۰

مرور قابلیت‌های مسیریاب گوگل برای کاربران ایرانی

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۹
مرور قابلیت‌های مسیریاب گوگل برای کاربران ایرانی
مرور قابلیت‌های مسیریاب گوگل برای کاربران ایرانی

آی‌تی‌من- اگر از اپلیکیشن ویز استفاده می‌کنید، حتما می‌دانید که قابلیت راهنمای صوتی این اپلیکیشن چه کمکی به شما در حین رانندگی می‌کند تا مسیر بهتری را انتخاب کنید و در زمان کوتاه‌تری به مقصد برسید؛ به علاوه اینکه قابلیت مسیریابی صوتی به شما کمک می‌کند که بدون نگاه کردن به نمایشگر گوشی، مسیرتان را پیدا کنید.

گوگل از چندی پیش این سرویس را برای کاربرانش ارایه کرده، اما به دلیل تحریم‌ها این قابلیت برای کاربران ایرانی در دسترس نبود و حالا این امکان برای ایرانی‌ها هم فراهم شده است.

به این ترتیب کاربران به سرویس مسیریابی صوتی گوگل هم همانند ویز و نمونه‌های داخلی مشابه دسترسی خواهند داشت.

برای استفاده از این قابلیت لازم است ابتدا اپلیکیشن گوگل مپس را از طریق پلی‌استور به‌روزرسانی کنید تا نسخه جدید این اپ در دسترس‌تان قرار بگیرد. سپس مکان مورد نظرتان را روی گوگل جست‌وجو کرده و روی کلید Directions بزنید، سپس آیکون مثلثی در همان قسمت با نام Start ظاهر می‌شود، وقتی روی این کلید بزنید مسیریابی آغاز می‌‌شود.

در بخش بالای صفحه نوار سبزی دیده می‌شود که می‌توانید گام به گام همه مسیر را ملاحظه کنید یا روی Show routes بزنید و کل نقشه مسیر نمایش داده می‌شود.

در صورتی که روی گزینه مشخص شده در تصویر ضربه بزنید، مسیرهای جایگزین هم به شما نشان داده می‌شود اما معمولا مسیر اولیه‌ای که گوگل مپس (Google Maps)  پیشنهاد می‌کند، بهترین گزینه است.

در قسمت پایین صفحه زمان تقریبی رسیدن به مقصد و فاصله نیز دیده می‌شود.

اگر روی این نوار سفید رنگ بزنید می‌توانید گزینه‌های بیشتری را مشاهده کنید و مثلا مشخص کنید که وضعیت ترافیک هم نمایش داده شود یا خیر یا نقشه ماهواره‌ای را ببینید.

در آخرین بخش گزینه Setting یا تنظیمات دیده می‌شود؛ روی این بخش اگر کلیک کنید در بخش اول گزینه تنظیمات صدا دیده می‌شود که می‌توانید سه حالت آرام، نرمال و صدای بلند را انتخاب کنید.

در بخش بعدی تنظیم زبان وجود دارد که متاسفانه زبان فارسی هنوز به این قسمت اضافه نشده است.

در بخش بعد گزینه‌های مختلف برای پخش صدای ناوبری حتی هنگام مکالمه تلفنی دیده می‌شود که می‌توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید. همچنین گزینه‌ای وجود دارد که حتی در زمان پخش موسیقی از گوشی، باز هم صدای ناوبری پخش شود یا خیر.

حتی می‌توان از قابلیت دستیار صوتی گوگل هنگام ناوبری استفاده کرد.

اگر این صفحه را اسکرول کنید گزینه‌های بیشتری در اختیارتان قرار می‌گیرد؛ مثلا می‌توانید رنگ و تم صفحه نقشه را به حالت شب، روز و خودکار تغییر دهید.

در پایان هم می‌توانید آیکون مسیر را بر اساس کیلومتر یا مایل مشخص کنید.

 ویژگی‌های گوگل مپس از گذشته تاکنون
گوگل مپس از زمان راه اندازی در سال ۲۰۰۵ تاکنون به اندازه‌ای فراگیر و مفید شده که تقریبا زندگی بدون آن غیرممکن است. 

