۰
وزیر ارتباطات در خصوص محورهای همکاری ایران و چین در حوزه فاوا:

قرار نیست اینترنت محدود شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۵
قرار نیست اینترنت محدود شود
قرار نیست اینترنت محدود شود

آی‌تی‌من-  برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین هفته گذشته میان وزرای امور خارجه دو کشور به امضا رسید که بخشی از آن مربوط به زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات می‌شود.

محمدجواد آذری جهرمی ‌وزیر ارتباطات در فضای مجازی در پاسخ به کاربران درباره این سند همکاری در حوزه اینترنت گفت: همکاری با چین در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر محدودسازی اینترنت تأثیری ندارد و برعکس با توجه به جلوگیری از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند سبب توسعه فعالیت‌های این بخش شود.

وزیر ارتباطات با بیان تحریم‌های ظالمانه علیه ایران گفت: شرکت‌های اروپایی ارتباطات خود را با ایران در حوزه ICT محدود کردند؛ اما شرکت‌های چینی ارتباطات خود را با شرکت‌های ایرانی حفظ کردند و پشتیبانی خوبی ارایه دادند. در حوزه فناوری‌های نیمه‌هادی نیز چین به سطحی از تکنولوژی رسیده که تمام قطعاتی که در حوزه تکنولوژی مورد نیاز است را تولید می‌کند و از محصولات شرکت‌های آمریکایی بی‌نیاز شده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های چینی یکی از مجموعه‌های پیشرو در عرصه تکنولوژی‌های ارتباطی هستند. از این رو بیشترین همکاری چین و ایران مربوط به حوزه ارتباطات می‌شود اما در حوزه فناوری اطلاعات هنوز محصولات چینی در ایران جا نیفتاده‌اند.

جهرمی‌ درباره دعوایی که در سطح دنیا برای شکستن تک قطبی فناوری اطلاعات در آمریکا به وجود آمده است، گفت: ایران در این فضا می‌تواند میان شرکت‌های چینی و آمریکایی موازنه ایجاد کند تا قدرت و تعامل بیشتری به وجود آید و از اعمال تحریم‌های یک جانبه جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در این تفاهم نامه دو طرف در عرصه ارتباطات و حوزه فضایی علاقه‌مند به همکاری هستند، گفت: حوزه فضایی یکی از محورهای این همکاری است. سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی و پژوهشگاه هوافضا پیش از این به صورت یک‌جانبه توسط آمریکا تحریم شده بودند و همکاری با چین در حوزه فضایی بازدارنده اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خواهد بود.
 
مرجع : مهر
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۵۹۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما