کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مشکل نسخه الکترونیکی در داروخانه‌ها پابرجاست

ايسنا , 14 فروردين 1400 ساعت 12:15

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور با بیان چالش‌های حذف و عدم صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی، گفت: داریم کارسازی می‌کنیم که در نسخه الکترونیکی بیمه‌ها سهم بیمار را با توجه به سهم و تعرفه بخش خصوصی پرداخت کنند.



آی‌تی‌من-  محمد جهانگیری درباره حذف دفترچه‌های بیمه و چالش‌هایی که برای داروخانه‌ها ایجاد کرده است، گفت: وقتی کار به این بزرگی انجام می‌شود، قطعا اشکالاتی را به دنبال دارد. ما باید همراهی کنیم تا این اقدام انجام شود. نکته قابل توجه این است که این اقدام حذف دفترچه نبوده است، بلکه عدم صدور دفترچه بوده است. این نکته مهمی‌است. در حالی که حالت کاغذی حذف نشده، بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر یافته است. سازمان بیمه تامین اجتماعی هم قبول کرده که سرنسخه پزشک، اگر دارای کد ملی بیمار و مهر پزشک باشد، آن را بپذیرد. بنابراین از این جهت مشکلی نداریم.

وی افزود: البته وارد کردن اطلاعات به صورت الکترونیکی از سوی داروخانه‌ها مقداری زمان‌بر است. در زمینه مشکلات و دغدغه داروخانه‌ها در این زمینه با سازمان غذا و دارو و سازمان تامین اجتماعی صحبت کردیم تا تسهیلاتی به داروخانه‌ها برای این موضوع داده شود. داروخانه‌ها قبلا هم این اطلاعات را وارد می‌کردند، اما اکنون باید در همان زمان پیچیدن نسخه این کار را انجام دهند که البته ممکن است سیستم‌ها قطع باشد و کمی‌حوصله می‌خواهد. ما داریم این‌ها را رصد می‌کنیم تا مشکلات رفع شود.

جهانگیری ادامه داد: می‌دانیم که مقداری اطلاع‌رسانی در این زمینه کم بوده است و کمی‌هم در زیرساخت‌ها مشکل داریم، اما ما در سازمان نظام پزشکی با توجه به اینکه قانون بالادستی ما یعنی برنامه ششم توسعه، موضوع نسخه الکترونیکی را بیان کرده و باید همراهی برای انجام آن را انجام می‌دادیم، از جامعه پزشکی هم خواستیم که در گام اول همراهی کنند و ما هم سعی می‌کنیم که این نواقص رفع شود که خدارا شکر بسیاری از این مساله طی همین مدتی که از اجرای طرح می‌گذرد، رفع شده است. هم بیماران و هم جامعه پزشکی باید مقداری حوصله کنند و هم سازمان‌های بیمه‌گر باید زمینه زیرساختی کار را تسریع کنند. به هر حال کار، کار بزرگی است، قطعا فرازونشیب دارد. در عین حال این مسیر باید طی شود.

وی درباره نسخه نویسی الکترونیکی در مطب‌ها، گفت: سازمان نظام پزشکی برای انجام نسخه نویسی الکترونیکی در مطب‌ها هم وارد شده است. اولین موضوعی که وجود دارد این است که باید پرداخت‌مان در این حوزه بهینه شود که اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام است. به عنوان مثال ما در تعرفه‌های سال ۱۴۰۰ این موضوع را دیدیم که کسانی که نسخه الکترونیکی را تولید می‌کنند، هم تعرفه مناسب‌تر داشته باشند و هم پرداخت‌شان بروز باشد و هم میزان پرداختی بیمه‌ها را هم می‌بینیم که بار هزینه‌ای برای مردم کمتر شود. دومین موضوع این است که در حوزه زیرساختی هم با موضوعاتی مانند سخت افزار، نرم افزار، پهنای باند و در دسترس بودن سامانه و... مواجهیم که بسیاری از آن‌ها طی سال ۱۳۹۹ ایجاد شده و مقدار دیگری مانده تا به آنجایی برسیم که قابل اتکا باشد.

وی گفت: پیشنهادمان برای تعرفه به شورای عالی بیمه ارایه و تایید شده است. به عنوان مثال یکی از پیشنهاداتمان این بود که اگر کسی یک نسخه الکترونیکی را با امضا بنویسد و به تامین اجتماعی دهد، همان شب پرداخت برایش انجام شود. الان دارد این اتفاق می‌افتد و داریم کاملش می‌کنیم.

جهانگیری گفت: در عین حال در تعرفه‌های امسال اعلام کردیم که با توجه به شرایط رشد تعرفه، در زمینه نسخه الکترونیکی بیشتر تعرفه را رشد دهیم و آنهایی که نسخه الکترونکی می‌نویسند، تعرفه را نزدیک به واقعی تر دریافت کنند. درصدی رشد را برای این کار قرار دادیم. زیرا اعتقاد داریم که اگر بخواهیم روی سیستم‌های بهره ور کار کنیم باید همه مزایا را استفاده کنیم به ویژه باید از فناوری اطلاعات  به خوبی استفاده کنیم تا بهره ور شویم. رشد بیشتر تعرفه‌ها هم در شورای عالی بیمه تایید شده است.

جهاتگیری ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات این است که سهم بیمار را در نسخه الکترونیکی کارشناسی می‌کنیم. بیمه‌های پایه مکلفند ۷۰ درصد از تعرفه‌های بخش دولتی را پرداخت کنند. ما داریم کارسازی می‌کنیم که در نسخه الکترونیکی سهم بیمار را با توجه به سهم و تعرفه بخش خصوصی پرداخت کنند. که داریم روی بار مالی آن کار می‌کنیم که کسانیکه نسخه الکترونیکی نوشته و نظام ارجاع را رعایت کنند، از تعرفه بخش خصوصی بیمه‌های پایه سهم‌شان را بپردازند تا بیماران مان هم پرداخت‌شان کاهش یابد و فشار بر بیماران با توجه به شرایط اقتصادی کمتر باشد.

جهانگیری گفت: از آنجاییکه ما باید سیستم‌ها را به گونه‌ای طراحی کنیم که حداقل خطا را داشته باشد، زیرا با جان انسان سروکار داریم، به این دلیل است که اکنون به الکترونیکی شدن کامل فکر نمی‌کنیم و بر همین اساس هم کاغذی و هم الکترونیکی را در کنار هم داشته باشیم تا ان شاءالله بتوانیم این موضوع را در شش ماهه اول ۱۴۰۰ به سرانجام مناسبی برسانیم.

در همین رابطه اما رییس روابط عمومی‌انجمن داروسازان ایران معتقد است که مشکل نسخه الکترونیکی در داروخانه‌ها هنوز پابرجا است.
حمید خیری، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: داروسازان منتظرند که هرچه زودتر سازمان‌های بیمه‌گر، نسبت به تأمین هزینه‌های تبدیل نسخه کاغذی به آنلاین، تدبیری بیاندیشند.

وی افزود: رویه‌ای که تاکنون سازمان‌های بیمه‌گر در پیش گرفته‌اند، حواله کردن مشکلات به داروخانه‌ها و کنار نگهداشتن خودشان از چالش‌های نسخه نویسی الکترونیکی در داروخانه‌ها بوده است.

وی گفت: این در حالی است که توان و صبر داروسازان هم اندازه‌ای دارد و با بی‌تدبیری‌هایی که تاکنون صورت گرفته و فشار مضاعفی که به زنجیره دارویی کشور وارد شده، توان بیشتری در داروخانه‌ها وجود ندارد.

وی افزود: نتیجه پیشبرد برنامه نسخه الکترونیکی با رویه کنونی، دلسردی و ناامیدی جامعه داروسازی، اعتراض گسترده جامعه دانشجویان داروسازی و گرفتار شدن مردم و داروخانه‌ها در گرداب بلاتکلیفی است.

خیری ادامه داد: البته در این رابطه جلسات متعددی با سازمان‌های بیمه‌گر برگزار شده ولی توقع این بود که مسوولان، ابتدا تعامل و توافق خودشان با داروخانه‌ها را صورت می‌دادند و بعد وارد فاز اجرایی نسخه الکترونیکی شوند.

وی افزود: متأسفانه سازمان‌های بیمه‌گر، رویکرد سنتی راه بیانداز تا جا بیافته را پیش گرفته‌اند.
 


کد مطلب: 275955

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/275955/مشکل-نسخه-الکترونیکی-داروخانه-ها-پابرجاست

ITMen
  https://www.itmen.ir