از پیدا کردن مکان مورد نظر تا دیدن مسیر ترافیک تا جست‌وجوی رستوران‌ها و نقاط دیدنی‌، این اپلیکیشن را به یک منبع ارزشمند برای ناوبری تبدیل کرده است. 

البته نقشه گوگل (Google Maps) در تاریخ ۱۵ ساله خود مسیری طولانی را طی کرده است.

در اینجا برخی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های برنامه ناوبری گوگل مپس می‌پردازیم.

لیستی از مکان‌های مورد علاقه خود تهیه کنید
اگر اغلب در پیدا کردن مکان‌های دیدنی مشکل دارید، گوگل مپس این امکان را فراهم می‌کند که مکان‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنید و دکمه “افزودن” را فشار دهید تا رستوران یا مکان مورد علاقه خود را ذخیره کنید.

اگر مطمئن نیستید که کجا بروید، به بخش جست‌وجوی گوگل مپس نگاهی بیندازید. 

این بخش توصیه‌هایی را براساس مکان شما و سایر عوامل ارایه می‌دهد.
 
اینجا می‌توانید رستوران‌ها و کافه‌های مستقر در نزدیکی مکانی که هستید را نمایش دهد.

 نقشه را برای استفاده آفلاین دانلود کنید
ممکن است همیشه به سرویس اینترنت دسترسی نداشته باشید. گوگل به شما امکان می‌دهد نقشه مناطق خاصی را دانلود کنید تا بتوانید بدون اینترنت به آنها دسترسی پیدا کنید.

برای انجام این کار کل شهر مورد نظرتان را جست‌وجو کنید، سپس به پایین صفحه بروید و کلید «جهت‌ها» را بزنید و صفحه را بالا بکشید و کلید دانلود را فشار دهید.

اگر این گزینه را نمی‌بینید، منطقه را جست‌وجو کنید، نماد عمودی خطوط را فشار دهید تا منو پدیدار شود و «نقشه‌های آفلاین» و سپس «نقشه سفارشی» را انتخاب کنید.

به یاد داشته باشید که نقشه‌های آفلاین فقط قادر به ارایه مسیرهای رانندگی هستند و اطلاعات مربوط به ترافیک در دسترس نخواهند بود.

 یک توقف به سفر خود اضافه کنید
گاهی اوقات یک سفر شامل رانندگی مستقیم از نقطه A به نقطه B نمی‌شود. ممکن است لازم باشد در بین راه برای خوردن غذا توقف کنید. در گوگل مپس به راحتی می‌توانید یک توقف را به مسیر رانندگی خود اضافه کنید.

بعد از شروع سفر، روی نقشه در بخش پایین صفحه که زمان تقریبی ورود در آن نمایش داده می‌شود، ضربه بزنید. 

سپس «جست‌وجو در طول مسیر» را فشار دهید و مکان توقف مورد نظر خود را جست‌وجو کنید. 

می‌توانید یک آدرس یا یک مکان خاص مورد علاقه مانند «رستوران» یا «پمپ بنزین» را تایپ کنید.

گوگل مکان‌هایی را که مطابق با درخواست شما در طول مسیر جست‌وجو کرده و نمایش می‌دهد. مکان مورد نظرتان را که پیدا کردید، اگر می‌خواهید به عنوان توقف همیشگی‌تان لیست کنید، فقط کافی است روی نقشه ضربه بزنید و گوگل آن را به سفر شما اضافه خواهد کرد.

 به نماد پارکینگ دقت کنید
گوگل مپس (Google Maps) نه تنها می‌تواند به شما کمک کند از نقطه A به نقطه B برسید بلکه قادر است در یافتن پارکینگ به شما کمک کند. 

هنگام جست‌وجوی مسیرهای رانندگی، به نماد «P» با علامت دایره در کنار زمان تخمینی برای رسیدن به مقصد دقت کنید. اگر پارکینگ در نزدیکی این مکان محدود است، گوگل این به شما اطلاع می‌دهد. 
 
مولف : ساحره چمنی
کد مطلب : ۲۷۵۹۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما