راستای تحقق شعار سال در بحث جهش تولید و حمایت از تولید داخل، همراه‌اول قرارداد تامین ۱۳هزار آنتن شبکه را به مبلغ بالغ بر 11هزار میلیارد ریال با تامین کنندگان داخل منعقد کرد که کیفیت‌شان مطابق استانداردهای بین المللی است. این اولین باری است که بزرگترین اپراتور خاورمیانه در این حجم سفارش خرید آنتن را منعقد می‌کند.

وی گفت: بومی‌سازی در حوزه‌های مختلف را در دستور کار داریم تا در سال‌های آینده بتوانیم تا حد ممکن قطع کامل وابستگی به تأمین‌کنندگان خارجی را داشته باشیم.

اخوان بهابادی درباره مقوله 5G نیز اظهار کرد: امسال وارد بهره برداری تجاری از 5G شدیم و آغاز این کار را از جوار حرم مطهر امام رضا(ع) داشتیم و بعد از آن به تهران آمدیم زیرا انتخاب نقاط ما کاملا هدفمند و با برنامه است.

مدیرعامل همراه‌اول گفت: به عنوان مثال پیام افتتاح سایت 5G ما در باغ کتاب تهران به دلیل اهمیت ویژه حوزه دانش برای ماست، هر چند شاید از منظر مقوله درآمدزایی چندان اولویت بالایی نداشته باشد؛ همچنین ظرف این هفته سایت نسل پنجم شهر مقدس قم نیز افتتاح می‌شود و بعد از آن مابقی شهرها نیز به مرور تحت پوشش قرار می‌گیرد.

براساس اظهارات مدیرعامل همراه‌اول، مقدمات رونمایی از سایت‌های نسل پنجم دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف و تهران نیز آماده شده و بزودی وارد مرحله بهره‌برداری می‌شوند.

 تشکر ویژه نایب رییس مجلس از همراه‌اول 
علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی ‌نیز که به‌عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشت، با بیان اینکه آینده از آن کسانی است که با اخلاق و معنویت و متکی بر دانش در فضای مجازی و مقولات فناورانه‌ای که دنیا به سمت آن می‌رود، حرکت می‌کنند، اظهار کرد: اهمیت فضای مجازی در عصر حاضر واضح و مبرهن است؛ کما اینکه رهبر انقلاب اسلامی‌نیز پیش از این فرمودند اگر امروز رهبر انقلاب نبودم، مسوول فضای مجازی می‌شدم.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به جایگاه خاص فضای مجازی در نظر رهبری افزود: تغییرات جهان بعد از کرونا نیز این اهمیت را به عینیت رساند؛ به عنوان مثال، زمانیکه شبکه دانش آموزی «شاد» راه‌اندازی شد، نظام آموزشی کشور به اهمیت فضای مجازی پی برد و همگان متوجه شدند که آینده از آنِ فضای مجازی است.

وی همچنین با بیان اینکه مفهوم حکمرانی دستخوش تغییرات عدیده‌ای شده است، گفت: در حال حاضر حکمرانی‌های قبلی برای فضای مجازی کافی نیست؛ زیرا به‌عنوان مثال انتخاب دست دانش‌آموز است که از معلم یاد بگیرد یا به شکلی دیگر.

نیکزاد با تأکید بر اینکه کسانیکه در جهان بر فضای مجازی حکمرانی می‌کنند تعمدا با ارزش‌های خودشان در حال پیش بردن کارها هستند، گفت: شاید یکی از دلایلی که رهبری گفتند اگر در این جایگاه نبودم مسوول فضای مجازی می‌شدم، همین باشد که این فضا بدون توجه به أصول ارزشی ما در حال حکمرانی بر جهان است.

نایب رییس مجلس ادامه داد: بنابراین ما مجبوریم یا درون این فضا با گردانندگانش که تعمدا ارزش‌های خودشان را در حال پیش بردن هستند، باشیم یا مستقل شویم.

وی راهکار را در تحقق شبکه ملی اطلاعات دانست و افزود: در همین راستا تشکر ویژه دارم از همراه‌اول که برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات اقدام به تأمین اینترنت پرسرعت در کشور کرده است.

نیکزاد توزیع عادلانه اینترنت در همه نقاط ایران و تأمین اینترنت امن و سالم را از پیش نیازهای تحقق شبکه ملی اطلاعات دانست و گفت: لازمه حکمرانی و حضور در فضای مجازی، اینترنت پرسرعت است و لذا بار دیگر از همراه‌اول بابت افق بلند دیدشان تشکر می‌کنم.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی‌اهتمام جدی بر توسعه عادلانه اینترنت پرسرعت، امن و سالم را یک ضرورت دانست و ابراز کرد: اگر اینترنت پرسرعت داشته باشیم، می‌توانیم کارهایمان را در شبکه ملی اطلاعات خودمان انجام دهیم و دیگر نیازی به رفت و برگشت به سرورهای خارجی نداریم؛ البته در قلب اروپا و امریکا هم برای سنین مختلف اینترنت‌های مختلفی را در نظر می‌گیرند، ولی در ایران این کار برنامه خاصی ندارد.

 ارایه یوزکیس جدید 5G توسط همراه‌اول
مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه‌اول هم در جریان این رویداد، یوزکیس دیگری از سرویس‌های قابل ارایه توسط 5G را معرفی و برای نخستین بار ارایه کرد تا بار دیگر تأکیدی بر تمرکز همراه‌اول بر ارایه سرویس‌ها و یوزکیس‌های این نسل از فناوری داشته باشد.

در این یوزکیس که سرور آن در دیتاسنتر ابری همراه‌اول قرار گرفته و سرویس آن در یکی از سالن‌های باغ کتاب تهران در معرض دید عموم قرار گرفته است، مودمی ‌به شبکه5G  همراه‌اول متصل شده است و ویدئویی از طریق آن با کیفیت 4K و بدون هیچگونه تأخیر به نمایش گذاشته شده است.
لازم به ذکر است، همراه‌اول که از سال ۱۳۹۵ ورود به فناوری 5G را آغاز کرده و با استفاده از توان داخلی شامل تیم‌های فنی اپراتور و شرکت‌های ایرانی، فرآیند بومی‌سازی این فناوری (نسل پنجم) را پیش برده، دهم اسفندماه و همزمان با بهره برداری از نخستین سایت 5G تهران و سومین سایت این اپراتور در کشور توانست بالاترین رکورد سرعت اینترنت ایران را به ثبت رساند.

در واقع نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور با بهره برداری رسمی ‌از 5G روی شبکه واقعی برای اولین بار در کشور، توانست به سرعت ۳.۶۳۳ گیگابیت بر ثانیه دست یابد که تا پیش از آن بی‌سابقه بود.

حال با توجه به تسلط کامل متخصصان همراه‌اول بر فناوری 5G ، قطار توسعه این تکنولوژی با سرعتی بالاتر وارد ایستگاه‌های دیگر شده و امروز باغ کتاب تهران نیز تحت پوشش شبکه 5G همراه‌اول به عنوان سریع ترین شبکه ارتباطی کشور قرار گرفت.

با احتساب دو سایت در مشهد مقدس و یک سایت در برج ستاره ونک تهران که مورد بهره برداری رسمی ‌قرار گرفته‌اند، با بهره‌برداری روز قبل تعداد سایت‌های فعال 5G همراه‌اول به چهار مورد رسید؛ این در حالیست که برنامه توسعه این نسل از تکنولوژی در دیگر نقاط کشور نیز طراحی و برنامه‌ریزی شده است و به مرور دیگر نقاط نیز وارد مدار سرویس‌دهی می‌شوند.

مشترکانی که علاقه مند به استفاده از سریع‌ترین شبکه 5G کشور هستند، در صورت داشتن گوشی 5G می‌توانند در نقاط تحت پوشش، از جدیدترین و سریع‌ترین اینترنت جهان بهره‌مند شوند؛ اما در صورتیکه گوشی نسل ۵ ندارند، می‌توانند از طریق مودم و سرویس وای فای به شبکه همراه‌اول متصل و از مزایای این فناوری بهره مند شوند.

همراه‌اول ضمن توجه به ماهیت این تکنولوژی و تلاش‌های گسترده در فرآیند بومی‌سازی، از رویکردهای اصلی و تجاری 5G نیز غافل نبوده و برای نخستین بار در کشور دموی دو یوزکیس «واقعیت مجازی» و «تست گیمینگ» را در برابر اصحاب رسانه و گیمرها به نمایش گذاشت و کیفیت اجرایشان مورد تأیید آنان قرار گرفت.
مرجع : ارتباطات سیار
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۵۹۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما